دختر شایسته اوکراین و پسرش در میان آوارگان جنگ

ورونیکا دیدوسنکو و پسرش مانند هزاران شهروند اوکراین در صبح ۲۵ فوریه با صدای آژیرهای حمله هوایی از خواب بیدار شدند

تنها سه هفته قبل این مادر و پسر یک تعطیلات عادی زمستانی را می‌گذراندند -instagram/veronika_didusenko

ورونیکا دیدوسنکو، دختر شایسته سابق اوکراین و پسر هفت‌ساله‌اش در میان دو میلیون آواره اوکراینی هستند که بر اثر حمله نظامی روسیه آواره شدند.

دیدوسنکو که همراه با پسر ۷ ساله خود از کیف فرار کرد می‌گوید: «هیچ جایی نبود که بمب منفجر نشود. هیچ جایی نبود که آژیرها به صدا درنیایند، موشک‌ها و بمب‌ها منفجر نشوند.»

ورونیکا دیدوسنکو ۲۶ ساله و پسرش الکساندر مانند هزاران شهروند اوکراین در صبح روز ۲۵ فوریه با صدای آژیرهای حمله هوایی و صدای انفجارهای از خواب بیدار شدند. این مادر و پسر جزو افراد خوش‌شانسی بودند که توانستند به‌سرعت از کیف خارج شده و خود را به جای امنی برسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ورونیکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در لس‌آنجلس گفت که بخش اندکی از متعلقاتش را برداشته و به هزاران زن و کودک دیگر که به کشورهای همسایه فرار می‌کردند پیوسته است.

او گفت که سفر ۴۰۰ کیلومتری آن‌ها تا مرز اوکراین با مولداوی مملو از خطرات بود: «هیچ جایی نبود که صدای آژیرها به گوش نرسد که موشک‌ها و بمب‌ها منفجر نشوند.»

دیدوسنکو، برنده مسابقه دختر شایسته اوکراین در سال ۲۰۱۸، قبل از رسیدن به ژنو، ۲۱۰۰ کیلومتر در چندین کشور اروپای مرکزی سفر کرد.

او پس‌ازاینکه با دل شستگی تمام تصمیم گرفت تا پسرش را نزد خانواده‌اش در اروپا بگذارد، به ایالات‌متحده رفت.

 دیدوسنکو در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه دوستش، وکیل برجسته گلوریا آلرد، گفت که می‌خواهد فاجعه انسانی که در روز جهانی زن برای زنان در اوکراین رخ می‌دهد، پررنگ کند.

 ورونیکا گفت: «در حال حاضر میلیون‌ها کودک اوکراینی و مادرانشان در ایستگاه‌های مترو و پناهگاه‌های بمب از هر صدایی بر خود می‌لرزند. از این ناراحت‌کننده‌تر اینکه زنان در چنین شرایطی در این پناهگاه‌ها زایمان می‌کنند.»

 او از جامعه جهانی خواست تا کمک بیشتری برای مردان و زنان هم‌وطنش فراهم کند: «اوکراینی‌ها کاملا شجاعت دفاع از سرزمین و خانه‌های خود را دارند، اما برای متوقف کردن حمله‌های بی‌پایان از شرق و شمال، نیاز مبرمی به سلاح و مهمات دارند. ما برای آزادی خودمان و شما خواهیم جنگید.»

دیدوسنکو چهار روز پس از تاج‌گذاری به عنوان دختر شایسته اوکراین، پس‌ازاینکه سازمان مطلع شدند که او طلاق گرفته و یک پسر دارد، از عنوانش محروم شد.

در سال ۲۰۱۹ او از سازمان Miss World شکایت کرد و ادعا کرد که شرایط ورود به این رقابت که زنان متاهل و مادران را از حضور منع می‌کند، تبعیض‌آمیز است.

بیشتر از زندگی