عبدالله از طالبان خواست مدارس را به روی دختران و پسران باز کنند

طالبان با یک پیام شفاهی به همه مدارس دخترانه، دستور تعطیلی کلاس‌های هفتم تا دوازدهم دختران را صادر کردند

عبدالله در واکنش به بازگرداندن دختران از مدارس به خانه‌ها، خواهان بازگشایی سریع مدرسه‌های دخترانه در افغانستان شد-Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

چهارشنبه، سوم فروردین (۲۳ مارس)، همزمان با بازگشایی مدارس و آغاز سال جدید تحصیلی در افغانستان، طالبان مدارس را از کلاس هفتم تا کلاس دوازدهم به روی دختران مسدود کردند. این اقدام طالبان، اعتراض‌های گسترده‌‎ای را در داخل و بیرون از فغانستان به همراه داشت. دکتر عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه دولت پیشین افغانستان، در واکنش به این اقدام، در صفحه توییترش نوشت، «آموزش حق انسانی و اسلامی هر انسان است و باید درهای مدرسه‌ها در آغاز سال تحصیلی، به روی دختران و پسران باز باشد.»

دکتر عبدالله در رشته توییتی در واکنش به بازگرداندن دختران از مدارس به خانه‌ها، خواهان بازگشایی سریع مدرسه‌های دخترانه در افغانستان شد و خطاب به مقام‌های طالبان افزود: «این وظیفه مسئولان است که زمینه را برای آموزش استاندارد برای پسران و دختران کشورمان فراهم کنند. ما امیدواریم که آن‌ها ابتکار عمل را برای حل این مشکل در دست بگیرند و به همه دختران اجازه دهند هر چه زودتر به مدارس بازگردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان روز اول فروردین اعلام کردند که سال تحصیلی جدید را از سوم فروردین آغاز می‌کنند و همه دانش آموزان دختر و پسر باید برای رفتن به مدرسه آماده باشند. هزاران دانش‌آموز دختر پس از هفت ماه تعطیلی، صبح روز چهارشنبه، سوم فروردین، با شور و هیجان روانه مدرسه شدند، اما مدیریت مدارس به دستور طالبان، از وارد شدن دختران دانش‌آموز بالاتر از کلاس ششم به کلاس‌ها جلوگیری کردند. 

طالبان در واپسین دقایق، دستور روز اول فروردین را تغییر دادند و با یک پیام شفاهی به همه مدارس دخترانه، دستور دادند کلاس‌های هفتم تا دوازدهم دختران تعطیل شود. سخنگوی «وزارت معارف» طالبان، در پیام ویدیویی گفت رهبری طالبان تصمیم گرفته است که تا ایجاد یک چارچوب مبتنی بر شریعت اسلامی برای آموزش دختران، کلاس‌های متوسطه و دبیرستان را تعطیل کند. او موعد بازگشایی مدارس دختران را مشخص نکرد، و گفت: «دختران دانش‌آموز کلاس‌های هفتم تا دوازدهم باید منتظر امر بعدی باشند.»

این تغییر آنی در دستور طالبان، واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت، و از جمله شماری از مقام‌های دولت پیشین افغانستان از این تصمیم طالبان ابراز ناخرسندی کردند و خواهان بازگشایی مدارس دختران شدند. 

حامد کرزی، رئیس جمهوری اسبق افغانستان، در رشته توییتی ناخوشنودی‌ خود را از بسته شدن مدرسه‌های دختران ابراز کرد و خطاب به طالبان نوشت: «برای یک افغانستان مترقی که آرزوی هر افغان است، در‌های مدرسه‌های دختران را بگشایید و بگذارید دختران تحصیل کنند.» 

او از طالبان خواست تا برای جلوگیری از اتلاف وقت دانش‌آموزان، همان نظام آموزشی قبلی را در حال حاضر بپذیرند و مدرسه‌های دختران را در زودترین فرصت بازگشایی کنند.