هشدار اتحادیه اروپا به ایران

زمزمه‌های خروج اتحادیه اروپا از برجام

HANS PUNZ / APA / AFP عکس از نشست ایران و اتحادیه اروپا در جولای 2018 / وین

روزنامه «گاردین» امروز گزارش داد، اتحادیه اروپا به مقامات حکومت جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که اگر اقدامات  در توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف نکند در ماه نوامبر میلادی از توافق برجام بیرون خواهد آمد. اشاره اتحادیه اروپا به برنامه سه مرحله‌ای خروج ایران از برجام است که چندی پیش از سوی حسن روحانی اعلام شد. مقامات ایرانی گفته بودند که اگر تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران برداشته نشود، آن‌ها مرحله چهارم برنامه توسعه هسته‌ای خود را آغاز خواهند کرد. ایران اعلام کرده است که در تاریخ هفتم نوامبر «گام چهارم» را در توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود برخواهد داشت. 

این تهدید اتحادیه اروپا بی‌شک در راستای گزارش دیروز آژانس بین‌المللی هسته‌ای هست که دیروز اعلام کرد ایران از تعهدات برجامی خود عدول کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نظر می‌رسد که کشورهای اروپایی و در راس آن‌ها فرانسه، آلمان و بریتانیا مواضع روشن‌تری نسبت به اقدامات اخیر جمهوری اسلامی داشته‌اند. در روزهای گذشته و پس از حملات به تاسیسات نفتی عربستان بود که این سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کردند که جمهوری اسلامی در این حملات نقش داشته است هرچند که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا معتقدند که عزم جدی در عربستان و امارات نمی‌بینند که خود بخواهند علیه ایران جنگی راه بیاندازند. به گمان این دیپلمات‌ها عربستان از آمریکا انتظار دارد که وارد کارزار جنگ با ایران شود، کاری که البته دونالد ترامپ راغب به انجام آن نیست. 

تلاش‌های روزهای اخیر امانوئل مکرون برای میانجی‌گری میان تهران و واشنگتن به‌خصوص در فرصت به‌دست آمده در مجمع جهانی سازمان ملل به فرجامی نرسید. مکرون تلاش زیادی کرد تا بتواند نقش میانجی را برای ایران و آمریکا بازی کند از طرفی دیدار ناگهانی حسن روحانی با آنگلا مرکل نیز در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل این ذهنیت را به وجود آورد که اروپایی‌ها هرطور که هست می‌خواهند ایران را از برادشتن گام‌های بعدی در حوزه هسته‌ای بازدارند. همین دو روز پیش اجلاسی فوق‌العاده به ریاست «فدریکا موگرینی» و با حضور نمایندگان ایران و ۴+۱ در حاشیه سازمان ملل برگزار شد که مشخصا تلاش می‌کرد مشروعیت توافق برجام را به طرف‌های مذاکره کننده یادآوری کند و سعی در حفظ توافقی داشت که به‌نظر می‌رسد برای مقامات ایرانی دیگر مشروعیتی ندارد. 

تهدید امروز اتحادیه اروپا را البته می‌توان از زاویه دیگری نیز بررسی کرد. همین دیروز بود که در راستای حرف‌های علی خامنه‌ای درباره اروپا و طبیعتا ایجاد یک فضای ضد «اروپایی» در ایران چهره‌های حکومتی شروع به موضع‌گیری علیه اروپا کردند. احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری اروپا و آمریکا را «سروته یک کرباس» نامید و گفت: «از مذاکره آبی گرم نخواهد شد و اروپایی ها هم خود را نشان دادند و سه کشور اروپایی در آستانه حضور رئیس جمهوری در آمریکا ما را متهم به اتهامی نادرست کردند». 

اشاره احمد خاتمی به بیانیه سه کشور اروپایی درباره حملات به تاسیسات نفتی عربستان بود. بیانیه‌ای که در روزهای گذشته باعث شد تا سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به آن بگوید: «این بیانیه نشان داد که طرف‌های اروپایی توان و اراده‌ای برای مقابله با قلدرهای آمریکا ندارند .دولت‌های اروپایی با مطالعه سابقه تاریخی خود قدری به خودشان بیایند و به شعارهای تاریخی خود نیز نگاهی داشته باشند».

حال باید دید که جمهوری اسلامی که آرام آرام تمامی فرصت‌های خود را برای مذاکره با جهان از دست رفته می‌بیند در آینده نه‌چندان دور چه سیاستی را پیش می‌گیرد؛ ادامه برادشتن «گام‌های» توسعه فعالیت‌های هسته‌ای و یا فراهم کردن شرایطی برای مذاکره. 

هشدار امروز اتحادیه اروپا به‌خصوص پس از پایان مجمع عمومی سازمان ملل و دیدارهای صورت گرفته با مقامات ایرانی، جدی‌ترین موضع‌گیری اتحادیه اروپا درباره اقدامات اخیر ایران است. هرچند که بیانیه سه کشور اروپایی نیز در روزهای گذشته در تایید دست داشتن ایران در حملات به تاسیسات نفتی عربستان ضربه‌ای ناگهانی و نامنتظر به جمهوری اسلامی بود.

بیشتر از