روزهای سخت «روحانی» در سازمان ملل

مقامات ایرانی به دنبال گرفتن عکس یادگاری با رهبران جهان

حسن روحانی پیش از دیدار با رئیس جمهور فرانسه در سازمان ملل.

Ludovic MARIN / AFP

حسن روحانی و جواد ظریف روزهای پر التهابی را در نیویورک سپری می‌کنند. به‌نظر می‌رسد که رئیس جمهور و وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران مدام در پی آن هستند که هرطور شده «نمایش» دوستی و نزدیکی با جهان را در سازمان ملل متحد اجرایی کنند هرچند با خبرهایی که از نیویورک به گوش می‌رسد، چندان در این کار موفق نبوده‌اند. همین امروز «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا خبر از لغو ملاقات خود با حسن روحانی داد. پیش از این قرار بود که حسن روحانی با نخست وزیر بریتانیا دیدار و گفت‌وگو کند. بوریس جانسون گفته بود که اکنون وقت آغاز دور تازه‌ای از مذاکرات با ایران است. 

 در همین‌حال بریتانیا در واکنش به طرح ظریف برای آزادی «نازنین زاغری»، شهروند ایرانی-بریتانیایی محبوس در زندان‌های ایران در قبال دریافت ۴۰۰ میلیون پوند از بریتانیا اعلام کرد که به هیچ‌وجه زیر بار این طرح پیشنهادی ظریف نخواهد رفت.  

از سوی دیگر، امروز خبر آمد که حسن روحانی با آنگلا مرکل دیدار کرده است. دیداری که البته از پیش اعلام نشده بود. روحانی پیش از دیدار مرکل با عمران خان، نخست وزیر پاکستان و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

 به‌نظر می‌رسد بیانیه دیروز کشورهای اروپایی لزوم این دیدار را برای مقامات ایرانی بیشتر کرده است. بیانیه دیروز سه کشور اروپایی، که آلمان نیز یکی از آن‌ها بود، به‌طور واضح اعلام می‌کرد که ایران در حملات به تاسیسات نفتی عربستان نقش داشته است. این بیانیه به امضای فرانسه نیز رسیده بود. کشوری که رئیس جمهوری‌اش با حسن روحانی دیدار کرد. امانوئل مکرون پس از دیدار با رئیس جمهوری ایران گفته بود: «باید برای گفت‌گوهای صریح و دشوار درباره فعالیت‌های هسته‌ای، اقدامات منطقه‌ای ایران و برنامه موشک‌های بالستیک به میز مذاکره برگردیم، و در عین حال رویکرد بازتری به ماهیت تحریم‌ها داشته باشیم». 

مکرون پس از دیدار با روحانی مجددا با دونالد ترامپ گفت‌وگو خواهد کرد. ترامپی که امروز با صراحت در سخنرانی سالانه خود در مجمع سازمان ملل از تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های ایران سخن گفت.

هم‌چنین به گزارش خبرگزاری رویترز حسن روحانی امروز به خبرنگاران گفت: «اگر تحریم‌ها برداشته شود من آماده‌ام درباره تغییرات، الحاقات یا اصلاحات کوچک در توافق هسته‌ای گفت‌وگو کنم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

در روزهای گذشته، جواد ظریف نیز شرط برداشته شدن تحریم‌های ایران را برای آغاز دور جدید گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای، اعلام کرده بود. هرچند که در روزهای گذشته رهبر ایران صراحتا از منتفی شدن امکان گفت‌وگو با آمریکا سخن گفته بود. 

امروز هم‌چنین در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل در نیویورک، نشستی در «کنوانسیون بین المللی آینده ایران» برگزار شد که در آن نمایندگانی از سازمان مجاهدین خلق و برخی از نمایندگان از قومیت‌های ایرانی هم حضور داشتند. در این نشست «رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک و وکیل حال حاضر دونالد ترامپ که رابطه نزدیکی با سازمان مجاهدین خلق دارد، خواستار آن شد که «حسن روحانی» از آمریکا اخراج شود. به زعم جولیانی، «رئیس جمهور ایران مرتکب جنایات زیادی شده است و همین دلیل کافی برای اخراج اوست». 

امسال مساله ورود مقامات ایرانی به کشور آمریکا با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بود. سخت‌گیری‌های زیادی برای صدور روادید جواد ظریف از سوی آمریکایی‌ها اعمال شد. هرچند در نهایت وزیر خارجه ایران به نیویورک آمد اما ظریف با محدودیت‌هایی برای تردد در شهر نیویورک روبروست و تنها می‌تواند در بخش‌های تعیین شده‌ای در شهر تردد داشته باشد.