دیده‌بان حقوق بشر: طالبان در هلمند مردم را به کشتار انتقام‌جویانه تهدید کرد

در فاصله نیمه فوریه تا نیمه مارس، چهار فرمانده محلی طالبان در هلمند به شکل مرموزی به قتل رسیدند

طالبان گشت‌ها و بازرسی‌های خانه به خانه، یورش‌های شبانه و تهدیدها به بازداشت و انتقام را افزایش داده‌اند - Hoshang Hashimi / AFP

دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه، دوم فروردین (۲۲ مارس)، اعلام کرد که مقام‌های طالبان در استان هلمند در جنوب افغانستان، در واکنش به قتل‌های اخیر فرماندهان طالبان در این استان، فعالان مدنی، نیروهای امنیتی و کارکنان دولت پیشین را به انتقام‌گیری تهدید کرده‌اند. بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، در سه ماه اخیر، شماری از فرماندهان طالبان در هلمند به شکل مرموزی به قتل رسیده‌اند و حالا جنگجویان طالبان به تلافی این قتل‌ها نیروهای امنیتی و کارکنان دولت پیشین را تعقیب و به مرگ تهدید می‌کنند.

در چهاردهم فوریه ۲۰۲۲، افراد مسلح ناشناس حاجی امان‌الله، یکی از فرماندهان طالبان، را از نزدیکی خانه‌اش در شهرستان گرشک هلمند ربودند. تا سه روز هیچ اطلاعی از او در دست نبود اما پس از آن، خانواده‌ او نامه‌ای جلو در خانه پیدا کردند که در آن نوشته شده بود: «امان‌الله مسئول کشتار مردم بی‌گناه و مقام‌های دولتی بود و مادران زیادی را به سوگ نشانده بود. حالا وقت آن رسیده است که مادرش در سوگ او گریه کند. ما او را کشتیم.» جسد این فرمانده طالبان هنوز پیدا نشده است.

در همان هفته، دو فرمانده محلی طالبان هم در شهرستان باباجی هلمند به ضرب گلوله کشته شدند. اواسط ماه مارس هم جسد یک فرمانده دیگر طالبان که به ضرب گلوله کشته شده بود، پشت در خانه‌اش در گرشک هلمند پیدا شد؛ اما هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت.

در پی این حملات، طالبان در استان هلمند درصدد انتقام‌جویی برآمده‌اند. اهالی هلمند به دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که طالبان گشت‌ها و بازرسی‌های خانه به خانه، یورش‌های شبانه و تهدیدها به بازداشت و انتقام را افزایش داده‌اند. فعالان افغان به این نهاد گزارش دادند که طالبان در هلمند افراد و گروه‌هایی را که به نظر می‌رسد با طالبان همسو نیستند، به شدت زیرنظر گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که یک مقام پلیس طالبان در شهرستان گرشک هلمند به مردم گفته است که مقام‌های طالبان در این شهرستان به دنبال انتقام‌گیری از مقام‌های دولتی پیشین‌اند. یک مسئول مسجد محلی در شهرستان گرشک، هم خبر داد که افراد طالبان در یک گردهمایی در این مسجد، به مردم گفته‌اند تاکنون در برابر کسانی که فرماندهان طالبان را کشته‌اند، صبوری کرده‌اند زیرا دستور رهبری طالبان این بود؛ اما از این پس، انتقام سختی خواهند گرفت.

یکی از جنگجویان طالبان در گردهمایی مردمی در گرشک اذعان کرد: «رهبرانمان به ما دستور داده‌ بودند انتقام‌گیری را به تعویق بیندازیم، زیرا ما اکنون در کانون توجه جامعه جهانی قرار داریم.» او افزود: «ملا یعقوب (وزیر دفاع طالبان) به ما دستور داد منتظر بمانیم و کسانی که علیه ما عمل می‌کنند، به‌ویژه مقام‌های دولت پیشین، فعالان جامعه مدنی و دیگر مخالفان طالبان را رصد کنیم.»

دیده‌بان حقوق بشر با انتشار این گزارش، ضمن ابراز نگرانی از انتقام‌جویی‌های طالبان، اعلام کرد که این گروه پیش از این هم قتل‌های انتقام‌جویانه زیادی انجام داده‌ و اعضای نیروهای امنیتی پیشین و دیگر مخالفانش را ربوده و به قتل رسانده‌ است. به توجه به این پیشینه، این سازمان افزود که از اقدام طالبان برای دستاویز قرار دادن حملات اخیر به فرماندهانش به منظور انتقام‌جویی از منتقدان، فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران به عنوان مخالفان این گروه، جدا نگران است. بر اساس قوانین بین‌المللی، حملات تلافی‌جویانه علیه غیرنظامیان ممنوع است.

پاتریشیا گوسمن، معاون مدیر آسیایی دیده‌بان حقوق بشر، گفت: «رهبران طالبان در هلمند نباید با تهدید به مجازات غیرقانونی به حملات پاسخ دهند. مقام‌های طالبان باید از حملات تلافی‌جویانه جلوگیری و اطمینان حاصل کنند که با جنایات از طریق یک روند قانونی مناسب برخورد شود.»

به گفته گاسمن، رهبران طالبان وقوع قتل‌های انتقام‌جویانه را رد کرده‌اند اما چنین قتل‌هایی سابقه دارند و آن‌ها در قبال بازداشتن جنگجویان خود از ارتکاب آن‌ها مسئول‌اند. او افزود: «هیئت کشورهایی که با طالبان ملاقات می‌کنند، باید آن‌ها را تحت‌فشار قرار دهند تا از ارتکاب کشتار بیشتر توسط نیروهایشان جلوگیری کنند.»

گزارش دیده‌بان حقوق بشر در مورد حمله به فرماندهان طالبان و انتقام‌جویی طالبان از غیرنظامیان در استان هلمند، در حالی منتشر می‌شود که در هفت ماه گذشته، از رویدادهای امنیتی و حتی وضعیت اجتماعی این استان و استان‌های همجوارش اخبار و گزارش‌های بسیار اندکی در رسانه‌ها منتشر شده است. رسانه‌ها و خبرنگاران محلی در این استان‌ها، زیر فشار و سانسور شدید طالبان‌اند و مردم به اطلاعات و اخبار چندان دسترسی ندارند.