آشتی‌ناپذیری طالبان با نمادهای ملی و فرهنگی افغانستان

طالبان در تازه‌ترین مورد پرچم ملی افغانستان را از نشان رادیو و تلویزیون ملی این کشور حذف کردند

مقام‌های طالبان از زمان روی کار آمدن، در نشست‌های خبری پرچم این گروه تروریستی را به کار می‌برند --AREF KARIMI / AFP

در ادامه ستیز با نماد‌های فرهنگی و ملی در افغانستان، طالبان پرچم ملی این کشور را از نشان رادیو و تلویزیون ملی افغانستان حذف کرد. در نشان جدید این رسانه که اکنون زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، دیده می‌شود که رنگ سفید، جایگزین رنگ‌های سیاه، قرمز، و سبز (که نشان پرچم ملی افغانستان است) شده است. 

حذف  پرچم ملی افغانستان از نشان رادیو و تلویزیون ملی افغانستان با واکنش‌های تندی در میان مردم افغانستان مواجه شده است. شماری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی، این اقدام طالبان را محکوم کردند و نوشتند که طالبان در داخل افغانستان از پرچم سفید که نماد این گروه است استفاده می‌کنند، اما در خارج از افغانستان به دلیل این که مشروعیت ندارند، پرچم سه‌رنگ افغانستان را به‌کار می‌گیرند. 

مولوی امیرخان متقی، گاهی در سفر به کشور‌های خارجی و در ملاقات با دیپلمات‌های غربی، از پرچم ملی افغانستان استفاده می‎‌کند. فضل محمد صابر، سفیر گروه طالبان در ترکمنستان، نیز کارش را به عنوان سرپرست سفارت افغانستان در عشق‌آباد، با پرچم ملی افغانستان آغاز کرد. در عکس‌های منتشر شده از سفارت افغانستان در عشق‌آباد، هیچ نشانی از پرچم طالبان دیده نمی‌شود. مسئولان منصوب شده طالبان در بانک مرکزی افغانستان نیز در ملاقات با دیپلمات‌های خارجی از پرچم ملی افغانستان استفاده می‌کنند.

شماری از شهروندان افغانستان، از جمله برخی از کارکنان و مقا‌م‌های دولت پیشین، در اعتراض به حذف شدن پرچم ملی کشور از رسانه دولتی، پرچم ملی افغانستان را در نمایه‌های خود در فیس‌بوک و توییتر گذاشتند و گفتند که پرچم یک گروه، هرگز نمی‌تواند جایگزین پرچم ملی شود.

پیش از این، طالبان واژه‌های فارسی را از تابلو‌های دانشگاه‌های افغانستان حذف کردند و به جای آن واژه‌های پشتو و انگلیسی نوشتند. این اقدام طالبان نیز اعتراضات گسترده‌ای در پی داشت، اما وزارت تحصیلات عالی طالبان در پاسخ به اعتراضات گفت که این اقدام بر اساس قانون صورت گرفته است. وزارت تحصیلات عالی طالبان این اقدام را در حالی به قانون ارجاع داد که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، قانون اساسی تصویب شده در سال ۲۰۰۳ از سوی این گروه باطل اعلام شد و در این مدت، در افغانستان هیچ قانونی جز دستور‌های بدوی طالبان رسمیت ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، در روز‌های اخیر عکس‌هایی از «مجسمه مادر» در صحن دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه کابل در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که طالبان روی آن را با پارچه سیاهی پوشانده‌اند. صبح روز یکشنبه، ۲۰ مارس، عکس جدیدی از صحن دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه کابل منتشر شد که نشان می‌دهد مجسمه از جای آن برکنده شده است.

طالبان اوایل ژانویه به همه مغازه‌داران در شهرهای افغانستان دستور دادند که سر مانکن‌ها را جدا کنند و اندام‌شان را بپوشانند. در پی این دستور، مغازه‌داران مجبور شدند مانکن‌هایی را که برای نمایش محصولات خود خریداری کرده بودند، از بین ببرند و یا با پارچه بپوشانند. مسئولان طالبان در توجیه دستور خود مبنی بر بریدن سر مانکن‌ها، گفتند که با این کار از گسترش فحشا در جامعه  جلوگیری می‌شود.

به نظر می‌رسد که ستیز طالبان با نماد‌هایی که به باور آنان، با اسلام و باور‌های این گروه مغایر است، پایانی ندارد. در هفت ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، در موارد متعددی، افراد به دلیل داشتن پرچم ملی افغانستان در خودروها یا در سردر مغازه‌هاشان، جریمه یا شکنجه شده‌اند. طالبان در بسیاری از شهر‌ها مغازه‌داران را مجبور کرده‌اند که پرچم این گروه را خریداری کنند و بر سردر مغازه‌های خود نصب کنند. خودداری از این کار، به معنای ضدیت با طالبان تلقی می‌شود و پیامد ناگواری برای افراد دارد.

بیشتر از جهان