دبیرکل سازمان ملل: این «جنگ بیهوده» را تمام کنید

گوترش هشدار داد حمله روسیه «راه به جایی نمی‌برد» و این مردم اوکراین‌اند که دارند «زندگی در جهنم را تحمل می‌کنند»

دست‌کم ۱۰۰ هزار غیرنظامی می‌خواهند از شهر محاصره‌شده ماریوپل بگریزند اما به‌دلیل نبود کریدورهای امن، قادر به این کار نیستند‌ـ Angelos Tzortzinis/AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز سه‌شنبه خواستار پایان «جنگ بیهوده‌ای» شد که یک ماه پیش، با حمله روسیه به اوکراین آغاز شد. گوترش هشدار داد این درگیری «راه به جایی نمی‌برد» و این مردم اوکراین‌اند که دارند «زندگی در جهنم را تحمل می‌کنند».

در همین حال، ویکتور لیاشکو، وزیر بهداشت اوکراین، خبر داد که از آغاز حمله روسیه تاکنون، ۱۰ بیمارستان کاملا تخریب شده‌اند و بقیه بیمارستان‌ها نیز به‌دلیل جنگ و درگیری، قادر به تامین دارو و تجهیزات نیستند.

وزیر بهداشت اوکراین در ادامه گفت انجام آزمایش کووید‌ـ‌۱۹ فقط در مناطقی که جنگ و درگیری به آن نرسیده، ممکن است و همین ردیابی و مهار بیماری را دشوار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، با ادامه وخامت وضعیت در اوکراین، پیتر مورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، نیز در راه مسکو است تا در مورد جنگ اوکراین با مقام‌های کرملین گفت‌و‌گو کند. به گفته سخنگوی این کمیته، او قرار است در راستای گفت‌وگوهای جاری در مورد درگیری در اوکراین، دیدارهایی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه داشته باشد. مورر این هفته، برای تسهیل دسترسی بشردوستانه و محافظت از جان غیرنظامیان، به کی‌یف نیز سفر کرده بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ذخیره غذا و دارو در شهر اشغال‌شده خرسون رو به اتمام است. وزرات خارجه اوکراین روسیه را به ممانعت از تخلیه شهر و جلوگیری از انتقال غیرنظامیان به مناطق تحت کنترل دولت اوکراین متهم کرد. اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین، در توییتی نوشت: «۳۰۰ هزار غیرنظامی در خرسون به‌دلیل محاصره ارتش روسیه، با فاجعه انسانی مواجه‌اند. ذخیره غذا و دارو تقریبا تمام شده است، اما روسیه از باز کردن کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان امتناع می‌کند.»

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، نیز روز سه‌شنبه گفت دست‌کم ۱۰۰ هزار غیرنظامی می‌خواهند از شهر بندری محاصره‌شده ماریوپل در جنوب این کشور بگریزند اما به‌دلیل نبود کریدورهای امن، قادر به این کار نیستند. او گفت بمباران‌ها و حملات روسیه همچنین مانع دسترسی نیروهای امدادی به سالن تئاتری در این شهر شده است که به گفته مقام‌های این شهر، صدها نفر هنگام حمله هوایی هفته گذشته روسیه در زیرزمین آن پناه گرفته‌اند.

بیشتر از جهان