نخست‌وزیر اسرائیل از پیشرفت در مذاکرات بین روسیه و اوکراین خبر داد

بنت: پوتین دیگر قصد سرنگونی زلنسکی را ندارد،‌ اوکراین هم دیگر خواهان عضویت در ناتو نیست 

JACK GUEZ, SERGEI SUPINSKY, SERGEI GUNEYEV / AFP / SPUTNIK

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل، می‌گوید روسیه دیگر قصد سرنگونی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراين، و نظامی‌زدایی کامل از این کشور را ندارد و اوکراین نیز دیگر قصد پیوستن به پیمان ناتو را ندارد.

آقای بنت که روز دوشنبه، ۲۱ مارس، در نشست خبری روزنامه «یدیعوت آخرونوت» اسرائیل صحبت می‌کرد، گفت: «ما در تلاشیم که با دوستان‌مان در جهان میانجی‌گیری کنیم، اما راهی طولانی پیش روی ما است.»

نخست‌وزیر اسرائيل در مورد نقش کشورش به عنوان میانجی مذاکرات بین کی‌یف و مسکو گفت: «ما اسرائیل را در موضعی قرار داده‌ایم که تداوم ارتباط با دو طرف را به شیوه‌ای صادقانه و باز ممکن سازد که بتواند به دستاورد برسد.»

او ضمن اشاره به «میزانی پیشرفت بین دو طرف در هفته‌های اخیر»، افزود که «فاصله‌ها در شماری از مسائل بنیادین هنوز بسیار زیاد است.»

اسرائیل روابطی گسترده، هم با روسیه و هم با اوکراین دارد که در سطوح سیاسی، نظامی، امنیتی، و نیز اجتماعی و اقتصادی در جریان هستند. این کشور به دلیل نپیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه، مورد انتقاد برخی در آمریکا و غرب قرار گرفته است و یکی از قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه حتی خواسته بود کمک نظامی آمریکا به اسرائيل مشروط به موضعش درباره اوکراین شود. دولت بنت اما کوشیده است نقش میانجی را داشته باشد. 

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، دیگر کشوری که روابط حسنه هم با مسکو و هم با کی‌یف دارد، نیز اخیرا گفته بود که مسکو و کی‌یف در مذاکرات خود به نتیجه نزدیک‌تر شده‌اند، اما جزئیاتی بیان نکرده بود. جزئیاتی که آقای بنت مطرح کرده است، در صورت صحت، احتمال رسیدن به توافق صلح را افزایش می‌دهد؛ هرچند، مسائل متعددی، به‌ویژه سرنوشت شبه‌جزیره کریمه و دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک، همچنان مبهم باقی مانده‌اند‌. 

آقای بنت گفت: «ما همچنان با سایر دوستان‌مان در جهان خواهیم کوشید تا پلی برای رسیدن به پایان جنگ بسازیم؛ این بهترین چیزی است که می‌تواند رخ دهد.»

مقامات روسیه در هفته‌های گذشته گفته‌اند که قصدشان «نازی‌زدایی» و نظامی‌زدایی از اوکراین است (مبتنی بر این ادعا که جریانات راست افراطی و نازی‌ها در دولت اوکراین نقش عمده دارند). مقامات اوکراین گفته بودند که مسکو می‌خواهد زلنسکی و دولتش کنار روند و دولتی دست‌نشانده در اوکراین سرکار آید. بنت اما اکنون می‌گوید روس‌ها این خواست را کنار گذاشته‌اند. 

مقامات روسیه رسما نگفته‌اند که خواست نظامی‌زدایی از اوکراین را کنار گذاشته‌اند. 

پوتین ماه گذشته هنگام آغاز آنچه «عملیات ویژه نظامی» خواند، اوکراین را بخشی از روسیه اعلام کرد و این واهمه ایجاد شد که بخواهد بخش‌های دیگری از خاک این کشور را نیز مثل شبه‌جزیره کریمه، به خاک روسیه الحاق کند. پوتین بارها گفته است که اوکراین را کشوری واقعی نمی‌داند و آن‌را کشوری مصنوعی می‌داند که ساخته و پرداخته انقلابیون بلشویک به رهبری ولادیمیر لنین، بنیانگذار اتحاد شوروی، است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بنت در صحبت‌های خود در موضوعی دیگر نیز از زلنسکی انتقاد کرد. او گفت زلنسکی نباید اشغال کشورش به دست روسیه را با هولوکاست مقایسه کند، و افزود:‌ «مقایسه هر چیزی با هولوکاست ممنوع است.»

آقای زلنسکی روز یکشنبه، ۲۰ مارس، در سخنرانی مجازی برای نمایندگان مجلس اسرائیل گفته بود که مسکو دارد از «زبان راه‌حل نهایی» استفاده می‌کند. «راه‌حل نهایی» عبارتی است که آلمان نازی برای تدوین برنامه‌ای که در مورد یهودیان به کار می‌برد، برساخت؛  به‌معنای کشتار کامل یهودیان که نهایتا منجر به واقعه هولوکاست شد که طی آن شش میلیون یهودی کشته شدند.

زلنسکی در سخنان خود خطاب به قانونگذاران اسرائیلی گفت:‌ «حرف‌های کرملین را گوش کنید. از زبان نازی‌ها استفاده می‌کنند. حتما راه‌حل نهایی برای مسئله یهود را یادتان هست. حالا گوش کنید ببینید در مسکو چه می‌گویند. دوباره از همان کلمات استفاده می‌کنند و از راه‌حل‌نهایی می‌گویند، اما این بار در مسئله اوکراین، ما را هدف گرفته‌اند. در وب‌سایت‌های رسمی و در رسانه‌ها علنا از این حرف‌ها می‌زنند.»

بنت در سخنان خود از آقای زلنسکی به عنوان «رهبری که دارد برای جان کشورش می‌جنگد» تقدیر کرد، اما افزود:‌ «من شخصا باور دارم که مترادف دانستن هر چیزی با هولوکاست ممنوع است.»

زلنسکی، که اولین رئیس‌ جمهوری یهودی تاریخ اوکراين است، از خانواده‌ای از بازماندگان هولوکاست می‌آید. پدربزرگ او سرهنگ ارتش سرخ شوروی در جریان جنگ جهانی دوم بود و در جریان هولوکاست، پدر و سه برادر خود را از دست داد.

بیشتر از جهان