تهاجم روسیه به اوکراین؛ زلنسکی: حاضرم با پوتین گفت‌وگو کنم

وزیر دفاع آمریکا: پوتین به دلیل واماندن در جنگ، به غیرنظامیان حمله می‌کند

مراسم ازدواج کسنییا و رومن،‌اعضای نیروهای دفاع سرزمینی اوکراین، همزمان با ادامه تهاجم روسیه به اوکراین- REUTERS/Mykola Tymchenko

روز یکشنبه، ۲۹ اسفندماه، در حالی که ساکنان بسیاری از شهرهای سراسر اوکراین زیر حمله‌های هوایی، موشکی و توپخانه‌ای ارتش روسیه بودند، خبرهایی از امکان به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش‌بس منتشر شد.

وزیر خارجه ترکیه گفت که رسیدن به توافق صلح بین روسیه و اوکراین قریب‌الوقوع است، اما مقامات آمریکا و سایر کشورهای ناتو از این بابت مطمئن نیستند و نتوانسته‌اند از آخرین وضعیت مذاکرات مطلع شوند. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، بامداد یکشنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که آماده مذاکره با ولادیمیر پوتین است، اما هشدار داد که اگر مذاکرات شکست بخورد، جنگ بین روسیه و اوکراین ممکن است به «جنگ سوم جهانی» بدل شود.

از سویی، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز یکشنبه گفت که عملیات جنگی روسیه در اوکراین دچار «واماندگی» شده است و به همین دلیل است که ولادیمیر پوتین به حملات «تهوع‌آور» علیه غیرنظامیان دست یازیده‌است. آستین گفت: «در چند هفته گذشته، شاهد هدف‌گیری عمدی شهرها و آبادی‌ها و غیرنظامیان بوده‌ایم.»

لیندا تامس-گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، روز یکشنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که اگر مسکو در ادامه تهاجم به اوکراین سلاح شیمایی به کار ببرد، با پیامدهای بیشتری روبه‌رو خواهد شد. او افزود: «به روشنی گفته‌ایم که اگر جنگ را به چنین سطحی بکشانند، به‌شدت واکنش نشان خواهیم داد.»

این در حالی است که دفتر کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد که در جریان حمله روسیه به اوکراین تا کنون دست‌کم ۹۰۲ غیرنظامی اوکراینی کشته و ۱۴۵۹ تن دیگر زخمی شده‌اند. بنا به این گزارش،‌ کشته‌شدگان غیرنظامی شامل ۱۷۹ مرد،‌ ۱۳۴ زن،  ۱۱ دختربچه،‌ ۲۵ پسربچه،  و نیز ۳۹ کودک و ۵۱۴ بزرگسالی است که جنسیت‌شان هنوز مشخص نیست.

بیشتر از جهان