«خنثی کردن گلوله‌ها و مین‌های منفجرنشده در اوکراین سال‌ها طول خواهد کشید»

اوکراین در برابر سه هفته بمباران شدید روسیه توانسته است خطوط دفاعی شهرهای خود را حفظ کند

راکت منفجر نشده ای که روز یکم فروردین در گورستانی در  شهر میکولائیف اوکراین فرود آمده است - BULENT KILIC / AFP

وزیر امور داخله اوکراین هشدار داده است که پس از پایان جنگ، خنثی کردن «تعداد بسیار زیاد» گلوله‌های توپ و مین‌های منفجرنشده در این کشور سال‌ها طول خواهد کشید.

دنیس موناستیرسکی روز جمعه، ۱۸ مارس، گفت که این کشور جنگ‌زده پس از پایان حمله روسیه نیز برای پاکسازی بقایای این مناقشه خشونت‌بار همچنان نیاز به حمایت غرب دارد.

آقای موناستیرسکی در مصاحبه‌ای با خبرنگار اسوشیتدپرس، از کی‌یف گفت: «تعداد بسیار زیادی گلوله توپ و مین به سوی اوکراین شلیک شده و بخش زیادی از آن‌ها منفجر نشده است. این بمب‌ها زیر آوار مانده و به تهدیدی جدی تبدیل شده است.»

«خنثی کردن آن‌ها نه ماه‌ها، بلکه سال‌ها طول می‌کشد.» 

علاوه بر سلسله‌ای از مهمات منفجرنشده روس‌ها، مین‌های زمینی هم هست که نیروهای اوکراینی زیر پل‌ها، در فرودگاه‌ها، و سایر زیرساخت‌های اصلی کار گذاشته‌اند تا از استفاده نیروهای پوتین از آن‌ها جلوگیری کنند.

آقای موناستیرسکی گفت «نخواهیم توانست مین‌ها را از تمام آن منطقه پاکسازی کنیم، برای همین از شرکا و همکاران بین‌المللی‌مان از اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواسته‌ایم گروه‌هایی از متخصصان را آماده کنند تا این مناطق جنگی و تاسیسات بمباران‌شده را از مین پاکسازی کنند.»

یکی دیگر از نگرانی‌های مقامات کی‌یف، مهار آتش‌سوزی‌های ناشی از حمله‌های بی‌امان است. آقای موناستیرسکی گفت پایتخت دچار کمبود شدید کارکنان و تجهیزات برای مقابله با آتش‌سوزی‌هایی است که در گیرودار بمباران بی‌امان رخ می‌دهد. 

به‌رغم هشدارهای اخیر در مورد حمله احتمالی تمام‌عیار روسیه به کی‌یف، نیروهای این کشور اخیرا پیشروی کمی کرده‌اند و متحمل خسارات چشمگیری شده‌اند.

در همین حال روز جمعه فرمانده خطوط دفاعی اطراف پایتخت این کشور گفت که نیروهایش به‌خوبی برای دفاع از این شهر آمادگی موضع گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرلشکر آلکساندر پاولیوک در مصاحبه با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: «دشمن زمین‌گیر شده است»، و افزود: «داریم این سیستم خطوط دفاعی را تقویت می‌کنیم» تا کی‌یف «‌برای دشمن دست‌نیافتنی» شود.

اوکراین در برابر سه هفته بمباران شدید روسیه توانسته است خطوط دفاعی شهرهای خود را حفظ کند.

او گفت: «دشمن هرازگاهی خطوط دفاعی ما را محک می‌زند، اما پسران ما در مواضع‌شان استوار ایستاده‌اند و همچنین در جلوگیری از اجرای نقشه‌های دشمن نقش فعالی دارند.»

به گفته پاولیوک که پیش‌تر در همین هفته به فرماندهی خطوط دفاع نظامی پایتخت گمارده شد، مسکو دارد همان تاکتیک‌هایی را به کار می‌گیرد که از آغاز شعله‌ور شدن جنگ جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در سال ۲۰۱۴ در شرق اوکراین به کار گرفت.

او گفت: «به همین دلیل اکنون جنگ را به کشتار غیرنظامیان، تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی، و حداکثر ایجاد هراس در مردم ما کشانده‌اند. ولی ما هرگز تسلیم نمی‌شویم. تا آخر خواهیم جنگید. تا آخرین نفس و آخرین گلوله.»

ایندیپندنت سابقه پرافتخاری در راه‌اندازی کارزارهای حمایت از حقوق آسیب‌پذیرترین اقشار دارد و در جنگ سال ۲۰۱۵ سوریه نیز کارزار «پناهندگان خوش‌ آمدید» را برای نخستین بار به راه انداختیم. اکنون آن کارزار را احیا کرده‌ایم و پس از بالا گرفتن بحران اوکراین این تومار را به راه انداخته‌ایم و از دولت می‌خواهیم تا در تضمین کمک‌رسانی‌ها بیشتر و سریع‌تر اقدام کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارزار «پناهندگان خوش‌ آمدید» روی این نشانی کلیک کنید. برای امضای تومار نیز روی این نشانی کلیک کنید. اگر مایل به کمک مالی هستید لطفاً روی این نشانی کلیک کنید تا وارد صفحه ما به نام «گوفاندمی» شوید.

© The Independent

بیشتر از جهان