اعتراف سوپرمدل به جراحی زیبایی در نوجوانی، جنجال رسانه‌ای به پا کرد

آیا یک نوجوان ۱۴ساله ازنظر قانونی اجازه انجام عمل زیبایی دارد و اصلا این کار در نوجوانی درست است؟

یولاندا، مادر جی‌جی و بلا حدید آن‌ها را قوی سیاه و قوی سفید می‌نامد  -Johannes EISELE / AFP

بلا حدید، سوپر مدل ۲۵ ساله فلسطینی-هلندی، بالاخره پس از سال‌ها گمانه‌زنی‌های فراوان درباره تغییر چهره‌اش، طی مصاحبه‌ای با مجله «یواس‌ووگ» اعتراف کرد که در سن ۱۴‌سالگی جراحی زیبایی بینی داشته است. بلا که پدرش فلسطینی و مادرش هلندی است، اظهار کرد که از انجام این عمل پشیمان است و نباید بینی اجدادی‌اش را تغییر می‌داد.

بیشترین دلیلی که بینی بلا حدید مورد توجه مردم و رسانه‌ها واقع شد، این بود همه او را که در نوجوانی در مجموعه تلویزیونی «زنان خانه‌دار بورلی‌هیلز» حضور داشت، دیده بودند. مجموعه‌ای که مادرش سه فصل در آن به ایفای نقش پرداخت.

اما این اعتراف پرسش مهمی را در ذهن همه ایجاد می‌کند: آیا یک نوجوان ۱۴ساله ازنظر قانونی اجازه انجام عمل زیبایی دارد و اصلا این کار در نوجوانی درست است؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موردی که اداره بهداشت دبی در دستورالعمل‌های خدمات زیبایی غیر جراحی‌اش در سال ۲۰۱۸ ذکر می‌کند این است که «به بیماران زیر سن ۱۸ سال که به دنبال خدمات زیبایی بدون جراحی‌اند تا زمانی که ولی قانونی آن‌ها تایید نکرده باشد یا ازنظر پزشکی توجیهی نداشته باشند، هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌شود.»

بر اساس گفته پزشکان و متخصصان، نوجوانی دوره‌ای است که استخوان بدن دختران و پسران در حال رشد و تغییر است و هرگز نباید در این دوره اقدام به جراحی زیبایی کرد: فرم چهره و بدن هنوز کامل نشده است و معلوم نیست در ادامه چه تغییراتی داشته باشد. خیلی از ما کسانی را دیده‌ایم که در نوجوانی بینی‌های گوشتی و نسبتا بزرگ داشته‌اند و در جوانی هیچ اثری از آن بینی بزرگ در چهره‌شان دیده نمی‌شود. بهترین زمان برای تصمیم به عمل جراحی زیبایی، بعد از ۱۸ سالگی و بلوغ کامل بدنی است. بر اساس گزارش خدمات ملی سلامت (NHS) در بریتانیا، کمترین سن برای آغاز بلوغ در دختران ۱۱ سال و در پسران ۱۲ سال است و روندی چهارساله دارد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Bella (@bellahadid)

دکتر دنی کیل، موسس درمانگاه زیبایی دکتر کیل معتقد است: «وقتی فرد ۱۴ سال دارد، بدنش هنوز در حال رشد است و در این دوره تشخیص این‌که بعد از بلوغ چه ویژگی‌های ظاهری خواهد داشت، بسیار مشکل است. عمل جراحی بینی شامل برش بخشی از غضروفی است که هنوز رشد خود را کامل نکرده، برای همین من به‌شخصه هرگز این نوع جراحی زیبایی را برای کسی که ازنظر قانونی هنوز بچه محسوب می‌شود، انجام نمی‌دهم.»

ازجمله عناصری که تاثیر بسیاری بر اعتماد به‌نفس افراد کم سن و سال داشته‌اند، می‌توان به برنامه‌هایی مثل فیس‌بوک و اینستاگرام اشاره کرد. جایی که با قیاس خودشان با افراد مشهور و کسانی که هم با جراحی زیبایی و هم با آرایش و نیز با قدرت فتوشاپ، خود را بی‌نقص نشان می‌دهند، نوجوانان به این نتیجه می‌رسند که جذاب و زیبا نیستند و با وجود تبلیغات بی‌شماری که در خصوص انواع جراحی‌های زیبایی می‌شود، به فکر انجام عمل‌های زیبایی می‌افتند. طی پژوهشی که روی نوجوانان آمریکایی و بریتانیایی انجام شد، بیش از ۴۰ درصد از کاربران اینستاگرام احساس می‌کنند زیبا نیستند و این‌که از زمان شروع استفاده از این برنامه این حس را داشته‌اند.

حالا با همه جنجال‌هایی که اعتراف بلا حدید به دنبال داشت و بحث بر سر درستی و نادرستی این کار در سن پایین داغ شده است، انگشت اتهام بیشتر مردم به سمت مادر او، یولاندا حدید، نشانه رفته که گاه با نقطه‌نظرات عجیبش در مورد جی‌جی و بلا، تعجب همگان را برانگیخته است. برای مثال بارها از زبان او شنیده‌ایم که از جی‌جی با عنوان مدلی «تماما آمریکایی» یاد می‌کند و از بلا به عنوان «دختری که قدری تیره‌تر» است. جایی دیگر آن‌ها را قوی سیاه و قوی سفید می‌نامد. پرسش اینجاست که آیا همین رفتار در تصمیم بلا حدید در ۱۴ سالگی برای داشتن جراحی زیبایی موثر نبوده است؟

 

بیشتر از مُد و زیبایی