آمریکا: آماده‌ایم «تصمیم‌های سخت» برای احیای برجام بگیریم

رهبران اسرائیل نسبت به حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی اظهار نگرانی کرده‌اند

احتمال خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، نگرانی‌های زیادی را در منطقه برانگیخته است- 

SEPAHNEWS / AFP

یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا روز شنبه به نشریه «تایمز اسرائیل» گفت که در مسیر احیای توافق هسته‌ای با ایران، ایالات متحده آماده است «تصمیم‌های سختی» بگیرد.

این اظهارنظر در حالی است که مقام‌های ارشد اسرائیل در مورد احتمال حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست گروه‌های تروریستی اظهار نگرانی کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در سال ۲۰۱۹، سپاه پاسداران را به فهرست سیاه گروه‌های تروریستی اضافه کرد. با وجود این، گزارش‌ها در روزهای اخیر حاکی از آن است که ایران خواستار حذف نام سپاه از این فهرست به عنوان شرط بازگشت به برجام است. حذف احتمالی نام سپاه رهبران اسرائیل را ناامید و نگران کرده است.

مقام وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفت: «ما در انظار عمومی مذاکره نمی‌کنیم. قرار نیست به ادعاهای خاصی پاسخ دهیم در مورد اینکه چه تحریم‌هایی را به عنوان بخشی از بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام، می‌خواهیم لغو کنیم.»

او در ادامه افزود: «ما آماده‌ایم تصمیم‌های سختی برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌های برجام بگیریم چرا که برنامه هسته‌ای ایران بدون محدودیت، منجر به تشدید بحران هسته‌ای و افزایش شدید تهدید علیه شهروندان، منافع و شرکای آمریکا در منطقه شده است.»

اظهارات این مقام آمریکایی پس از آن است که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل و یاییر لاپید وزیر امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای تفصیلی از آمریکا خواستند نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف نکند.

این دو مقام ارشد اسرائیلی با تاکید بر این که سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است که هزاران نفر از جمله آمریکایی‌ها را به قتل رسانده، در بیانیه مشترک خود گفتند که «ما به سختی باور داریم که ایالات متحده این گروه را از تعریف سازمان تروریستی خارج کند. ما معتقدیم که ایالات متحده نزدیکترین متحدان خود را در ازای وعده‌های توخالی تروریست‌ها رها نخواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهار نگرانی مقام‌های اسرائیلی بر اساس این شنیده‌ها نیز استوار است که در جریان توافق احیای برجام، آمریکا از ایران فقط یک تعهد کلی برای کاهش اقدام‌های مداخله‌گرانه و متجاوزانه خود در منطقه می‌خواهد و به صورت تضمینی، جمهوری اسلامی ایران را ملزم به حمله نکردن به اهداف آمریکا یا متحدانش از جمله اسرائیل نمی‌کند.

بیانیه مقام‌های اسرائیلی پس از آن منتشر شد که روز چهارشنبه در گزارش‌ها آمد دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی حذف نام سپاه از فهرست تروریستی است و در مقابل، تهران متعهد به کاهش تنش در منطقه خواهد شد.

با این حال، این مقام آمریکایی در گفتگوی روز شنبه با تایمز اسرائیل، همچنین گفت که اسرائیل و آمریکا «منافع مشترک» دارند و بنابراین لازم است مطمئن شوند که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. او تاکید  کرد: «ما به صراحت گفته‌ایم که بازگشت متقابلبه اجرای کامل برجام بهترین مسیر دیپلماتیک رو به جلو و بهترین راه برای دستیابی به این هدف است.»

او همهچنین با اشاره به اینکه «واشینگتن ابزارهای قدرتمند خود را حفظ خواهد کرد»، گفت: «با متحدان و شرکای خود هماهنگیم و در صورت نیاز با تجاوزهای منطقه‌ای ایران و به ویژه برای مقابله با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقابله می‌کنیم.»

واشینگتن روز چهارشنبه اعلام کرد که به توافق با ایران برای احیای توافق برجام نزدیک است. بر اساس این توافق، قدرت‌های غربی در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران، تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش می‌دهند.

چند روز پس از اینکه به نظر می‌رسید درخواست‌های روسیه، مذاکرات در وین بر سر بازگرداندن برجام را به خطر می‌اندازد، در این هفته نشانه‌های متعددی مشاهده شد که ممکن است توافق در دسترس باشد، نشانه‌ای مانند آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، زندانیان دو تابعیتی ایرانی – انگلیسی که سال‌ها در ایران با اتهام‌هایی از جمله جاسوسی زندانی بودند.

مذاکرات احیای برجام، آوریل گذشته بین بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، ایران و روسیه آغاز شد و آمریکا نیز به طور غیرمستقیم در آن شرکت کرد.

ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که دو نقطه مهم در مذاکرات وین باقی مانده که باید مورد بحث قرار بگیرد از جمله ارائه «ضمانت اقتصادی» در باره این که دولت آینده آمریکا مانند ترامپ از برجام خارج نشود. منابع آگاه، موضوع باقی مانده دیگر را خارج شدن نام سپاه از فهرست تروریسم دانسته‌اند.