سهمیه نوروزی بنزین قطع شد

دولت سیزدهم یک گام دیگر به افزایش قیمت بنزین نزدیک‌تر شد

دولت ادعا می‌کند که قصد دارد با هدف اجرای «عدالت بنزینی»، سهمیه سوخت خودروها را لغو کند‌ـ ATTA KENARE / AFP

پس از اجرای آزمایشی سهمیه‌بندی جدید بنزین در کیش، سهمیه نوروزی بنزین خودروها نیز حذف شد تا دولت جمهوری اسلامی ایران یک گام دیگر به افزایش قیمت بنزین نزدیک‌تر شود.

کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل پخش فراورده‌های نفتی، روز پنجشنبه ۲۶ اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت سهمیه‌ نوروزی بنزین منتفی است و چیزی به نام سهمیه نوروزی بنزین در دستور کار نیست.

او به مردم توصیه کرد که از ذخیره موجود در کارت سوخت خود در ایام نوروز استفاده کنند، چرا که به گفته او، «دیگر قرار نیست سهمیه بنزین نوروزی جدا از سهمیه ماهانه داده شود».

مقام‌های دولتی همواره ادعای بالا بودن مصرف بنزین در ایران را مطرح کرده‌اند. مدیرعامل پخش فراورده‌های نفتی هم در سخنان اخیرش مدعی شد که «هم‌اکنون تولید نسبت به مصرف مثبت است، اما اگر روند مصرف بنزین صعودی شود و ممنوعیتی نباشد، ممکن است تراز منفی شود.»

او پیش از این هم گفته بود: «میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور از ابتدای سال جاری تاکنون، روزانه ۸۶ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۱۱ میلیون لیتر افزایش داشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان ویس‌کرمی حاکی از آن است که دولت از پرداخت سهمیه بنزین خودروها امتناع می‌کند تا میزان مصرف آن را کاهش دهد. این مسئله آشکار می‌کند که همه‌گیری کرونا در دو سال گذشته نیز فقط بهانه‌ای بود برای اینکه دولت از پرداخت سهمیه بنزین خودروها خودداری کند.

در نوروز سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، پس از اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌هایی را برای سفرهای نوروزی تعیین کرد، دولت نیز اعلام کرد که سهمیه بنزین خودروها برای جلوگیری از افزایش تعداد بیماران پرداخت نمی‌شود. اما امسال با وجود اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا سفرهای نوروزی را بدون مانع اعلام کرد، بازهم خبری از سهمیه‌ نوروزی بنزین خودروها نیست.

پیش‌تر، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت هم گفته بود که در حال حاضر، استراتژی وزارت نفت ذخیره سوخت است و درباره سهمیه بنزین نوروزی موضوعی مطرح نشده است. حالا هم کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل پخش فراورده‌های نفتی، آب پاکی را روی دست همه‌ کسانی ریخت که منتظر بودند سهمیه نوروزی خود را دریافت کنند. سهمیه نوروزی بنزین خودرو ۶۰ لیتر بود که ابتدای سال جدید به کارت سوخت خودروها واریز می‌شد.

دولت ادعا می‌کند که قصد دارد با هدف اجرای «عدالت بنزینی»، سهمیه سوخت خودروها را لغو کند و به‌جای آن سهمیه بنزین به افراد بدهد. ناظران می‌گویند این طرح که در حال حاضر مراحل آزمایشی را در جزیره کیش سپری می‌کند، پیش‌زمینه‌ای برای افزایش قیمت بنزین است.

شواهد نیز این موضوع را اثبات می‌کند، چرا که پیش از اجرای «طرح باز توزیع یارانه بنزین» در کل کشور، سهمیه نوروزی بنزین خودروها لغو شد. اگرچه مقام‌های وزارت نفت و برخی نمایندگان مجلس ادعا می‌کنند که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد، برخی دیگر از مقام‌های دولتی و نمایندگان نیز به‌صراحت از افزایش قیمت‌ها دفاع کرده‌اند.

پیش‌تر، فریدون عباسی، نماینده مجلس، گفته بود که قیمت بنزین در ایران باید واقعی شود. پس از او، برخی دیگر از مقام‌های دولتی از جمله حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه‌وبودجه هم گفتند که نرخ واقعی بنزین ۲۰ هزار تومان برای هر لیتر است. جمهوری اسلامی ایران در آبان سال ۹۸ بدون اطلاع قبلی، قیمت بنزین را به لیتری سه هزار تومان افزایش داد و هنگامی‌ که مردم به این تصمیم ناگهانی اعتراض کردند، با سرکوب و خشونت نیروهای امنیتی مواجه شدند.