سفیر روسیه در تهران: گریبایدوف برای شما دشمن، برای ما دیپلماتی بزرگ است

سفیر روسیه خطاب به ایرانی‌ها: گریبایدوف برای ما دیپلماتی بزرگ است

ادای احترام سفیر روسیه به گریبایدوف با خشم ایرانیان مواجه شد- عکس از آفتاب نیوز

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران می‌گوید الکساندر گریبایدوف، «دشمن» ایرانی‌ها، برای روس‌ها «شاعر» و «دیپلماتی بزرگ» است.

جاگاریان در گفت‌وگو با «اعتماد آنلاین» چنین اظهار‌نظری کرد و گفت: «ایرانی‌ها در حالی از گریبایدوف نفرت دارند که ما روس‌ها به ا‌و احترام می‌گذاریم.»

این مقام روس خطاب به ایرانی‌ها گفت که «برداشت ما و شما در برخی حوادث تاریخی فرق می‌کند» و «ما برای مردم ایران احترام قائلیم، اما اجازه بدهید که نظر خودمان را داشته ‌باشیم.»

سفیر روسیه در تهران افزود: «ما نباید با زور فشار بیاوریم که باید آن‌جور که ما صلاح می‌دانیم فکر کنید.»

لوان جاگاریان در ماه‌های اخیر به یکی از جنجالی‌ترین دیپلمات‌ها در ایران تبدیل شده است و اظهارات اخیر او نیز ادامه همین جنجال‌ها محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در شرایطی از الکساندر گریبایدوف ستایش می‌کند که او در تدوین عهدنامه ترکمانچای نقشی عمده بر عهده داشت و بعد نیز سفیر مختار روسیه در ایران شد. عهدنامه ترکمانچای سال ۱۲۰۶ شمسی در منطقه‌ای به همین نام میان عباس میرزا، ولیعهد وقت ایران و گریبایدوف امضا شد و به جدایی بخش‌های وسیعی از خاک ایران و الحاق آن به روسیه و اخذ غرامت ۲۰ میلیون روبلی از ایران ختم شد. گریبایدوف پس از امضای این معاهده ۴۰ هزار روبل روسی پاداش گرفت و بعد از مدتی سفیر روسیه در تهران شد و یک سال بعد در پی حمله مردم تهران به سفارت روسیه به قتل رسید.

با گذشت حدود ۲۰۰ سال از این غائله تاریخی، لوان جاگاریان حالا می‌گوید که «چند تا موضوع هست که از زمان ترکمانچای به این سو، مورخان دو کشور باید بنشینند و به صورت مفصل باهم صحبت کنند»

به گفته او، یکی از این موضوعات، الکساندر گریبایدوف است.

بهمن ماه امسال نیز تصویری از ادای احترام جاگاریان به بنای یادبود گریبایدوف در سفارت روسیه منتشر شد که با حواشی و جنجال‌های بسیاری در ایران همراه بود.

او هفته گذشته هم در یک نشست خبری در تهران خواستار استفاده رسانه‌های ایران از عبارت «عملیات ویژه نظامی» به جای حمله روسیه به اوکراین شده بود.

مرداد ماه امسال نیز انتشار تصویری از دیدار لوان جاگاریان با رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک بریتانیا در ایران با حواشی و اعتراض‌های زیادی در ایران همراه شد. در این تصویر جاگاریان در کنار رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک بریتانیا در ایران و یک صندلی خالی بر بالای پله‌های ورودی ساختمان سفارت روسیه که یادآور تصویر تاریخی کنفرانس ۱۹۴۳ تهران بود، دیده می‌شود.

آن تصویر مربوط به نشست محرمانه در سفارت شوروی در تهران بین رهبران اتحاد جماهیر شوروی، بریتانیا و آمریکا در آذر ۱۳۲۲ بود، نشستی که به توافق گشایش جبهه دوم در غرب اروپا انجامید و سفارت روسیه به‌طور تلویحی آن را در دیدار با رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک بریتانیا در ایران بازسازی کرده بود.