پاسخ سفارت روسیه به واکنش‌ها درباره عکس جنجالی

سفارت روسیه: «این تصویر زمینه ضد ایرانی ندارد» 

سفیران دو کشور با بازسازی عکس کنفرانس تهران، روی صندلی استالین و چرچیل نشستند و صندلی روزولت را خالی گذاشتند‌ـ عکس از @RusEmbIran

 

سفارت روسیه در تهران پس از انتشار عکس مشترک سفیر این کشور و سفیر بریتانیا، که یادآور عکس مشهور کنفرانس تهران بود، اعلام کرد: «تنها معنای این عکس یادآوری تلاش‌های مشترک علیه نازیسم در جنگ جهانی دوم بود.» 

پس از واکنش‌های گسترده به انتشار عکس سفیر روسیه و سفیر بریتانیا، سفارت روسیه در تهران در رشته توییتی، درباره این عکس توضیح‌‌هایی ارائه کرد. 
سفارت روسیه در این رشته توییت مردم ایران را «مردم کشور‌دوست» خواند و تاکید کرد که عکس منتشر‌شده زمینه ضد ایرانی ندارد و قرار نبوده است احساسات مردم ایران جریحه‌دار شود.

در ادامه این پیام آمده است: «تنها معنای این عکس یادآوری و ادای احترام به تلاش‌های مشترک دولت‌های متحد علیه نازیسم در جنگ جهانی دوم بوده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیام سفارت روسیه از ایران به‌عنوان کشور «دوست و همسایه» نام برده شده و تاکید شده است که روسیه «به تقویت روابط مبتنی بر احترام متقابل» با ایران ادامه خواهد داد. 

روز چهارشنبه ۲۱ مرداد، عکسی از سفیر روسیه و سفیر بریتانیا بر پله‌های سفارت روسیه در تهران منتشر شد که با بازسازی عکس مشهور کنفرانس تهران، روی صندلی استالین و چرچیل نشستند و صندلی روزولت را خالی گذاشتند. کنفرانس تهران در سال ۱۳۲۲، با حضور رهبران وقت روسیه، بریتانیا و آمریکا در تهران برگزار شد و پس از آن، رضاشاه از مقام خود کناره‌گیری کرد و تبعید شد. 

انتشار این عکس علاوه بر واکنش گسترده در فضای مجازی، انتقاد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و رئیس مجلس را به دنبال داشت. محمدباقر قالیباف خواستار عذرخواهی سریع سفیران دو کشور شد و محمدجواد ظریف در توییتی نوشت: «باید یادآوری کنم امروز اوت ۲۰۲۱ است، نه اوت ۱۹۴۱ است، نه اوت ۱۹۴۳.»