میکروب دریایی نویافته، یاریگر مبارزه با تغییرات اقلیمی؟

این موجود تک‌یاخته‌ای دارای ظرفیت جذب طبیعی کربن است و می‌تواند فتوسنتز کند

اقیانوس برای جذب و ذخیره کردن کربن، نسبت به آنچه در حال حاضر تصور می‌کنیم ظرفیت بیشتری دارد - REUTERS/Lucas Jackson

دانشمندان میکروب دریایی جدیدی کشف کرده‌اند که می‌تواند در مبارزه با تغییرات اقلیمی نقش اساسی ایفا کند.

این موجود ریز تک‌یاخته‌ای که محققان سیدنی استرالیا آن را کشف کرده‌اند، دارای ظرفیت جذب طبیعی کربن است و می‌تواند فتوسنتز و شکار کند و غذا بخورد. این موجود در محیط دریایی سراسر دنیا فراوان است.

مارتینا دابلین، نویسنده ارشد این مطالعه، به نیوزویک گفت: «این [موجود] می‌تواند نحوه تفکر ما در مورد کربن و نحوه حرکت آن در محیط‌های دریایی را به کلی تغییر دهد.»

وجود میکروب دریایی به دانشمندان نشان می‌دهد که اقیانوس برای جذب و ذخیره کردن کربن نسبت به آنچه در حال حاضر تصور می‌کنیم ظرفیت بیشتری دارد.

میکروب دریایی موردبحث که احتمالا اهمیت زیادی دارد، با ترشح ماده‌ای خلط‌مانندی به نام «اگزوپولیمر موکوسفیر» (exopolymer mucosphere) غنی از کربن عمل می‌کند که بعدا میکروب‌های دیگر را به دام می‌اندازد. این میکروب پس از مصرف مقداری از طعمه‌های شکار شده، ماده را بیرون می‌ریزد که دوباره به سیستم چرخه کربن اقیانوس وارد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پتانسیل انتقال کربن از سطح به اعماق اقیانوس است که می‌تواند به‌ویژه در تنظیم‌ کردن آب‌وهوا مفید باشد. محققان تخمین زده‌اند که گونه‌های میکروب تازه کشف‌شده می‌تواند سالانه ۰.۱۵ میلیون تن کربن را غرق کند (به اعماق اقیانوس ببرد).

این گونه جدید احتمالی ممکن است به خودی خود نتوانند مشکلات آب‌وهوایی دنیا را حل کنند.

دانشمندان معتقدند که جهان باید سالانه ۱۰ میلیون تن کربن را از جو حذف کند تا از گرم شدن فاجعه‌بار جهانی جلوگیری شود. این گونه میکروبی در بهترین حالت می‌تواند فقط به حذف یک درصد از این هدف کمک کند.

اما محققان امیدوارند که گونه‌های میکروب دریایی مشابهی وجود داشته باشد که بتواند به جداسازی کربن کمک کند.

خانم دابلین به نیوزویک گفت: «معنی آن این است که احتمالا نسبت به آنچه ما در حال حاضر فکر می‌کنیم، کربن بیشتری به اعماق اقیانوس می‌رود و شاید اقیانوس از طریق این فرآیند، به طور طبیعی برای جذب کربن بیشتر در جاهایی که فکر نمی‌کنیم قادر به جداسازی کربن باشد، ظرفیت بالاتری داشته باشد.»

© The Independent

بیشتر از علوم