ژاپن تمام محدودیت‌های ناشی از کووید-۱۹ را لغو می‌کند

سیاست‌های سختگیرانه ژاپن باعث شده است که فقط حدود ۲۶ هزار مرگ ناشی از بیماری کرونا گزارش شود

 حدود ۷۲ درصد از افراد ۶۵ ساله و بالاتر ژاپنی، سومین دوز واکسن کرونا را نیز دریافت کرده‌اند-PHILIP FONG / AFP

روز چهارشنبه، ۱۶ مارس،  فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، اعلام کرد که تمام محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا از روز ۲۱ مارس لغو می‌شود.

به گزارش اسوشیتدپرس، کیشیدا در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که با توجه به آن که اومیکرون سویه غالب در ژاپن است و نسبت به سویه دلتا عوارض کمتری دارد، مسئولان آن کشور تصمیم گرفته‌اند محدودیت‌های ناشی از کووید-۱۹ را لغو کنند.

در حال حاضر در ژاپن محدودیت‌هایی مانند ساعات کوتاه‌تر فعالیت رستوران‌ها، لزوم استفاده از ماسک در فضاهای عمومی، ممنوعیت برگزاری مهمانی‌ها و رویدادهای بزرگ‌ برقرار است و از مردم خواسته می‌شود که تا حد امکان دورکاری کنند و در خانه بمانند. این محدودیت‌ها در ۱۸ استان، از جمله توکیو، برقرار است.

به گفته نخست‌وزیر ژاپن، این طرح پس از تایید هیات کارشناسان، روز پنجشنبه مصوبه رسمی خواهد شد. یکی از دلایل مهم چنین تصمیمی، کمک به احیای اقتصاد آسیب‌دیده آن کشور است.

 کیشیدا با اشاره به این که امیدوار است ژاپن رفته‌رفته به زندگی عادی بازگردد، تاکید کرد: «تعداد موارد ابتلای روزانه به کرونا در ژاپن در هفته‌های اخیر کاهش یافته است و بنابراین تصمیم گرفته‌ایم برای نخستین بار، در کشورمان محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا را کنار بگذاریم.»

برداشتن محدودیت‌ها در ژاپن، امکان سفرهای داخلی بیشتر و نیز برگزاری مهمانی‌ها‌ و گردهمایی‌های بزرگ را برای افرادی که واکسینه شده‌اند یا آزمایش‌ منفی کرونا ارائه می‌دهند، فراهم می‌کند. با این حال، ژاپن هنوز مرزهای خود را به روی گردشگران خارجی باز نکرده است. در آن کشور، محدودیت‌ مسافرت بین‌المللی برقرار است و روزانه هفت هزار نفر از دانشجویان، بازرگانان، و فعالان اقتصادی اجازه ورود به ژاپن می‌یابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیاست‌های سختگیرانه ژاپن باعث شده است که از زمان شروع همه‌گیری کرونا در دو سال پیش، فقط حدود ۲۶ هزار مرگ ناشی از کووید-۱۹ گزارش شود که به طرز چشمگیری کمتر از بسیاری کشورهای دیگر است. به گفته کارشناسان، بیشتر قربانیان کرونا در ژاپن بیماران مسن بوده‌اند که بیماری‌های زمینه‌ای آنان باعث مرگ پس از ابتلا به این بیماری شده است.

با این همه، نخست‌وزیر ژاپن با این انتقاد مواجه است که عرضه دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا را به تعویق انداخته و سبب شده است که ویروس کووید-۱۹ به سرعت در کشور گسترش یابد که به اوج ابتلای اومیکرون در ماه فوریه منجر شد. پس از این انتقادها، دولت کیشیدا که منتظر آماده‌سازی همه شهرها برای تزریق سراسری دوز تقویتی بود، مراکز ویژه‌ای افتتاح کرد.

 حدود ۷۲ درصد از افراد ۶۵ ساله و بالاتر ژاپنی، سومین دوز واکسن کرونا را نیز دریافت کرده‌اند، اما تنها یک سوم جمعیت آن کشور واکسن‌های تقویت‌کننده را تزریق کرده‌اند و برخی از متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که با برداشتن همه محدودیت‌ها، احتمال افزایش ابتلای مجدد به سویه‌های مختلف کرونا در میان خواهد بود.

نگرانی متخصصان درمانی در ژاپن از این رو است که در برخی مناطق آن کشور، شمار بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری هستند، همچنان بالا است و قرص‌های ضد ویروسی خوراکی چنان که انتظار می‌رفت، با استقبال روبه‌رو نشده است.

اگرچه دولت کیشیدا متعهد شده است که میلیون‌ها دوز از یکی از دو قرص خوراکی وارداتی را در اختیار ژاپنی‌ها قرار دهد، هنوز این قرص‌ها به شکل گسترده استفاده نمی‌شوند، چرا که گفته می‌شود بلع یکی از قرص‌ها به دلیل بزرگی آن دشوار است، و  دیگری را نمی‌توان با بسیاری از داروهای دیگر ترکیب کرد.

بیشتر از جهان