قیمت کفش ۵۰ درصد افزایش یافت؛ مردم توان خرید ندارند

«از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، متوسط قیمت کفش‌های وارداتی در محدوده کمتر از سه دلار و عمده آن از چین و امارات بود»

تقاضای کفش نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است و مردم قدرت خرید ندارند - ایندیپندنت فارسی 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش‌های دست‌دوز تهران از افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت کفش خبر داد و گفت مردم دیگر توان خرید کفش ندارند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رسول شجری در این باره گفت: «تقاضای کفش نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است و مردم قدرت خرید ندارند. بازار هم مانند همان روزهای دوران کرونا است و تغییری نکرده است.»

شجری علت افزایش قیمت کفش را «رشد قیمت ارز و کمبود مواد اولیه» اعلام کرد و افزود: «قیمت چرم طبیعی سنگین ۱۰۰ درصد و برخی پوست‌ها نسبت به سال گذشته، ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.»

براساس آمار‌ی رسمی، سالانه ۲۶۵ میلیون جفت کفش در ایران تولید می‌شود که به گفته علی لشگری، عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران، این میزان تولید، پاسخگوی تقاضای بازار است. لشگری همچنین اعلام کرد که تنها پنج درصد کفش‌های موجود در بازار ایران وارداتی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که روح‌الله هادوی‌نیا، یک عضو دیگر هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران، می‌گوید: «صنعت کفش در ایران برای ۵۰۰ هزار نفر اشتغال‌زایی کرده است، اما مافیای واردات به این صنعت ضربه می‌زند.»

به گفته او، «از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، متوسط قیمت کفش‌های وارداتی در محدوده کمتر از سه دلار و عمده آن از چین و امارات بود.»

بازار کفش در ایران همسو با بسیاری دیگر از بازار‌ها در سال‌های اخیر افت‌وخیزهای فراوانی داشته است و رکود دست‌وپنجه نرم می‌کند. گرانی افسارگسیخته کالا و خدمات در ایران باعث شده است توان اقتصادی مردم برای خرید بسیاری از اقلام اساسی به‌شدت کاهش یابد.

بنابر اعلام شجری، «شرایط حاکم در بازار کفش به تعطیلی بسیاری از واحدها منجر شده است و برخی از همکاران به‌طورکلی این حوزه را رها کرده‌اند.»

به گفته او، در حال حاضر حدود شش هزار نفر در صنف کفش‌ دست‌دوز تهران فعالیت می‌کنند که با رکود موجود، نمی‌توان هیچ امنیت شغلی برای این افراد متصور بود.

شجری خرداد ۱۴۰۰ هم گفته بود: «توليد کفش دست‌دوز به علت گرانی مواد اوليه تقريبا راکد است.»

بیشتر از اقتصاد