طالبان قصد دارد چهار نوجوان را اعدام کند

این ئوجوانان به قتل کارمندان واکسیناسیون و عضویت در جبهه مقاومت ملی متهم شده‌اند

طالبان به‌تازگی چهار جوان ۱۶ تا ۱۸ ساله را در استان قندوز بازداشت و ادعا کرده‌ است که این جوانان در قتل هفت کارمند واکسیناسیون استان قندوز در شمال‌شرق افغانستان که پنجم اسفند کشته شدند، دست داشته‌اند. این گروه همچنین مدعی شد که این افراد به جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود وابسته‌اند و برای قتل کارمندان واکسیناسیون و دو فرمانده محلی طالبان از آنجا دستور گرفته‌اند.

طالبان این افراد را زیر شکنجه‌های سخت به اعتراف اجباری جلو دوربین رسانه‌ها وادار کرده است. عبدالسمیع ۱۶ ساله، عبدالطیف ۱۸ ساله و عبدالقدیر ۱۸ ساله، نام سه تن از این جوانان است که اکنون در زندان طالبان در قندوز نگهداری می‌شوند.

صبح روز پنجشنبه، پنجم اسفند، هفت کارمند واکسیناسیون اداره بهداشت شامل سه زن و چهار مرد، در سه رویداد متفاوت در نواحی مختلف شهرستان امام‌صاحب استان قندوز به ضرب گلوله کشته شدند. هم‌زمان یک کارمند دیگر اداره بهداشت نیز در شهر تالقان، مرکز استان تخار، در تیراندازی افراد ناشناس کشته شد. سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر قتل کارمندان واکسیناسیون را محکوم کردند و از طالبان خواستند در مورد مواردی از این دست توضیح دهد. نمایندگی اتحادیه اروپا برای افغانستان هم  ترور کارمندان واکسیناسیون را محکوم کرد و آن را «نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه» خواند. سازمان ملل متحد هم در واکنش به این رویدادها، برنامه واکسیناسیون فلج اطفال در دو استان شمال شرقی افغانستان را به حالت تعلیق درآورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود دو هفته پس از این رویداد، طالبان ویدیو اعتراف چهار نفر به کشتار کارمندان واکسیناسیون و نیز قتل دو فرمانده محلی طالبان را در رسانه‌‎های داخلی افغانستان منتشر کرد. در این ویدیو، چهار جوان کم‌سن‌وسال دیده می‌شوند که با لکنت و انگار که تلاش دارند جملاتی را که حفظ کرده‌اند، تکرار کنند، اعتراف می‌کنند که به دستور جبهه مقاومت ملی، از کابل به قندوز آمده‌اند تا کارمندان واکسیناسیون را به قتل برسانند. این افراد به دست داشتن در قتل دو فرمانده طالبان نیز اعتراف می‌کنند.

دو فرمانده که این افراد به قتل آنان‌ متهم‌اند، یکی در سال ۲۰۱۶ هنگامی که شهر قندوز دومین‌بار به دست طالبان سقوط کرد، با هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکایی کشته شد و دیگری اوایل ژوییه، در رویدادی دیگر در شهر قندوز به قتل رسید. اکنون طالبان مدعی‌اند که این جوانان در دادن نشانی فرمانده طالبان به نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۶ و همچنین کشتن یک فرمانده دیگر این گروه نقش داشته‌اند. این در حالی است که خانواده‌های این جوانان مدعی‌اند آنان بین ۱۸ تا ۱۶ سال سن دارند و در سال ۲۰۱۶ کودکانی بیش نبوده‌اند. 

یک عضو خانواده یکی از این متهمان که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان این جوانان را که همسایه‌اند، روز هفتم مارس از محله‌ای به نام سردوره در مرکز شهر قندوز به شیوه آدم‌ربایی بازداشت کرد. یکی از این جوانان که پس از چهار روز شکنجه از قید طالبان آزاد شده و به خانه برگشته بود، شکنجه‌های طالبان برای گرفتن اعتراف اجباری از آنان را برای نزدیکانش تعریف کرد؛ اما طالبان دوباره این جوان را بازداشت کردند و سرانجام او و سه نفر دیگر را به اعتراف اجباری جلو دوربین رسانه‌ها واداشتند.

این منبع در مورد شکنجه‌های واردشده به متهمان گفت: «طالبان آنان را با شوک الکتریکی، آویزان کردن از سقف اتاق و ضرب‌وشتم با چوب و شلنگ پلاستیکی شکنجه کرد تا به قتل کارمندان واکسیناسیون و فرماندهان محلی طالبان اعتراف کنند.»

او افزود: «یکی از جوانان بازداشت‌شده از چنگ طالبان رها شد اما افراد طالبان روز بعد به خانه او آمدند و دو برادر ۸ و ۹ ساله‌اش را با خود بردند و یک شبانه‌روز شکنجه کردند. سپس آنان را آزاد کردند و دوباره برادر بزرگ‌تر را با خود بردند.»

 این منبع هرگونه ارتباط افراد بازداشت‌شده با جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود را رد کرد و گفت که این جوانان تنها به دلیل اینکه از قوم تاجیک‌اند و یک تن از آنان اصالتا اهل پنجشیر است، بازداشت و به اعتراف وادار شده‌اند.

این منبع با استناد به گزارش‌ مردم محلی گفت که کارمندان واکسیناسیون را افراد طالبان به قتل رسیده‌اند و علت آن نیز فعالیت مشترک کارمندان زن و مرد بوده است؛ زیرا جنگجویان طالبان هر کدام خودسرانه تصمیم می‌گیرند و  از نظر آن‌ها، گشت‌و‌گذار چند زن و مرد بدون نسبت خانوادگی در کوچه‌ها از جمله اعمال منافی عفت محسوب می‌شود. او گفت: «حتی خانواده یکی از این کارمندان کشته شده نیز مدعی شد که طالبان فرزندش را به قتل رسانده است.»

یک عضو خانواده یکی از دختران دانش‌آموز که در برنامه واکسیناسیون شهرستان امام‌صاحب استان قندوز کار می‌کرد و در پنجم اسفند کشته شد، به ایندیپندنت فارسی گفت که تمام شواهد به آنان ثابت کرده است که فرماندهان طالبان در این کشتار دخیل‌اند اما به دلیل اینکه خانواده‌ها تهدید شده‌اند، کسی در این مورد جرات حرف زدن ندارند.

این منبع افزود که طالبان برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت‌ها جوانان بی‌خبر از این ماجرا را که از خانواده‌های تاجیک و پنجشیری‌اند، بازداشت کرده‌ است و قصد دارد آنان را به این اتهام اعدام کند. او معتقد است طالبان برای جلب اعتماد نهادهای بین‌المللی در مورد پیگیری چنین مواردی و نیز فرونشاندن خشم خانواده‌های قربانیان چه خانواده‌های کارمندان واکسیناسیون و چه خانواده‌ فرماندهان کشته‌شده‌ خود، این جوانان را بازداشت کرده‌ و از آنان اعتراف گرفته‌اند. در ویدیو اعتراف اجباری متهمان، خانواده‌های قربانیان نیز دیده می‌شوند که از طالبان اجرای مجازات اعدام برای متهمان‌ را طلب می‌کنند.

در ۲۰ سال گذشته، مجازات اعدام به‌ندرت در افغانستان اجرا شد؛ هرچند صدور این حکم در دادگاه‌های دولت پیشین افغانستان مجاز بود. با این حال، اجرای این حکم به دستور مستقیم رئیس‌جمهوری پیشین ارتباط داشت و فقط در چند مورد نادر انجام شد؛ اما گروه طالبان در دادگاه‌های صحرایی‌ خود، مجازات اعدام و سنگسار را به‌راحتی اجرا می‌کند و به اعمال این حکم شرعی مفتخر است.

با این حال منابع مطلع در خصوص وضعیت قضایی این متهمان می‌گویند این افراد اجازه ندارد وکیل داشته باشند و هیچ دادگاهی نیز برای رسیدگی به موارد اتهامی آن‌ها برگزار نشده است. این متهمان را پس از شکنجه به اعتراف وادار کرده‌اند و صدور و اجرای حکم در مورد آنان نیز برای طالبان زمان‌بر و دشوار نخواهد بود.

بیشتر از جهان