امیرعبداللهیان عازم مسکو شد

وزرای خارجه ایران و روسیه در این سفر، درباره مذاکرات وین و تهاجم روسیه به اوکراین گفت‌وگو می‌کنند

حسین امیرعبداللهیان در راس هیئتی از وزارت امور خارجه ایران، تهران را به مقصد مسکو ترک کرد- تصویر از خبرگزاری ایرنا

هم‌زمان با توقف مذاکرات احیای برجام در وین، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفندماه، به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، در راس هیئتی، عازم مسکو شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این سفر، سعید خطیب زاده، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه ایران، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی، علیرضا حقیقیان، مدیرکل و دستیار وزیر امور خارجه در امور اوراسیا، و علی‌اصغر خاجی، دستیار وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، امیرعبداللهیان را همراهی می‌کنند.

براساس گزارش‌‌ها، وزرای خارجه ایران و روسیه قرار است در این سفر، درباره مذاکرات وین، تهاجم روسیه به اوکراین و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کنند.  

نمایندگی دیپلماتیک روسیه در وین، دوشنبه‌شب، در حساب رسمی توییتر خود، درباره این دیدار نوشت: «لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در ۱۵ مارس ۲۰۲۲، در مسکو با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، دیدار می‌کند. وزرای خارجه، در چارچوب مذاکرات وین که وارد مرحله نهایی شده است، به‌طور ویژه به برجام خواهند پرداخت.»

در شرایطی که به‌نظر می‌رسید مذاکرات وین برای احیای برجام در مرحله‌های پایانی خود قرار دارد، مسکو درخواست جدیدی را مطرح کرد که مانع تازه‌ای در مسیر مذاکرات ایجاد کرده و منجر به توقف موقت آن شده است. روسیه خواستار تضمین کتبی آمریکا شده است مبنی‌بر این‌که تحریم‌های مربوط به بحران اوکراین بر روابط اقتصادی و تجاری آینده آن کشور با ایران تاثیری نخواهد گذاشت؛ اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند تحریم‌های مرتبط با تهاجم روسیه به اوکراین، ارتباطی با مذاکرات احیای برجام ندارند و چنین درخواستی را بی‌ربط می‌دانند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز یکشنبه به‌نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشت که ایالات متحده حاضر نیست برای نجات برجام با روسیه برسر تحریم‌های مربوط به اوکراين مذاکره کند و از مسکو خواسته است تا درخواست اخیر خود در مذاکرات را ظرف یک هفته پس بگیرد؛ در غیر این‌صورت، واشینگتن به‌دنبال راهکارهای جایگزین جدید خواهد رفت، ازجمله توافق هسته‌ای با ایران بدون روسیه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به آخرین گفت‌وگوهای تلفنی لاوروف و امیرعبداللهیان و دیدار آن‌ها در حاشیه سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو، سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو را ادامه گفت‌وگوی منظم بین وزرای خارجه دو کشور دانسته است.

براساس این بیانیه، علاوه‌بر موضوع برجام و مذاکرات وین، بحران اوکراین و مسئله سوریه از موضوع‌های گفت‌وگوی دو وزیر خارجه خواهد بود. علاوه‌بر این، آن‌ها درمورد وضعیت دریای خزر، افغانستان، ماوراء قفقاز، منطقه خلیج فارس، یمن و خاورمیانه، تبادل نظر خواهد شد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز روز دوشنبه اعلام کرد که محور رایزنی‌های امیرعبداللهیان و لاوروف، تحولات در وین خواهد بود و دو طرف در ضمن درباره کمکی که ایران می‌تواند برای تحولات در اوکراین صورت دهد، گفت‌وگو خواهند کرد.  

وزیر امور خارجه ایران پیش سفر به روسیه، دوشنبه‌شب، گفت‌وگویی تلفنی با دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، داشت.

وزیر خارجه اوکراین پس از این گفت‌وگوی تلفنی، در حساب توییتر خود نوشت: «با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در آستانه سفر فردای او به مسکو، گفت‌وگو کردم. ایران مخالف جنگ در اوکراین است و از راه‌حل مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند. من از او خواستم که پیامم را به مسکو برساند: روسیه باید بمباران غیرنظامیان را متوقف کند، به آتش‌بس متعهد شود و از اوکراین عقب‌نشینی کند.»

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این تماس تلفنی، درمورد بحران اوکراین، لزوم حفاظت از اماکن دیپلماتیک، ارسال کمک‌های بشر دوستانه و موضوعات دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند و کولبا «خواستار حمایت سیاسی ایران برای توقف جنگ شد.