‏«قدرت سگ»، پیروز بزرگ جوایز منتخب منتقدان

تازه‌ترین ساخته جین کمپیون بخت زیادی برای موفقیت در اسکار دارد

( از راست) جسی پلمونس، کرستن دانست و جین کمپیون جایزه بهترین فیلم را برای "قدرت سگ" دریافت کردند- Amy Sussman/Getty Images for Critics Choice Association/AFP

فیلم «قدرت سگ» ساخته جین کمپیون، کارگردان صاحب‌سبک نیوزیلندی، دیشب پیروز اصلی «جوایز منتخب منتقدان» شد تا خیز بلندی به سوی موفقیت احتمالی در ربودن جوایز اسکار بردارد. این اولین فیلم خانم کمپیون پس از چند سال بود، و گرچه پس از نمایش در جشنواره ونیز در سپتامبر سال گذشته نتوانست جایزه اصلی آن جشنواره را به خود اختصاص دهد، در هفته‌های اخیر به موفقیت‌هایی پی‌درپی رسیده است.

این فیلم که محصول شرکت «نت‌فلیکس» است، در بیست و هفتمین مراسم سالیانه جوایز منتخب منتقدان که روز یکشنبه برگزار شد، جایزه بهترین فیلم را گرفت. «قدرت سگ»‌ در مجموع چهار جایزه گرفت، از جمله جایزه بهترین کارگردان برای خانم کمپیون. این کارگردان پیش از آن نیز جایزه اتحادیه کارگردانان و دو جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را در مراسم بافتا از آن خود کرده بود. دو جایزه دیگری که این فیلم در شب جوایز «منتخب منتقدان» برنده شد، یکی بهترین فیلم‌برداری و دیگری بهترین فیلم‌نامه اقتباسی بود.

جایزه «منتخب منتقدان» در سال ۱۹۹۶ آغاز شد و همه ساله‌ «انجمن انتخاب منتقدان آمریکا و کانادا» مراسم آن را برگزار می‌کند.

خانم کمپیون هنگام دریافت جایزه با شوخی گفت: «من هنوز از منتقدان روزهای اول حرفه‌ام شوک عصبی دارم. آخ که چه زخم‌های عمیقی به من زدند!»

خانم کمپیون پیش از آن، هنگام کسب جایزه بهترین کارگردان، با اشاره به حضور دو ستاره بزرگ تنیس آمریکا، خانم‌ها سرینا و ونوس ویلیامز، به دشواری‌های پیش روی زنان در صنعت سرگرمی اشاره کرد و گفت: «ونوس و سرینا، شما خارق‌العاده‌اید، اما برخلاف من مجبور نیستید با مردان مسابقه دهید.»

این کارگردان نیوزیلندی بیش از هر چیز با فیلم «پیانو» محصول سال ۱۹۹۳ شناخته می‌شود که در مجموع نامزد هشت و برنده سه جایزه اسکار شد؛ از جمله اسکار بهترین فیلم‌نامه اصلی برای خود کمپیون. مهم‌تر آن که «پیانو» نخل طلای جشنواره کن را نیز از آن خود کرد تا کمپیون اولین کارگردان زن در تاریخ این مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان باشد که به این افتخار می‌رسد.

دیگر فیلم موفق دیشب، «بلفاست» محصول مشترک بریتانیا و ایرلند و ساخته کنت برانا، کارگردان شهیر بریتانیایی، ‌بود. این فیلم که در پاییز سال گذشته در جشنواره تلورید به نمایش درآمد، در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو نیز جایزه «فیلم منتخب مردم» را از آن خود کرده بود. «بلفاست» به همراه «داستان وست‌ساید»، ساخته استیون اسپیلبرگ، با یازده نامزدی صدرنشین تعداد نامزدی‌ها در جوایز «منتخب منتقدان» بود و در نهایت سه جایزه را از آن خود کرد:‌ بهترین مجموعه بازیگران؛ بهترین بازیگر جوان (برای جود هیل)؛ و بهترین فیلم‌نامه اصلی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش تلویزیونی مراسم، سه سریال کمدی تلخ «وراثت»، درام جنایی «میر اهل ایست‌تاون»، و کمدی درام و ورزشی «تد لاسو» موفق‌ترین‌های شب اهدای جوایز بودند. اولی و دومی به ترتیب جایزه بهترین سریال درام و بهترین سریال محدود را برنده شدند، و «تد لاسو» هم جایزه بهترین سریال کمدی را گرفت و هم با دریافت چهار جایزه صدرنشین برندگان شد (در حالی که در فهرست نامزدی‌ها، «وراثت» با هشت نامزدی صدرنشین بود).

مراسم اهدای جوایز به صورت حضوری و هم‌زمان در لس‌آنجلس و لندن برگزار شد. تی دیگز و نیکول بایر، دو بازیگر و کمدین سیاه‌پوست آمریکایی، مجری مراسم بودند.

از آنجا که مراسم «گلدن گلوب» امسال پس از چند ماجرای جنجال‌آمیز پخش تلویزیونی نشد، توجهی بیش از پیش به «جوایز منتخب منتقدان» شده بود. البته در ابتدا قرار بود این مراسم در ماه ژانویه و هم‌زمان با فصل معمول گلدن گلوب برگزار شود، اما شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا این طرح را به هم ریخت. مراسم در نهایت در روز ۱۳ مارس برگزار شد، در حالی که بسیاری از نامزدها در لندن بودند تا پیروزی خود را در کسب جوایز آکادمی فیلم بریتانیا موسوم به «بافتا» جشن بگیرند.

به همین علت بود که بخشی از مراسم «جوایز منتخب منتقدان» در لندن برگزار شد تا برندگان بافتا همچون تروی کاستور، بازیگر ناشنوایی که با «کودا» درخشید، و آریانا ده‌بوز ۳۱ ساله که با «داستان وست‌ساید» روی پرده‌های سینماست، جوایز «منتخب منتقدان» را در پایتخت بریتانیا دریافت کنند.

آقای کاستور به شوخی گفت: «یک سنگ و دو گنجشک.»

کاستور و ده‌بوز نیز حالا از بخت زیادی برای کسب جایزه اسکار برخوردارند. این امر در مورد ویل اسمیت، بازیگر شهیر، که با «شاه ریچارد» جایزه بهترین بازیگر منتخب منتقدان را گرفت نیز صدق می‌کند. اسمیت برای بردن این جایزه بر رقیبان قدری همچون نیکلاس کیج، بندیکت کامبربچ، پیتر دینکلج، آندرو گارفیلد، و دنزل واشینگتن پیروز شد. او، که جزو تهیه‌کنندگان «شاه ریچارد» هم است، در رقابت برای گرفتن اسکار نیز با سه نفر از همین چهره‌ها (واشینگتن، گارفیلد، و کامبربچ)، به‌اضافه خاویر باردم اسپانیایی روبه‌رو است.

اسمیت، کاستور، و ده‌بوز هر سه جایزه منتخب منتقدان، بافتا، و اتحادیه بازیگران را برنده شده‌اند و حالا به سوی بردن اسکار گام برمی‌دارند.

اسمیت با حضور در مراسم دیشب بیش از همه از دو خواهری تقدیر کرد که در فیلم نقش پدر آن‌ها را بازی می‌کند: خواهران ویلیامز. او خطاب به این دو ستاره بزرگ تنیس گفت: «ممنون که داستانتان را به من سپردید. شما به همه ما الهام بخشیدید. شما معنای رویای آمریکایی هستید.»

جسیکا چستین که با «چشم‌های تامی فی» در مراسم حضور داشت، جایزه بهترین بازیگر منتخب منتقدان را گرفت تا آن ‌را به جایزه اتحادیه بازیگران بیفزاید و در مسیر گرفتن اسکار قرار بگیرد. خانم چستین در شب اسکار باید با اولیویا کولمن، پنه‌لوپه کروز، نیکول کیدمن، و کریستن استوارت رقابت کند. این سومین بار است که او نامزد اسکار می‌شود و حالا باید دید موفق به کسب اولین اسکار خود می‌شود یا نه.

خانم چستین مشغول فیلم‌برداری فیلم دیگری است و شخصا در مراسم دیشب حضور نداشت.

در میان بازیگران تلویزیونی، لی جونگ جا، اهل کره جنوبی، به‌خاطر «بازی ماهی مرکب»، و ملانی لینسکیِ نیوزلندی به‌خاطر «کت زردها» به ترتیب جایزه بهترین بازیگر مرد و زن در بخش سریال‌های درام را برنده شدند. در بخش سریال‌های کمدی، این دو جایزه به جیسون سودیکیس آمریکایی به‌خاطر «تد لاسو» و جین اسمارت به‌خاطر «هک» رسید.

بیشتر از فیلم