اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین، کیست؟

وقتی برای نخستین‌بار ولادیمیر زلنسکی برنامه‌ خود برای ورود به عرصه سیاست را اعلام کرد، طبق گزارش‌ها، با مخالفت شدید همسرش روبه‌رو شد

درطول تهاجم روسیه، زلنسکا به‌عنوان نزدیک‌ترین و استوارترین متحد ولودیمیر زلنسکی در کنارش  بوده است- @zelenskiy_official/ Instagram

در هفته‌های اخیر، پس از حمله ویرانگر و تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین، کسی که به‌طور ویژه در مرکز توجه جهانیان قرار گرفته، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین است، کمدین پیشین که حالا به رهبر واقعی مردم کشورش در دفاع از وطنشان تبدیل شده است. او در نخستین روزهای این جنگ، در پیامی ویدیویی، ضمن تاکید به ماندن در کنار مردم اوکراین دربرابر دشمن، گفت که مهاجمان خودش را به‌عنوان «هدف شماره یک» و خانواده‌اش، یعنی همسر و دو فرزند ۱۷ و ۹ ساله آن‌ها را به‌عنوان «هدف شماره دو» تعیین کرده‌اند.  

اما همسر ولودیمیر زلنسکی، یعنی بانوی اول اوکراین کیست؟

او کسی نیست جز اولنا زلنسکا، فیلمنامه‌نویس ۴۴ساله اوکراینی که زمانی همکلاسی ولودیمیر بود. اولنا که ظاهرا زمانی با برنامه‌های سیاسی ولودیمیر زلنسکی مخالف بوده، حالا درطول تهاجم روسیه، به‌عنوان نزدیک‌ترین و استوارترین متحد او در کنارش ایستاده است.

 

اولنا زلنسکا که زبان انگلیسی را نیز بی‌عیب‌و نقص صحبت می‌کند، شخصیت بسیار محبوبی است و به‌دلایلی جز صرف بانوی اول اوکراین بودن، یکی از تاثیرگذارترین زنان آن کشور محسوب می شود. 

او در دسامبر سال ۲۰۱۹، با سخنرانی قدرتمند خود در سومین کنگره زنان اوکراین، الحاق اوکراین به «مشارکت بیاریتز» در زمینه برابری جنستی را اعلام کرد. «مشارکت بیاریتز»، ابتکاری بین‌المللی با هدف وضع قوانینی برای تساوی حقوق زنان و مردان بود که ماه اوت همان سال در نشست سران کشورهای «گروه هفت» در بیاریتز فرانسه پایه‌گذاری شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه‌بر این، فعالیت‌های فرهنگی اولنا زلنسکا، اصلاح سیستم تغذیه در مدارس کشور و ابتکارش برای گسترش زبان اوکراینی در سراسر جهان، هم‌زمان با تلاشش برای دستیابی به جامعه‌ای بدون محدودیت برای زنان، همه از عوامل محبوبیت و تاثیرگذاری او محسوب می‌شود.

زلنسکا که نام خانوادگی او پیش از ازدواج کیاشکا بود، پیش از فعالیت در حوزه نویسندگی، به‌عنوان یک معمار کار می‌کرد و در «دانشگاه ملی کریفیی ریه» در رشته معماری تحصیل کرده بود. ولودیمیر زلنسکی نیز در همان دانشگاه در رشته حقوق تحصیل می‌کرد و با همسرش در همان‌جا با هم آشنا شدند. البته آن دو پیش‌تر هر دو در یک مدرسه تحصیل کرده بودند و دوستان مشترکی هم داشتند، اما تا آن زمان، به‌طور مستقیم یکدیگر را نمی‌شناختند.

پس از آشنایی، اولنا همکاری به‌عنوان نویسنده با گروه نمایش کمدی که زلنسکی در آن فعال بود را آغاز کرد. آن دو در سال ۲۰۰۳ ازدواج کردند و دخترشان، اولکساندرا، در ژوئیه سال ۲۰۰۴ و پسرشان، کریلو، در ژانویه ۲۰۱۳ متولد شد.

ولودیمیر زلنسکی که با ایفای نقش رئیس جمهوری اوکراین در مجموعه تلویزیونی طنز «خادم ملت» بیش از پیش مشهور و محبوب شده بود، وقتی برای نخستین‌بار برنامه‌های خود برای ورود به عرصه سیاست را اعلام کرد، طبق گزارش‌ها، با مخالفت شدید همسرش روبه‌رو شد. اما با وجود مخالفت اولیه، زلنسکا در زمان مبارزات انتخاباتی، با سرسختی پا به‌میدان گذاشت و پابه‌پای همسرش در سخنرانی‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی حاضر شد.

 

او به‌عنوان بانوی اول اوکراین به‌دلیل سبک پوشش ازجمله کت‌وشلوارو کت‌ودامن‌های شیک که عمدتا از کارهای طراحان لباس اوکراینی انتخاب می‌شود، مورد تحسین قرار گرفته است.

او در مصاحبه‌ای با نشریه ووگ، مجله‌ای مشهور در زمینه مد و سبک زندگی، اعتراف کرد: «من یک فرد غیراجتماعی هستم. اما واقعیت‌های جدید [بانوی اول بودن] قوانین خاص خود را دارد، و من سعی می‌کنم از آن‌ها پیروی کنم.»

 

او افزود: «من ترجیح می‌دهم پشت صحنه بمانم. شوهرم همیشه در خط مقدم است، درحالی‌که من در سایه احساس راحتی بیشتری می‌کنم. من مهمانی‌رو نیستم، دوست ندارم جوک بگویم. در شخصیت من نیست، اما برای خودم دلایلی به نفع حضور عمومی پیدا کردم. یکی از آن‌ها پیدا کردن فرصتی برای جلب توجه مردم به مسائل مهم اجتماعی است.» 

زلنسکا ضمن فعالیت در جایگاه بانوی اول اوکراین، به کار خود به‌عنوان فیلمنامه‌نویس در «استودیو  کوارتر ۹۵»، یک شرکت فیلمسازی اوکراینی، ادامه داده است.

اولنا زلنسکا مانند همسرش ولودیمیر زلنسکی، در دوره جنگ به‌طور دائم از رسانه‌های اجتماعی برای مورد خطاب قرار دادن مردم کشورش و همچنین جهانیان استفاده می‌کند. در یکی از این موارد، او هفته گذشته در حساب اینستاگرام خود، با انتشار تصاویری سیاه‌وسفید از کودکان اوکراینی که در جنگ جان خود را از دست داده‌اند، نوشت که «اشغالگران روسی در حال کشتن کودکان اوکراینی هستند» و از کشورهای عضو ناتو درخواست کرد تا برای نجات جان آنان، هرچه زودتر حریم هوایی اوکراین را ببندند. 

بانوی اول اوکراین، همچنین نوشت: «وقتی مردم در روسیه می‌گویند که نیروهایشان به مردم غیرنظامی آسیب نمی‌رسانند، این تصاویر را به آن‌ها نشان دهید! چهره این کودکان را نشانشان دهید که حتی به آن‌ها فرصت بزرگ شدن داده نشد. چند کودک دیگر باید بمیرند تا نیروهای روسی متقاعد شوند که آتش‌گشودن را متوقف کنند و اجازه استفاده از کریدورهای بشردوستانه را بدهند؟»

بیشتر از جهان