دفتر ارتباطات حوزوی در وزارت نفت دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

انتصاب رئیس دفتر ارتباطات حوزوی وزارت نفت جنجال‌ آفرید

«سوال این است که چه ارتباط ویژه‌ و خاصی میان وزارت نفت و حوزه وجود دارد؟» - فرارو

انتصاب فردی به سمت «رئیس دفتر ارتباطات حوزوی وزارت نفت» واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت و برخی رسانه‌ها و کاربران رسانه‌های اجتماعی این سوال را مطرح کردند که ارتباط با حوزه‌های علمیه در عملکرد وزارت نفت چه تاثیری خواهد داشت؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که امیر حاجی ‌کمالی، مشاور وزیر و رئیس ستاد اقامه نماز و زیارت وزارت نفت، طی حکمی، یک طلبه به نام عباس ثقفی را به ریاست دفتر ارتباطات حوزوی وزارت نفت منصوب کرد. حاجی ‌کمالی در حکم خود از فرد منصوب خواست برای «احیا و توسعه فرهنگ آسمانی نماز» در وزارت نفت تلاش کند.

در پی انتشار خبر این انتصاب، آمار جست‌وجوی عبارت «دفتر ارتباطات حوزوی وزارت نفت» در موتور جست‌وجوی گوگل بالا رفت و برخی کاربران نیز به بخش‌های مختلف این نهاد و ارتباط آن با حوزه نفت و انرژی انتقاد کردند. روزنامه جمهوری اسلامی چاپ تهران هم در همین زمینه نوشت: «سوال این است که اولا چه ارتباط ویژه‌ و خاصی میان وزارت نفت و حوزه وجود دارد که نیاز به دفتر اختصاصی احساس می‌شود؟ و ثانیا چگونه است که مشاور وزیر و رئیس ستاد اقامه نماز وزارتخانه می‌تواند حکم انتصاب صادر کند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر ارتباطات حوزوی وزارت نفت، آن‌طور که در وب‌سایت این وزارتخانه‌ آمده، در سال ۱۳۹۳ در قم راه‌اندازی شده است. این مرکز در وب‌سایت خود ادعا کرد که تاکنون بین صنعت نفت و حوزه‌های علمیه «ارتباط خوبی» برقرار کرده است. با وجود این ادعا، جزئیات این ارتباط‌ها و تاثیر آن در عملکرد وزارت نفت مشخص نیست.

در بخش‌های مختلف دفتر ارتباطات حوزوی وزارت نفت، تعدادی طلبه استخدام شده‌اند که از جمله عناوین این قسمت‌ها می‌توان به «بخش‌ ستادی»، «مبلغان صنعت نفت»، «شورای فقه نفت» و «قرارگاه‌های فرهنگی» اشاره کرد. دفتر ارتباطات حوزوی وزارت نفت مدعی است که راه‌اندازی شورای فقه در این مرکز با هدف «بهره‌گیری از منابع دست‌اول علمی و فقاهتی حوزه‌های علمیه» انجام شد و «یکی از نیازهای ضروری و حیاتی صنعت نفت بود».

وزارت نفت و دفتر ارتباطات حوزوی این وزارتخانه درباره اینکه راه‌اندازی این مرکز چه ضرورتی داشت، توضیح کاملی نداد اما این موضوع فقط به وزارت‌ نفت محدود نیست؛ در دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز طلاب حوزه‌های علمیه در بخش‌هایی همچون «ستاد اقامه نماز» و «نمایندگی رهبری» استخدام می‌شوند و حقوق می‌گیرند.

ناظران می‌گویند این افراد در ظاهر با عنوان اقامه کردن نماز جماعت در ادارات و نهادهای آموزشی استخدام می‌شوند اما ماموریت اصلی آنان پیشبرد اهداف کلان جمهوری اسلامی ایران در محیط‌های کاری و دانشگاهی است. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه‌ها به طور مشخص اهدافی همچون «توسعه محیط معنوی دانشگاه»، «برخورد با اندیشه‌های غیراسلامی» و «القای حاکمیت ارزش‌های اسلامی» را دنبال می‌کند.