سایه تهاجم روسیه به اوکراین بر جشنواره فیلم بفتا

در هفتادوپنجمین جشنواره بفتا، «قدرت سگ» جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برنده شد

کوتسور اولین بازیگر ناشنوا است که جایزه جشنواره فیلم بفتا را برای نقش مکمل در فیلم «کودا» دست آورد - Ben Stansall / AFP

جوایز سالانه آکادمی فیلم بریتانیا، «بَفتا»، تازه‌ترین برندگانش را معرفی کرد و به گزارش سی‌ان‌ان، فیلم سینمایی «قدرت سگ» ساخته جین کمپیون دو جایزه اصلی بهترین فیلم و کارگردانی را به خود اختصاص داد و فیلم علمی-تخیلی «تل ماسه» ساخته دنیس ویلنوو که با هشت مورد، بیشترین تعداد نامزدی در این جشنواره را اختیار داشت، در نهایت پنج جایزه شامل بهترین تدوین، فیلمبرداری، صدا، جلوه‌های ویژه و طراحی تولید را به دست آورد.

بفتا که امسال هفتادوپنجمین دوره آن برگزار می‌شود، پس از آنکه سال ۲۰۲۱ به دلیل همه‌گیری فقط با حضور مجریان و برندگان برگزار شد، امسال جوایز را به‌صورت حضوری در سالن رویال آلبرت هال لندن اهدا کرد.

فیلم ژاپنی «ماشین مرا بران»، ساخته ریوسوکی هاماگوچی، هم توانست جایزه بهترین فیلم خارجی (غیرانگلیسی‌زبان) را کسب کند. «بلفاست»، اثر کنت برانا، به عنوان بهترین فیلم بریتانیایی شناخته شد و «هرچه قوی‌تر، سخت‌تر زمین می‌خوری»، ساخته جیمز ساموئل، جایزه بهترین فیلم اول یک کارگردان، نویسنده یا تهیه‌کننده را به خود اختصاص داد.

در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد، ویل اسمیت برای بازی در فیلم «شاه ریچارد» جایزه گرفت و جایزه نقش مکمل مرد هم به تروی کوتسور برای فیلم سینمایی «کودا» اعطا شد. به این ترتیب، کوتسور اولین بازیگر ناشنوا شد که جایزه بفتا را به دست می‌آورد. او پس از مارلی متلین، همبازی‌ خود در فیلم کودا که ۳۵ سال پیش جایزه اسکار را برنده شد، دومین بازیگر ناشنوای تاریخ است که نامزد جایزه اسکار شده است.

در شاخه‌های بهترین بازیگر نقش اصلی و مکمل زن هم به ترتیب جوانا اسکانلان برای «پس از عشق» و آرینا دبوس برای «داستان وست‌ساید» برگزیده شدند.

در رشته‌های بهترین فیلمنامه اصلی و اقتباسی، فیلم‌های «پیتزا لیکوریس» و «کودا» انتخاب شدند و جایزه بهترین انیمیشن و مستند نیز به ترتیب به «اِنکانتو» و «تابستان سول» رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از نکات قابل توجه در بفتا ۲۰۲۲ این بود که موضوع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بر این مراسم سایه افکنده بود و برندگان بفتا ۲۰۲۲ در سخنرانی‌هایشان کمتر به همه‌گیری کووید-۱۹ اشاره کردند و برخی از آن‌ها درباره حمله مسکو و در عین حال سیاست مهاجرتی بریتانیا در قبال پناهجویان صحبت کردند.

کریشندو ماجومدار، رئیس بفتا، مراسم را با قرائت بیانیه‌ای آغاز کرد که در آن، با کسانی که از تهاجم به اوکراین آسیب دیده‌اند، اعلام همبستگی کرد. او با تشکر از خبرنگاران و فیلمسازانی که با حضور شجاعانه در اوکراین، بحران انسانی در آن منطقه را به تصویر می‌کشند،‌ گفت: «ما در آکادمی فیلم بفتا برای بازگشت به صلح امیدواریم. قلب و روح ما در کنار مردم اوکراین و سایر کسانی است که تحت تاثیر درگیری‌های دیگر در سراسر جهان قرار گرفته‌اند.»

اندی سرکیس، ستاره فیلم ارباب حلقه‌ها، هنگام اعطای جایزه‌ از وزیر کشور انگلستان انتقاد کرد که چرا با برخی از پناهندگان به گونه‌ای متفاوت از دیگر پناهجویان رفتار می‌شود؛ اما یکی از بیشترین تشویق‌ها هنگام اشاره به موضوع اوکراین، نصیب ربل ویلسون، مجری جشنواره شد که انگشت وسطش را بالا برد و گفت: «به همه زبان‌های اشاره، این پیامی برای پوتین است.»

در کنار سخنرانی‌ها، نوع پوشش شرکت‌کنندگان نیز نشانه‌هایی از همدردی با اوکراین را به همراه داشت. برخی نامزدها روبان و نشان‌هایی به رنگ‌ پرچم اوکراین با خود داشتند و برخی دیگر برای انتخاب لباس، رنگ‌های زرد و آبی را مدنظر قرار داده بودند. استفن گراهام، نامزد بهترین بازیگر مرد، پاپیونی به رنگ‌ آبی و زرد با الهام از پرچم اوکراین بسته بود. او با تاکید بر اهمیت به رسمیت شناختن ابعاد چنین جنگی، با مردم اوکراین ابراز همدردی کرد.

بسیاری از برندگان نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها، همبستگی خود با اوکراین را اعلام کردند. بندیکت کامبربچ از هنرمندانی بود که روی فرش قرمز به رسانه‌ها گفت امیدوار است در طرحی دولتی شرکت کند که به پناهندگان اوکراینی مکانی برای زندگی می‌دهد.

یوناس پوهر راسموسن، کارگردان انیمیشن بلند «فرار» که داستان زندگی یک پناهنده افغان است، نیز گفت: «حضور در یک جشنواره در حالی که جهان در آتش می‌سوزد، بسیار سوررئال است.» او تاکید کرد: «تصاویر میلیون‌ها نفری که از خانه‌های خود در اوکراین رانده شده‌اند، این واقعیت را نشان می‌دهد که چنین داستان‌هایی باید روایت شوند.»

تاکنون از سینمای ایران تنها فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» در سال ۲۰۱۲ و «فروشنده» در سال ۲۰۱۷ هر دو به کارگردانی اصغر فرهادی، توانسته‌‌اند برای بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان نامزد جایزه بفتا شوند. فیلم کوتاه «دو با دو» نیز در سال ۲۰۱۲ نامزد بهترین فیلم کوتاه شصت‌وپنجمین دوره جوایز بفتا شد.

بیشتر از فیلم