نماینده جوان پارلمان اوکراین: «یا می‌جنگیم و زنده می‌مانیم، یا جان می‌دهیم»

سویاتوسلاو یوراش، کلاشنیکف به دوش، در حال کمک به سازماندهی دفاعی کی‌یف است

سویاتوسلاو یوراش، جوان‌ترین نماینده پارلمان اوکراین- Aris Messinis / AFP

سویاتوسلاو یوراش می‌گوید در دبیرستان که درس می‌خواند، آموزش نظامی ندیده است. با این حال، ظرف دو هفته گذشته بیش از آنچه تصور می‌کرد آموزش دیده و همه آنها را هنگام جنگیدن یاد گرفته است.

در روزهای اخیر، این جوان ۲۶ ساله را که هم جوان‌ترین نماینده پارلمان اوکراین و هم عضو حزب «خدمت مردم» رئیس جمهوری زلنسکی است، همه جا دیده‌اند که با کلاشنیکف به دوش در حال کمک به سازماندهی دفاعی کی‌یف بوده است.

او در هر ساعت شبانه‌روز برای کمک گرفتن از جهانیان در برنامه‌های خبری تلویزیونی بین‌المللی حضور یافته، و گفته است که این روزهای خطرناک، که ترکیبی است از وحشت، شجاعت، و و اوضاعی به‌غایت فراواقعی، تعیین می‌کند که آیا اوکراین به حیاتش ادامه می‌دهد یا نه.

او در یک گفت‌وگوی تلفنی از اوکراین به ایندیپندنت می‌گوید: «این لحظه‌ای تعیین کننده‌ای برای ملت ما است. یا می‌جنگیم و زنده می‌مانیم و به نسل بعد می‌رسیم، یا جان می‌دهیم.»  

«سعی می‌کنیم با ارج نهادن به فداکاری‌های اجدادمان که در تک تک مراحل تاریخ ما همین راه را انتخاب کرده‌اند، به مبارزه ادامه دهیم.»

«اوکراین دفاع می‌کند. کی‌یف مقاومت می‌کند. دنیا تماشا می‌کند؟»

او در ادامه می‌گوید: «و این در مقایسه با پدربزرگم که از استالینگراد جان سالم به در برد و بعد برای آزادی اروپا جنگید، یا مادربزرگم که نسل‌کشی قحطی {قحطی سال ۱۹۳۳-۱۹۳۲ که باعث مرگ میلیون‌ها نفر شد} و اتحاد جماهیر شوروی را از سر گذراند، چیزی نیست. نکته اینجا است که ما هم مبارزه این نسل خود را با روسیه داریم. مادام که مقاومت کنیم، این (جنگ) را هم می‌بریم.»

این نماینده پارلمان به مقاومت مدنی در برابر پیشروی روسیه پیوسته است، که گروهی از شهروندان کی‌یف و سایر شهرها را متشکل کرده است که مانند یک زرادخانه خانگی، کوکتل مولوتوف خام تولید می‌کنند.

مردان و زنان کار با اسلحه را یاد گرفته‌اند و سایر آموزش‌های اولیه نظامی و کمک‌های اولیه را نیز دریافت می‌کنند.

درکنار آن، مقادیر عظیمی تجهیزات نظامی پیشرفته، اعم از دفاع ضدهوایی، موشک و توپخانه، از کشورهای ناتو وارد شده است که مایل به ارسال سرباز نیستند، اما ظاهرا مصمم هستند که به زلنسکی و کشورش کمک کنند.

اوکراین همچنین از رسانه‌های اجتماعی در جنگ اطلاعاتی علیه روسیه، حتی در شرایطی که پوتین نیز به نوبه خود کوشیده است روایت را در مورد آنچه رخ می‌دهد کنترل کند، با قدرت استفاده کرده است.

به عنوان یکی از چهره‌های مقاومت، یوراش پلتفرم {شبکه مجازی} خود را برای انعکاس آنچه به زعم او نقض آشکار قوانین بین‌المللی، از جمله کنوانسیون‌های ژنو، از سوی روسیه است، به‌ کار می‌گیرد.

او می‌گوید روسیه هیچ تلاشی برای اجتناب از تلفات غیرنظامیان نمی‌کند و درعوض ساختمان‌های مسکونی و سایر مکان‌هایی از این دست را هدف قرار می‌دهد که هیچ اهمیت نظامی ندارند. او می‌گوید هدف از این کار، تخریب روحیه مردم است.

او می‌گوید: «فقط من نیستم که این را می‌گویم، خودتان می‌توانید تصاویر را تماشا کنید و شواهد را در سراسر اوکراین دقیقا ببینید.»

«در تلاش گام‌به‌گام روس‌ها برای ترساندن ملت ما، مردم در سرتاسر اوکراین کشته می‌شوند. در واقعیت امر اما آنچه به دست می‌آورند، عکس این است؛ ما در برابر تجاوز روسیه سرسخت‌تر می‌شویم.»

یوراش می‌گوید شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد اقدامات روسیه بسیاری از قوانین بین‌المللی جنگ را که نه تنها حمله به غیرنظامیان، بلکه به تاسیساتی مانند نیروگاه‌های برق یا هسته‌ای را نیز ممنوع می‌داند، نقض می‌کند.

هفته گذشته، پس از حمله نیروهای روسی به نیروگاه اتمی زاپروژیا در جنوب شرقی شهر انرهودار و تحت کنترل گرفتن آن، نگرانی بین‌المللی تازه‌ای رخ نمود، و موجب شد که رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل، برای میانجی‌گربر در مورد توافقی بر سر امنیت هسته‌ای میان دو طرف، به اوکراین سفر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوراش گفت:«خانواده من در همان شهری زندگی می‌کنند که نیروگاه برق قرار دارد، و آن‌ها گفتند همسایگانشان در منطقه مجاور مورد اصابت توپخانه روسیه قرار گرفته‌اند. آن منطقه اصلا اهمیت نظامی ندارد.»

هفته گذشته اعلام شد که دادستان‌های دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه بررسی نقض احتمالی (قوانین) جنایات جنگی توسط نیروهای روسیه را آغاز کرده‌اند.   

یوراش گفت:«کنوانسیون‌های ژنو به وضوح نشان می‌دهد [که غیرنظامیان نباید هدف قرار بگیرند.]» با این حال، روسیه در حال نقض تک تک فرایندهای بین‌المللی و تمام قوانین مربوط به درگیری است. روسیه از هرجهت تمام قوانین موجود در جامعه بین‌المللی را نقض کرده است. »

«و تا زمانی که موضع روسیه این است، اصلا نباید نادیده گرفته شود. به هیچ وجه نمی‌توان به آنها اعتماد کرد. بسیار خوشحالم که می‌بینم روس‌ها را از تمامی نهادهای بین‌المللی بیرون می‌اندازند. چون روس‌ها با هر گام که برمی‌دارند، نفرت خود را نسبت به تمام نهادهای بین‌‌المللی بروز می‌دهند، و نه تنها اکنون، بلکه در طول ۲۰ سال حکومت آقای پوتین بر روسیه، چنین بوده است.»

یوراش هشت سال پیش یکی از سخنرانان «قیام میدان» {انقلاب میدان اوکراین} بود که از اواخر سال ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۴ به طول انجامید. آن اعتراض‌ها با تصمیم ناگهانی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری مورد حمایت مسکو، برای امضا نکردن توافقنامه با اتحادیه اروپا آغاز شد و با برکناری او پایان یافت.

بسیاری از کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، از آن جنبش حمایت کردند، و روسیه آن را بهانه‌ای برای حمله به کریمه اوکراین و حمایت از شورشیان شرق آن کشور قرار داد.

او گفت: «پوتین در انکار این موضوع که هرکاری ممکن است با مردم شروع شود، سابقه‌ای طولانی دارد. او همیشه برخی از نیروهای بیرونی، یا برخی توطئه‌ها را مسئول هدایت چنین روندی می‌بیند.»

او گفت: «اما ما در اوکراین تاریخ‌مان را می‌دانیم، ما از اصل واقعیت به خوبی آگاهیم. مردم اوکراین بارها و بارها مسیر روایت ما را در جهات مختلف تغییر داده‌اند. حماقت‌های آقای یانوکوویچ عاملی برای اتحاد اوکراین بود و اقشار مختلف جامعه ما را گرد هم آورد.»

او گفت که هدف مردم جلوگیری از «شروع دیکتاتوری به سبک روسیه در اوکراین» توسط او بود.

«ما بر این هم فائق آمدیم. او از اوکراین فرار کرد و اساسا شرایطی را به وجود آورد که به الحاق کریمه و جنگ در دونباس انجامید.»

برخی از غربی‌ها که اطلاعات قبلی‌شان درباره زلنسکی به نقش فرعی او در اولین محاکمه استیضاح دونالد ترامپ محدود می‌شد، از شیوه‌ای که این کمدین سابق برای فراخواندن ملت خود و جلب حمایت بین‌المللی استفاده کرده است، شگفت زده شده‌اند.

آیا یوراش هم تعجب کرد؟

او می‌گوید: «ابدا. دقیقا به دلیل همین ویژگی‌هایش در سال ۲۰۱۹ به او پیوستم.»

«او نه فقط در مورد تهدید روسیه، بلکه در مورد حقایق عینی نیز سرسخت است. به همین دلیل از این مرد حمایت می‌کنم. به نظر من او کسی است که تا پایان کار اینجا کنار ما خواهد ماند تا برای آینده این کشور بجنگد.»

«سگ.»

شبه‌نظامیان محلی در ایرپین درگیر جنگ، به من گفتند که صاحب قبلی سگ در نبرد در اطراف کی‌یف کشته شده است.

این گزینه را داشتم که یا سگ را بردارم، یا بگذارم گلوله بخورد. این جانور نجیب را گرفتم.

در نبرد برای اوکراین رفتار انسانی شرط اساسی است.

اسمش را چه بگذارم؟

«سگ نجات‌یافته از نبردهای اطراف کی‌یف در ایرپین بعد از کشته شدن صاحب قبلی‌اش در این جنگ، به خانه جدید خود برمی‌گردد.

شما شاهد تمام مرگ‌ها و ویرانی‌های روسیه در اوکراین بوده‌اید. بگذارید داستانی انسانی نشانتان بدهم تا تغییر کنید. همه چیز برای ما مهم است.»

جو بایدن و دیگر رهبران ناتو تاکنون اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرده‌‌اند و گفته‌اند که این امر ممکن است به درگیری به مراتب گسترده‌تر و مرگبارتری بینجامد.

منطقه پرواز ممنوع چه تفاوتی ایجاد می‌کند؟

یوراش می‌گوید: «مهم است. واقعیت این است که فعلا نیروی هوایی روسیه همه‌ جا حاضر است و سراسر اوکراین را می‌کوبد. می‌توانید خودتان تصاویر و وحشیگری‌های روس‌ها را علیه مردم اوکراین ببینید. تلاش برای بستن مسیرهای هوایی به روی روس‌ها، پیش از هر چیز یک اقدام بشردوستانه است؛ تلاش برای از بین بردن توان آنها برای کسب امتیاز. بنابراین هدف ما این است که از جهان بخواهیم منطقی باشد و سعی کند وقتی برای مبارزه‌ای عادلانه‌تر تلاش می‌کنیم، از ما حمایت کند.»

او می‌افزاید: «اگر دنیا نمی‌خواهد به ما بپیوندد، دست‌کم به ما فرصت دهد که برتری هوایی را از روس‌ها بگیریم.»

یوراش درباره ادعای بایدن مبنی بر آن که جنگ اوکراین ممکن است به جنگ جهانی جدید منجر شود، چه نظری دارد؟

او می‌گوید: «مسکو به خوبی می‌داند که نمی‌تواند در این جنگ پیروز شود. به همین دلیل، پوتین قصد ندارد جنگ جهانی راه بیندازد.»

درباره اسلحه ای‌کی-۴۷ که همه جا همراهش هست، می‌گوید:«واقعیت این است که وقتی برای حفظ جان می‌جنگی، خیلی زود یاد می‌گیری.»

«به‌علاوه، این ای‌کی-۴۷ که بر دوش می‌اندازم آنقدرها اسلحه سختی نیست. برای همین است که  به‌کارگیری کلاشنیکف در مجموع راحت است.»

© The Independent

بیشتر از جهان