پیشنهاد رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به قطر: به ائتلاف علیه ایران بپیوندید

اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آن در حال توسعه یک پیمان دفاعی مشترک برای محافظت در برابر تهدید ‏پهپادهای ایرانی هستند

آویو کوخاوی(چپ) ، فرمانده ستاد مشترک ارتش اسرائیل، و شیخ خلیفه بن احمد آل خلیفه، فرمانده کل نیروهای دفاعی بحرین- BNA (Bahrain News Agency) / AFP

آویو کوخاوی، فرمانده ستاد مشترک ارتش اسرائیل، در جریان سفر رسمی این هفته خود به بحرین با همتای قطری‌اش دیدار کرد.

پایگاه خبری ایلاف متعلق به عربستان سعودی روز جمعه گزارش داد که با توجه به تحولات اخیر در منطقه، کوخاوی و سالم بن‌حمد بن‌عقیل، رئيس ستاد ارتش قطر، در خصوص همکاری‌های نظامی بین دو کشور گفت‌وگو کردند. در این گزارش همچنین آمده است که دو طرف در مورد امکان پیوستن قطر به یک ائتلاف منطقه‌ای علیه تجاوزهای ایران، به‌ویژه در مورد تهدید پهپادهای ایران، گفت‌وگو کردند.

در این گزارش آمده است که دو طرف در مورد امکان استقرار «رادارهای پیشرفته اسرائیلی» در این کشور حوزه خلیج ‌فارس برای هشدار زودهنگام علیه پهپادها و موشک‌های ایرانی گفت‌وگو کردند.

مقام‌های نظامی اسرائیل در این هفته گفتند که در سال‌های اخیر شاهد افزایش حملات پهپادهای ایران بوده‌اند که آن را «ترور پهپادی ایران» نامیده‌اند.

ماه گذشته، تلویزیون اسرائیل گزارش داد که اسرائیل و متحدان منطقه‌ای آن در حال توسعه یک پیمان دفاعی مشترک برای محافظت در برابر تهدید هواپیماهای بدون سرنشین هستند.

به گزارش ایلاف، دیدار سران ارتش در مقر فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، و نیروهای دریایی ترکیبی که در بحرین مستقرند، برگزار شد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که کوخاوی روز پنجشنبه با فرمانده ناوگان، برد کوپر معاون دریاسالار، و همچنین کارکنانش دیدار کرد. کوخاوی همچنین با چند مقام ارشد نظامی و دولتی بحرین در منامه دیدار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 کوخاوی در بیانیه‌ای گفت: «[این دیدار] نمونه دیگری از روابط راهبردی مستمر ما با ایالات متحده آمریکاست که ستون مهم امنیت ملی ما محسوب می‌شود. در طول سال گذشته، ما شبکه‌ای از شرکای استراتژیک-امنیتی در چند کشور خاورمیانه ایجاد کرده‌ایم. این شبکه برتری استراتژیک ما را نسبت به تهدیدهای موجود در منطقه تقویت می‌کند.»

قطر برخلاف بحرین و امارات، روابط عادی با اسرائیل ندارد، اما با توجه به این که یکی از کمک‌ کنندگان اصلی به مردم ساکن نوار غزه است و کمک‌های مالی بین ساکنان فلسطینی این منطقه توزیع می‌کند، مقام‌هایش با رهبران اسرائیلی در تماس بوده‌اند.

قطر زمانی به دلیل ارتباطش با ایران و گروه‌های افراطی مانند اخوان‌المسلمین و طالبان، دچار تنش با همسایگان خود در خلیج فارس شد؛ اما اخیرا به متحد نزدیک واشنگتن تبدیل شده است و جو بایدن سال گذشته اعلام کرد که قطر را یکی از هفده متحد اصلی غیر ناتو آمریکا می‌داند که از مزایای ویژه در تجارت دفاعی و همکاری امنیتی برخوردارند.

با این ‌حال، قطر احتمال برقراری روابط عادی با اسرائیل را رد کرده است.

کوخاوی پس از بازگشت از سفر خود به بحرین، بلافاصله با هرتزلی هالوی، معاون خود، و عودید باسیوک، رئیس اداره عملیات، دیدار کرد و وضعیت را ارزیابی کرد.

این اولین سفر رسمی کوخاوی به این کشور حوزه خلیج فارس (قطر) بود. او در کنار تل کلمان، مقام نظامی مسئول بخش ایران، و همچنین چند فرمانده ارشد اسرائیلی به این سفر رفت.

این سفر نزدیک به دو سال پس از امضای توافق‌نامه عادی‌سازی- معروف به توافق‌نامه ابراهیم- بین اسرائیل و بحرین انجام می‌شود.

 ماه گذشته، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، و بنی گانتز، وزیر دفاع آن کشور، نیز در سفرهای رسمی خود از قطر دیدن کردند.

 در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این که ممکن است توافق بین‌المللی جدیدی بر سر برنامه هسته‌ای ایران در راه باشد، تصور می‌شد که سفر کوخاوی به بحرین نیز بر همکاری دو کشور علیه ایران متمرکز باشد. واحدی که کلمن فرماندهی می‌کند، اداره راهبرد و دایره سوم ارتش اسرائیل است که بیشتر بر نبرد اسرائیل علیه ایران متمرکز است.

بیشتر از جهان