وزیر خارجه اوکراین: آماده مذاکره‌ایم اما تسلیم نمی‌شویم

حمله روسیه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت برای اوکراین در پی داشته است

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین- REUTERS/Murad Sezer

در حالی که ۱۷ روز از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، تلاش کشورها برای آتش‌بس و پایان جنگ اوکراین همچنان به نتیجه نرسیده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، خواستار کمک و مداخله رهبران فرانسه و آلمان برای آزادی شهردار ملیتوپل شد که بر اساس اعلام کی‌یف، نیروهای روسیه او را ربوده‌اند.

زلنسکی در ویدیویی که دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین منتشر کرد، گفت: «طی شب گذشته و امروز، در مورد وضعیت شهردار با متحدانمان مشغول گفت‌و‌گو  بوده‌ایم. خواسته ما روشن است: او باید فوری آزاد شود... با اولاف شولتس، صدراعظم (آلمان)، تلفنی صحبت کرده‌ام. با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری (فرانسه)، صحبت کرده‌ام... با تمام کسانی که لازم باشد صحبت خواهم کرد تا افرادمان آزاد شوند. از رهبران جهان انتظار داریم به ما نشان دهند که چطور می‌توانند در این وضعیت منشا اثر باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی همچنین گفت با آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، بیشتر کسب‌و‌کارها در این کشور متوقف شده‌اند. مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری اوکراین پیش‌تر برآورد کرده بود که حمله روسیه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت برای اوکراین در پی داشته است.

در همین حال، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، روز شنبه گفت این کشور پذیرای دیپلماسی و آماده مذاکره برای پایان جنگی است که روسیه بیش از دو هفته پیش آغاز کرد، اما تسلیم نمی‌شود یا هیچ‌گونه ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرد.

او گفت: «ما مشغول مذاکره‌ایم اما روسیه تقاضاهایی را مطرح می‌کند که برای اوکراین پذیرفتنی نیست.»

کولبا که در نشستی مجازی صحبت می‌کرد، گفت اگر اوکراین جت‌های جنگنده و هواپیماهای جنگی بیشتری داشت تا بتواند ستون‌های بزرگ نیروهای نظامی را منهدم کند، جان شهروندان غیرنظامی نجات داده می‌شد.

کولبا گفت تاکتیک‌های جنگی روس‌ها مشابه همان تاکتیک‌هایی است که در سوریه استفاده کردند.

به گزارش رویترز، کولبا ضمن تاکید بر ضرورت اقدام‌های تنبیهی بیشتر برای ضربه به اقتصاد روسیه، گفت اوکراین به تدارکات نظامی بیشتری نیاز دارد. او در ادامه اضافه کرد باید به اوکراین کمک شود تا تحقیق کند و «جنایت‌های جنگی» احتمالی را تحت تعقیب قضایی قرار دهد.

وزیر امور خارجه اوکراین افزود بلاروس مایل نیست نیرو به اوکراین بفرستد، هرچند زیر فشار روسیه است.

او همچنین از تلاش نیروهای روسیه برای ایجاد پایگاهی لجستیکی در نزدیکی نیروگاه چرنوبیل خبر داد.

بیشتر از جهان