«تیندر» دست آزارگران جنسی را رو می‌کند؟

شبکه دوست‌یابی تیندر در نظر گرفته به کاربران امکان بررسی سوابق جنایی سایر اعضا را بدهد

ویژگی جدید تیندر با هدف دسترسی به اطلاعات بیشتر از اعضای این شبکه راه‌اندازی شده است - Aamir QURESHI / AFP

کاربران شبکه اجتماعی و دوست‌یابی «تیندر» به زودی می‌توانند برای پیدا کردن فرد مورد نظرشان، سوابق جنایی او را نیز بررسی کنند. این ویژگی که با هدف دسترسی به اطلاعات بیشتری از اعضای این شبکه راه‌اندازی شده است، در نظر دارد کاربران را از خطرات احتمالی محافظت کند.

در کنار استقبالی که از این موضوع شده، برخی کارشناسان مخالف چنین اقدامی هستند. به عقیده آنها چنین کاری می‌تواند خطر در دام افتادن را بیشتر کند چون بسیاری از سوءاستفاده‌کنندگان سابقه کیفری ندارند، از سوی دیگر ممکن است تشدید سوگیری‌ها در سیستم عدالت کیفری را به دنبال داشته باشد. 

به گزارش گاردین، آلبرت فاکس کان، بنیانگذار یک پروژه نظارت بر فناوری، گفت: «بررسی پیشینه جنایی افراد، ابزاری است که ممکن است به احتمال آسیب بیشتر منجر شود زیرا بسیاری از افرادی که متهم به خشونت جنسی هستند سابقه‌ای در سیستم عدالت کیفری ندارند. همانطور که به گزارش یکی از سازمان‌های ضد خشونت جنسی، تنها ۳۱۰ مورد از ۱۰۰۰ تجاوز جنسی به پلیس گزارش شده است.»

کان همچنین تاکید کرد: «علاوه بر این، تیندر  نمی‌تواند تشخیص دهد که داده‌های سابقه جنایی شامل تبعیض و تحریف بوده‌اند یا خیر. بنابراین این ویژگی می‌تواند تبعیض علیه افراد سیاهپوست باشد که به طور نامتناسبی از سوی پلیس هدف قرار می‌گیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابزار بررسی سابقه کیفری «گاربو» که به تیندر برای تصمیم جدیدش کمک می‌کند، به کاربران این امکان را می‌دهد که با استفاده از نام، شماره تلفن و سن افراد، جستجو کنند که آیا آنها سابقه کیفری دارند یا خیر.

کاترین کاسمیدز، بنیانگذار گاربو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در دوستیابی آنلاین یا ده‌ها روش دیگر که در عصر دیجیتال امروزی ما را با غریبه‌ها مواجه می‌کند، باید بدانیم که آیا ایمن هستیم یا نه. بنابراین درست است که چنین کاری می‌تواند آسیب‌هایی هم داشته باشد اما نباید از مزایای آن غافل شد.»

در این مورد، نیکول بدرا، دانشجوی دکترای دانشگاه میشیگان که در مورد جنسیت و خشونت جنسی تحقیق می‌کند، گفت: «استفاده از اتهامات جنایی خشونت‌آمیز گذشته برای پیش‌بینی اعمال خشونت‌آمیز آینده پیچیده است. به عنوان مثال، در برخی از موارد قربانیان خشونت خانگی که تلاش می‌کنند از خودشان دفاع کنند، در سیستم عدالت کیفری به خاطر این اعمال مجازات می‌شوند. بنابراین همه افرادی که پرونده کیفری دارند لزوما به طور بالقوه مجرم نیستند.»

بدرا در عین حال تاکید کرد که نگران است که مضرات این ابزار بیشتر از مزیت آن باشد، به خصوص اگر به کاربران تیندر یا سایر شبکه‌های اجتماعی «احساس ایمنی کاذب» بدهد.

او تاکید کرد: «نرخ پایین گزارش‌ها و محکومیت‌ها برای خشونت جنسی به این معنی است که حتی افرادی که در گذشته مرتکب جنایات خشونت‌آمیز شده‌اند، ممکن است سابقه‌ ثبت‌شده‌ای نداشته باشند. بنابراین چنین کاری فقط تعداد کمی از خلافکاران را از دایره خارج می‌کند و در سایه اعتماد بیش از پیش کاربران، سایر خلافکاران راحت‌تر می‌توانند دیگران را به دام بیندازند.»

به گفته این محقق خشونت جنسی، شبکه‌های دوستیابی به جای چنین اقدام‌هایی بهتر است پلتفرم خود را برای حذف و برخورد جدی با افرادی که به عنوان آزارگر گزارش داده می‌شوند آماده کرده و در عین حال در زمینه آموزش و پیشگیری از خشونت جنسی سرمایه‌گذاری کنند.

تیندر درباره این اظهارنظرها پاسخی ارائه نکرده اما در اطلاعیه‌ای اعلام داشته است که تصمیم دارد با خط تلفن ملی خشونت خانگی نیز همکاری کند تا اطمینان حاصل شود که کاربران به منابع و اطلاعات آموزشی و کمک‌رسانی بیشتری دسترسی دارند.

بیشتر از جهان