تاکید عربستان بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

نماینده عربستان سعودی در وین از ایران خواست از تشدید تنش اجتناب کند و امنیت منطقه و ثبات آن را به خطر نیندازد

شاهزاده عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز از تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حمایت کرد- twitter: @alyaum

شاهزاده عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز، سفیر عربستان سعودی در اتریش و نماینده دائم این کشور نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت ایمنی راکتور بوشهر، گفت: «ایران تنها کشوری است که نیروگاه هسته‌ای فعال دارد و هنوز به توافق ایمنی هسته‌ای نپیوسته است.»

به گزارش روزنامه الیوم، او به گزارش‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که تحت عنوان «تأیید و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد» و تداوم نقض برجام از سوی ایران، اشاره کرد و خواهان تعهد تهران به پروتکل الحاقی و توجه به اقدامات غیرقابل برگشت، به‌ویژه تضعیف جدی فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس و افزایش ذخایر غنی‌شده اورانیوم در ایران شد.

 ذخایر اورانیوم ایران در حال حاضر تا سطح ۶۰ درصد غنی‌شده است و علاوه بر آن این کشور اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد تولید می‌کند که مصرف صلح‌آمیز ندارد.

او افزود: «علاوه بر این، فعالیت‌های هسته‌ای اخیر در ایران نشان‌دهنده بهره‌برداری این کشور از کاستی‌های توافق پیشین هسته‌ای است که منجر به اتخاذ سیاست گمراه‌کننده و تعلل است؛ بنابراین توافق جدید باید جامع باشد و محدودیت‌های قوی‌تر و طولانی‌تری که تمام کاستی‌های توافق فعلی را پوشش می‌دهد را نیز شامل شود. توافق جدید باید به هر شکلی از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و توسعه ابزارهای حمل‌ونقل آن جلوگیری کند و نگرانی کشورهای منطقه را از اقدامات بی‌ثبات کردن امنیت ازجمله برنامه هسته‌ای در نظر بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه نماینده عربستان سعودی از ایران خواست که به‌طور کامل با آژانس همکاری کند و از تاخیر و تعلل در پاسخگویی به سوالات مطرح‌شده خودداری کند. او همچنین از ایران خواست از تشدید تنش اجتناب کند و امنیت منطقه و ثبات آن را به خطر نیندازد و به‌طورجدی در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وارد مذاکره شود.

شاهزاده عبدالله بن خالد بن سلطان بن عبدالعزیز ضمن ابراز حمایت عربستان از تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، ابراز امیدواری کرد که کشورهای عضو از آژانس و مدیرکل آن برای ادامه کار برای حفظ سیستم پادمان برای محدود کردن اشاعه هسته‌ای حمایت کامل کنند.

نماینده عربستان سعودی در ادامه مشارکت در پروژه‌های اقتصادی هسته‌ای در سطح محلی و بین‌المللی و همچنین بهره‌برداری و توسعه تأسیسات هسته‌ای برای تولید انرژی، شیرین‌ کردن آب و کاربردهای حرارتی را از برنامه‌های آتی عربستان سعودی عنوان کرد.

بیشتر از جهان