مخالفت علی خامنه‌ای با بودجه‌ای ۱۰۰۰ میلیاردی برای «جهاد تبیین»

در پی بالا گرفتن انتقادها، رهبر جمهوری اسلامی گفت اختصاص بودجه سنگین به جهاد تببین غلط است

وجود فساد و رانت در اختصاص بودجه به فعالیت‌های «جهادی» و «جنگ نرم» از مهم‌ترین زمینه‌های مخالفت با تخصیص بودجه برای طرح‌هایی نظیر «جهاد تبیین» است‌ـ KHAMENEI.IR/AFP

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پس از افزایش اعتراض‌ها به اقدام مجلس به اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای «جهاد تبیین»، گفت که «تخصیص بودجه سنگین» برای چنین کاری را «غلط» می‌داند.

خامنه‌ای روز پنجشنبه ۱۹ اسفند، در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری، گفت: «در جهاد تبیین باید راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراهه‌ها جدا بشود.»

او افزود: «تبیین مفاهیم عالی اسلامی در زمینه‌های مختلف» را «سلاح موثری» در برابر «دنیامداران که دین را وسیله‌ هوسرانی و شهوترانی خودشان کرده‌اند» می‌داند.

«جهاد تبیین» یکی از تازه‌ترین مفاهیم ساخته و پرداخته خامنه‌ای است که ۱۹ بهمن امسال در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش درباره آن سخن گفت.

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «امروز مقابله با تهاجم دشمن برای تحریف واقعیت‌ها، دستاوردها، پیشرفت‌ها و اقدامات حماسه‌آمیز نظام اسلامی نیازمند یک حرکت دفاعی و تهاجم ترکیبی با محوریت فریضه فوری و قطعی جهاد تبیین است.»

نمایندگان مجلس هم ۱۵ اسفندماه در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۱، مصوب کردند ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای «جهاد تبیین» در اختیار وزارت ارشاد قرار گیرد. این اقدام مجلس با واکنش‌های منفی بسیاری در جامعه و شبکه‌های اجتماعی مواجه شد که در نهایت علی خامنه‌ای با آن مخالفت علنی کرد.

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، که یکی ازجمله منتقدان این مصوبه‌ است، گفت: «در شرایطی که بودجه ما با کسری چند صد هزار میلیاردی مواجه هست، اختصاص مبلغ کلانی به جهاد تبیین دقیقا ضدتبلیغ است.»

انصاری افزود: «نمایندگان مجلس در یک کار عجولانه، صرفا به تعیین بودجه روی آورده‌اند؛ آن‌هم در خدمت وزارت ارشاد و بدون برنامه از قبل تعیین‌شده که هیچ خاصیتی نخواهد داشت و این پول هدر خواهد رفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد صحفی، معاون امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت ارشاد در دولت محمد خاتمی، که از دیگر مخالفان این مصوبه است، نوشت: «جهاد تبیین آن بود که ملا به روستا برای تبلیغ دین می‌رفت و روستاییان با آغوش باز استقبال می‌کردند، نه اینکه حاصل کار ‌صد شبکه رادیو و تلویزیونی و صرف بودجه‌های نجومی دین‌گریزی بیشتر باشد.»

مخالفت با اختصاص این بودجه در رسانه‌های اجتماعی به‌خصوص در میان کاربران حامی نظام که از آن‌ها با ‌نام «لشکر سایبری» هم یاد می‌شود، به نظر می‌رسد بر مخالفت خامنه‌ای با این مصوبه بی‌تاثیر نبوده است.

در ساعات اخیر و پس از مخالفت علنی رهبر جمهوری اسلامی، بر حجم انتقاد‌ها و اعتراض‌ها به این اقدام مجلس افزوده شد و حمله‌ها علیه نمایندگانی که به این مصوبه رای داده‌اند نیز افزایش یافت. گروهی از منتقدان می‌گویند تصویب چنین بودجه‌ای اهداف مدنظر خامنه‌ای در اجرای این طرح را به انحراف می‌کشاند و پروژه‌ها و طرح‌های مرتبط با آن را وابسته به منابع مالی می‌کند. موضوع تخصیص بودجه به فعالیت‌های مرتبط به «جنگ نرم» از سال ۱۳۸۸ در میان بخش قابل‌توجهی از نهاد‌های فرهنگی، سیاسی و رسانه‌ای در جمهوری اسلامی به رقابتی تنگاتنگ تبدیل شده است.

این نهاد‌ها و سازمان‌ها از حوزه‌های علمیه گرفته تا سپاه پاسداران، بسیج و ده‌ها مرکز فعال در حوزه «جنگ نرم» با تعریف پروژه‌ها و طرح‌های مختلفی تلاش می‌کنند سهمی بیشتری از این بودجه را دریافت کنند. منتقدان می‌گویند که اختصاص بودجه‌های کلان برای طرح‌هایی نظیر «جهاد تبیین» و «جنگ نرم» به خلق «رانت» برای آن دسته از گروه‌ها و سازمان‌هایی منجر می‌شود که رابطه نزدیکی با تشکیلات توزیع بودجه‌های مرتبط دارند.

دی‌ماه امسال نیز بخشی از این اختلاف‌ها، رانت‌ها و انحراف‌ها را علی‌اکبر رائفی‌پور و گروهی از حامیانش علنی کردند و نوشتند یکی از هشتگ‌های آن‌ها با عنوان «Hero» را که مربوط به قاسم سلیمانی بود برخی فاکتور کرده‌اند و به سازمان‌های توزیع بودجه ارائه کرده‌اند. رائفی‌پور از این افراد و جریان‌ها نامی نبرد اما گفت که آن‌ها را «اوباش رسانه‌ای» می‌داند که تاکنون «چهار مرتبه» به چنین کاری دست زده‌اند.

وجود فساد و رانت در اختصاص بودجه به فعالیت‌های «جهادی» و «جنگ نرم» در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین زمینه‌های مخالفت با تخصیص بودجه برای طرح‌هایی نظیر «جهاد تبیین» است.

مهرشاد سهیلی، نوجوان ایلامی، یکی از شاخص‌ترین چهره‌‌های انقلابی و جهادی است که گزارش شده است با استفاده از برخی ارتباط‌ها، توانست بودجه‌ و کمک‌های مالی قابل‌توجهی از نهاد‌های انقلابی دریافت کند. از سپاه پاسداران و سازمان بسیج با ‌عنوان دو نهادی در ایران نام برده می‌شود که بیشترین بودجه را برای فعالیت در «جنگ نرم» و «جهادی» از دولت دریافت و بین زیرمجموعه‌ها و قرارگاه‌های خود در سراسر ایران توزیع می‌کنند.

در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ هم برای قرارگاه فرهنگی اجتماعی «بقیه‌الله» بودجه‌ای ۲۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شد. این بودجه به تساوی میان دو نهاد وابسته به این قرارگاه یعنی «سازمان فضای مجازی سراج» و «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» تقسیم می‌شود. این دو سازمان (سراج و اوج) بر اساس لایحه پیشنهادی دولت، هرکدام به‌طور مجزا ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی را دریافت می‌کنند. آن‌هم برای فعالیت‌هایی که عموم مردم از آن‌ها نفعی نمی‌برند و حتی مخاطب تولیدات آن‌ها نیز نیستند.