کرونا در ایران؛ سال آینده آرامش بازمی‌گردد؟

تنها در یک شبانه‌روز  ۵۰۰۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و ۱۷۳ نفر جان خود را از دست دادند

عکس از انتخاب

یک عضو کمیته علمی کشوری کرونا در ایران تاکید کرد که با وجود کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹، نباید فراموش کرد که این بیماری همچنان در ایران وجود دارد.

دکتر محمد وجگانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که ظاهرا نقطه اوج اومیکرون پشت سر گذاشته‌ شده است، گفت: «انتظار داریم سال آینده پاندمی به آندمی تبدیل شود و به شرایط آرامش و ثبات بازگردیم. با این حال، این موضوع بستگی به این دارد که میزان واکسیناسیون افزایش یابد، و نگرانی کنونی ما درباره افرادی است که هنوز در برابر واکسن مقاومت می‌کنند.»

در کنار این گفته‌ها، روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره آمار واکسیناسیون کرونا در کشور اعلام کرد که بر اساس آخرین آمار، تا روز سه‌شنبه، ۱۷ اسفند، ۶۳ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۶۱۹ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

در باره واکسیناسیون نوبت دوم نیز آمار نشان می‌دهد که ۵۵ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۵۴۲ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند، و آمار تزریق نوبت سوم با میزان بسیار کمتری به رقم ۲۴ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۲۰۵ نفر می‌رسد.

متوقف شدن آمار رو به رشد واکسیناسیون در ایران و تمایل کمتر نسبت به دریافت دوزهای دوم و سوم، در حالی است که کرونا در ایران همچنان به عنوان یک بیماری مسری جدی، وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش وزارت بهداشت، فقط در طول ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه، ۱۸ اسفند، ۱۷۳ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در ایران جان خود را از دست دادند و پنج هزار و هشت بیمار جدید نیز شناسایی شدند.

از میان بیماران شناسایی‌شده جدید، ۹۱۱ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند. این در حالی است که در حال حاضر سه هزار و ۲۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها، تحت مراقبت قرار دارند.

با آن که میزان مرگ‌های ناشی از کووید در ایران روندی رو به کاهش دارد، آنچه این شرایط را بیش از پیش شکننده می‌کند، نزدیکی به تعطیلات نوروزی با سفرها و دیدوبازدیدهای آن است.

در شرایطی که ۱۴۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۹۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد، و فقط ۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند، تدبیری از سوی مسئولان برای ممنوعیت یا محدودیت سفرهای بین‌استانی اندیشیده نشده است.

تنها اقدام عملی که درباره آن اطلاع‌رسانی شده است، جریمه صاحبان خودروهایی است که سه دوز واکسیناسیون دریافت نکرده‌اند، و هیچ محدودیتی برای سرنشینان واکسینه‌نشده عنوان نشده است.

از سوی دیگر، نگرانی متخصصان این است که با آن که جهش خاصی بین سویه‌های اومیکرون در ایران مشاهده نشده است، در طول سفرهای نوروزی به کشورهای دیگر، جهش‌های تازه‌ای از اومیکرون وارد، و به دیگران سرایت داده شود. این دغدغه وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانیم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فقط حدود ۵۸.۳۱ درصد گزارش شده است.

ایران با مجموع بیش از هفت میلیون ابتلا و ۱۳۸ هزار مرگ ناشی از بیماری کووید-۱۹، در حال حاضر در رتبه دوازدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار ابتلا به کرونا قرار دارد.