واکسیناسیون اجباری کرونا در اتریش لغو شد

مسئولان بهداشتی اتریش اعلام کردند با توجه به خطر کمتر سویه اومیکرون، در برابر الزام واکسیناسیون انعطاف نشان می‌دهند

فقط ۷۰ درصد از جمعیت ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار نفری اتریش دو دوز واکسن زده‌اند - JOE KLAMAR / AFP

دولت اتریش روز چهارشنبه اعلام کرد که دستور واکسیناسیون اجباری علیه کرونا را به حالت تعلیق درمی‌آورد. این تصمیم تنها یک هفته پیش از شروع واکسیناسیون اجباری اعلام شد.

سیاستمداران اتریشی در باره بازنگری در تصمیم پیشین خود اعلام کردند که به نظر می‌رسد در حال حاضر به اجرای چنین طرحی نیازی نیست.

به گزارش آسوشیتدپرس، اتریش در اوایل فوریه ۲۰۲۲، قانون الزام واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ برای تمام افراد بالای ۱۸ سال این کشور را تصویب کرد. در آن زمان، این طرح با مخالفت‌های بسیار مردم و اعتراض‌های سراسری مواجه شد؛ اما مسئولان اعلام کردند که چنین طرحی حتما اجرا می‌شود.

بر اساس یک نظرسنجی، بیش از ۶۰ درصد اتریشی‌ها از تصمیم دولت برای واکسیناسیون اجباری حمایت کردند، اما بخش بزرگی از جمعیت همچنان به‌‌شدت مخالف این اقدام‌اند و آن را با آزادی‌های اساسی مغایر می‌دانند.

بر اساس طرح مصوب اتریش که اینک به حالت تعلیق درآمده، پلیس این کشور از اواسط ماه مارس می‌توانست وضعیت واکسیناسیون افراد را بررسی کند و در صورت واکسینه نبودن، با تعیین مدت زمانی مشخص، از آن‌ها بخواهد که واکسن بزنند. جریمه تخلف از این تذکر و امتناع از واکسیناسیون ۶۰۰ یورو تعیین شد که می‌توانست تا سه هزار و ۶۰۰ یورو نیز برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این قانون همچنین پیش‌بینی کرده بود که با ثبت ملی واکسیناسیون، دولت در تاریخ‌های تعیین شده، یادآورهایی برای افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند ارسال کند و بی‌توجهی به آن‌ها به جریمه بیشتر منجر شود. این مصوبات یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین برای افراد واکسن‌نزده در اروپا بودند.

با این حال، مسئولان بهداشتی اتریش در تازه‌ترین اظهارنظر در باره واکسیناسیون اجباری در این کشور، اعلام کردند که پس از گزارش کمیسیونی متشکل از کارشناسان بهداشتی و حقوقی، این قانون به حالت تعلیق درمی‌آید. یوهانس راوش، وزیر بهداشت اتریش، گفت که کمیسیون گزارش دیگری را ظرف سه ماه ارائه خواهد کرد و دولت پس از آن دوباره درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند.

به گفته او، با توجه به اینکه نوع غالب کرونا در اتریش اکنون سویه اومیکرون است، اجرای این دستور الزامی نیست و می‌توان در برابر شرایط انعطاف داشت.

دستور واکسیناسیون اجباری علیه کرونا اولین بار در حالی اعلام شد که اتریش افزایش تعداد بیماران مبتلا به سویه دلتای کووید-۱۹ را شاهد بود. این کشور اولین منطقه در اروپا بود که واکسیناسیون را اجباری کرد. پس از آن، آلمان نیز از بررسی چنین تصمیمی خبر داد اما هنوز مشخص نیست که آیا این کار را انجام می‌دهد یا خیر.

یک دلیل مهم برای اجباری کردن واکسیناسیون در اتریش میزان پایین واکسیناسیون در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپای غربی است. فقط ۷۰ درصد از جمعیت ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار نفری اتریش دو دوز واکسن زده‌اند و ۵۴ درصد آن‌ها واکسن تقویتی را هم تزریق کرده‌اند.

بیشتر از جهان