خطیب‌زاده: از جزئیات سخنان وزیر خارجه روسیه بی‌اطلاعیم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خروج روسیه از برجام را گمانه‌زنی رسانه‌ای دانست

سعید خطیب‌زاده گفت اظهارات آقای لاوروف را در رسانه‌ها دیده‌ایم و منتظریم که از طریق مجاری دیپلماتیک جزئیات آن را بشنویم- همشهری آنلاین

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که از جزئیات اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، درباره لزوم تضمین‌های آمریکا بی‌اطلاع است.

به گزارش ایسنا،‌ سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه، شانزدهم اسفند، در نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی در مورد سخنان وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه آمریکا باید تضمین بدهد که تحریم‌های غرب علیه روسیه در مراودات ایران و روسیه در جریان اجرای برجام تاثیر نمی‌گذارد، گفت:‌ «اظهارات آقای لاوروف را در رسانه‌ها دیده‌ایم و منتظریم که از طریق مجاری دیپلماتیک جزئیات آن را بشنویم. رویکرد روسیه در جریان مذاکرات وین برای رسیدن به توافق دسته‌جمعی سازنده بود و منتظریم که اگر در وین، جزئیات بیشتری درباره این اظهارات دارند، به ما بدهند.»

سرگئی لاوروف روز چهاردهم اسفند با بیان اینکه «تحریم‌های غرب علیه روسیه مانعی بر سر راه توافق هسته‌ای با ایران است»، خواستار دریافت تضمین کتبی از ایالات متحده آمریکا در این زمینه شد.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفته بود که در توافق‌ برجام، چین و روسیه اجازه دارند در توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی بر اساس قوانین منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای به ایران کمک کنند و تحریم‌های غرب نباید این پروژه‌ها را شامل شود.

در پاسخ به این خواسته، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه اعلام کرد: «تحریم‌های روسیه به توافق احتمالی با ایران هیچ ربطی ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی معتقدند که روس‌ها مذاکرات وین را به نفع خود گروگان گرفته‌اند و مشکلات و مسائلی که در حال حاضر بین مسکو و غرب بر سر حمله روسیه به اوکراین پیش آمده، ممکن است مذاکرات احیای برجام نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. با این حال، خطیب‌زاده با اشاره به اینکه «از مواضع کشورها شگفت‌زده نمی‌شویم»، اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه احتمالا روسیه در روزهای آتی از مذاکرات وین و برجام خارج شود را گمانه‌زنی رسانه‌ای دانست.

موضوع  دیگری که در نشست خبری روز دوشنبه به آن اشاره شد، سفر اخیر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران بود. سخنگوی وزارت خارجه در مورد توافق حاصل‌شده در این سفر و تاثیر آن در مذاکرات وین گفت: «در سفر آقای گروسی که مقدمه آن گفت‌وگوهایی در وین بود، همکاری‌های جامع فنی بین ایران و آژانس توافق شد که براساس آن، یک توافق چند مرحله‌ای خواهیم داشت.»

خطیب‌زاده با اشاره به لزوم بسته شدن پرونده سوالات درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادعا کرد: «طی یکی دو ماه آینده، همه سوالات با همکاری فنی بین ایران و آژانس و با رویکرد فنی و فاصله گرفتن از رویکرد سیاسی یا فشارپذیری آژانس پاسخ داده می‌شود.»

او بدون اشاره به جزئیات گفت‌وگوهای انجام شده در جریان این سفر، به گفتن این موضوع بسنده کرد: «بین بسته شدن این سوالات و توافق در وین رابطه مستقیمی وجود دارد.»

این دیپلمات ایرانی در بخش دیگری از گفته‌هایش به اختلاف‌های باقی‌مانده در جریان مذاکرات وین پرداخت و گفت: «نکات اختلافی باقی‌مانده از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است و همه آن‌ها منتظر پاسخ ایالات متحده‌اند. اگر آمریکا به این درخواست‌ها پاسخ مناسبی بدهد، در کمترین زمان توافق در دسترس است.»

گفته‌های سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در شرایطی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه، شانزدهم اسفند، درباره روند مذاکرات وین گفت که در هفته‌های اخیر «پیشرفت‌های واقعی» برای احیای برجام به‌ دست آمده و «به‌ آن نزدیک شده‌ایم»؛ اما هنوز «چند موضوع بسیار چالش‌برانگیز» در مذاکرات باقی مانده است و تا زمانی که حل نشوند، توافقی در کار نخواهد بود.

بلینکن در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز آزادی «گروگان‌های» (زندانی‌های دوتابعیتی) آمریکایی در ایران نیز گفت که آمریکا این مسائل را بی‌ارتباط با هرگونه مذاکره‌ای، دنبال می‌کند. خطیب‌زاده نیز در تازه‌ترین اظهاراتش در این زمینه خبر داد: «در زمینه  تبادل زندانی بین ایران و آمریکا پیشرفت‌هایی حاصل شده است.»