عربستان سعودی در ساخت پهپاد خودکفا می‌شود

سی‌ان‌ان: عربستان سعودی با کمک چین در حال توسعه برنامه‌ای برای ساخت موشک‌های بالیستیک است

ساخت پهپاد با چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان که هدف آن بومی‌سازی حوزه صنایع نظامی است، مطابقت دارد- AFP

عربستان سعودی به‌عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای بومی‌سازی صنایع نظامی و تبدیل آن به منبع مهم اقتصادی، توافقنامه‌ای با چین برای ساخت پهپادهای نظامی در داخل عربستان امضا کرده است.

روز شنبه، ۵ مارس، شرکت ارتباطات و سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته عربستان سعودی (ACES) قرارداد راهبردی با شرکت چینی «گروه فناوری الکترونیک »(CETC)، از بزرگ‌ترین شرکت‌های دفاعی جهان در زمینه تولید سامانه‌های پهپادی، امضا کرد.

به نوشته عرب نیوز،  این امر پس از آن صورت گرفت که شرکت مخابراتی مستقر در ریاض، شرکتی جدید با نام «اریال سولوشنز» (Aerial Solutions) برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در عربستان تأسیس کرد.

«گروه فناوری الکترونیک چین» که شرکت دفاعی دولتی در زمینه الکترونیک با کاربرد دوگانه تخصص است، به ایجاد یک مرکز تحقیق و توسعه در عربستان و تیم تولید انواع مختلف سیستم‌های وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین، کمک خواهد کرد.  

این اقدام با چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی که هدف آن بومی‌سازی حوزه صنایع نظامی و به حداکثر رساندن سهم آن بخش در اقتصاد ملی است، مطابقت دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین زمینه، ولید ابوخالد، مدیرعامل شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی، در مصاحبه با شبکه «الاخباریه» گفت که آن کشور در حال کار بر روی تولید یک پهپاد است.

 او افزود: «این شرکت با شرکای دیگر خود، ازجمله اداره کل صنایع عربستان، در حال کار برای (تولید) یک پهپاد است که اولین هواپیمای طراحی شده است که ۱۰۰ درصد آن در عربستان انجام می‌شود و نیروهای مسلح از آن استفاده خواهند کرد.

به گفته این مقام ارشد نظامی ، بیش از ۵۰ درصد نیازهای نظامی عربستان تا قبل از سال ۲۰۳۰ بومی‌سازی می‌شود.

بر اساس تازه‌ترین ارزیابی‌های نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده، عربستان سعودی با کمک چین فعالانه در حال توسعه برنامه‌ای برای ساخت موشک‌های بالیستیک است.

پیش‌تر، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی، از قول سه منبع آگاه نوشت که در گذشته، عربستان سعودی آن موشک‌ها را از چین می‌خرید و قادر به ساخت آن‌ها نبود. بر اساس آن گزارش، عربستان سعودی دست‌کم در یک مرکز، در حال ساخت موشک بالیستیک است.

دو منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفتند که در ماه‌های گذشته، مقام‌های نهادهای مختلف آمریکایی، ازجمله شورای امنیت ملی کاخ سفید، درباره انتقال فناوری‌های حساس موشک‌های بالیستیک در ابعاد گسترده بین چین و عربستان، به اطلاعاتی محرمانه‌ دست یافته‌اند.