سهمیه نوروزی بنزین خودروها قطع می‌شود

گام دیگر دولت سیزدهم برای افزایش قیمت‌ بنزین در سال ۱۴۰۱

در دو سال گذشته، دولت جمهوری اسلامی ایران به بهانه همه‌گیری کرونا و ممنوعیت سفرهای نوروزی از پرداخت سهمیه نوروزی بنزین امتناع کرد - ATTA KENARE / AFP

با وجود اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز سفرهای نوروزی را صادر کرد، دولت قصد ندارد سهمیه نوروزی بنزین خودروها در سال ۱۴۰۱ را واریز کند. این خبر را جلیل سالاری، معاون وزیر نفت، هم تایید کرد و گفت که استراتژی وزارت نفت ذخیره سوخت است و در مورد بنزین نوروزی، موضوعی مطرح نشده است.

سهمیه نوروزی بنزین خودروهای سواری ۶۰ لیتر بود. در دو سال گذشته، دولت جمهوری اسلامی ایران به بهانه همه‌گیری کرونا و ممنوعیت سفرهای نوروزی از پرداخت سهمیه نوروزی بنزین امتناع کرد. حالا نیز با وجود اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز سفرهای نوروزی را صادر کرده است، همچنان قرار نیست سهمیه بنزین خودروها پرداخت شود.

پیش‌تر فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس، گفته بود که تصمیم‌گیری درباره سهمیه نوروزی خودروها به بعد از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا درباره سفرهای نوروزی موکول می‌شود؛ اما بعد از اینکه این ستاد مجوز سفرهای نوروزی را صادر کرد، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت، به خبرگزاری ایسنا گفت: «در دولت هیچ جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره واریز سهمیه بنزین نوروزی تشکیل نشده و دستوری هم به ما داده نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطع سهمیه نوروزی بنزین اقدام زودهنگام دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح جدید سهمیه‌بندی بنزین است؛ طرحی که ناظران آن را پیش‌زمینه‌ای برای گران‌ کردن قیمت بنزین می‌دانند و شواهد نیز این موضوع را اثبات می‌کند.

در «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» که مقام‌های دولتی و برخی نمایندگان مجلس ادعا می‌کنند در راستای اجرای «عدالت بنزینی» اجرا می‌شود، قرار است سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد تعلق بگیرد. این طرح در حال حاضر مراحل اجرای آزمایشی خود در جزیره کیش را سپری می‌کند و هنوز در کل ایران اجرایی نشده است؛ با این‌ حال قرار است در اقدامی زودهنگام، سهمیه نوروزی کلیه خودروها در سال ۱۴۰۱ قطع شود.

فریدون عباسی پیش‌تر گفته بود که قیمت بنزین باید واقعی شود. پس از او، برخی دیگر از مقام‌های دولتی از جمله حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه‌وبودجه، هم گفتند که نرخ واقعی بنزین ۲۰ هزار تومان برای هر لیتر است.

اقدام دولت برای تغییر طرح سهمیه‌بندی بنزین، قطع سهمیه‌های نوروزی و سخنان نمایندگان و مجلس درباره «قیمت واقعی» گمانه‌ها را درباره اینکه دولت برای افزایش قیمت بنزین خیز برمی‌دارد، تقویت می‌کند و اگرچه مقام‌های وزارت نفت ادعا کرده‌اند برای افزایش قیمت بنزین هیچ تصمیمی وجود ندارد، شواهد نشان می‌دهد که دولت برای جبران کسری بودجه، به افزایش قیمت بنزین امید بسته است.

دولت جمهوری اسلامی ایران در آبان ۹۸ نیز بدون اطلاع قبلی و به طور ناگهانی، قیمت بنزین را افزایش داد. اعتراض‌های سراسری مردم نیز نه‌تنها از حاکمیت پاسخ روشنی نگرفت، که به سرکوب و کشتار معترضان منجر شد.

بیشتر از اقتصاد