گزارش اکسیوس از احتمال سفر بایدن به عربستان برای ترمیم روابط

حمله روسیه به اوکراین بازتعریفی در اتحادهای جهان ایجاد کرد و دولت بایدن را بر آن داشته است در اولویت‌های خود تجدید نظر کند

اکسیوس می‌گوید سفر احتمالی با هدف ترغیب عربستان به افزایش تولید نفت انجام می‌شود-Anna Moneymaker / Getty Images via AFP

مشاوران جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا در حال بررسی سفر احتمالی او به عربستان سعودی‌اند. اکسیوس در گزارشی در این زمینه نوشت که این سفر احتمالا در فصل بهار و با هدف ترمیم روابط با عربستان سعودی و تشویق این کشور به تولید نفت بیشتر انجام می‌‌شود.

بهای نفت روز دوشنبه تا حدود ۱۴۰ دلار برای هربشکه بالا رفت که از سال ۲۰۰۸ تا کنون بی‌سابقه بود. از سوی دیگر آمریکا و متحدانش درمورد گزینه تحریم نفت روسیه به دلیل حمله به اوکراین مذاکره می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اکسیوس این سفر احتمالی بایدن که از موضع ضعف انجام می‌شود، تغییر مرکز ثقل بحران بازار انرژی پس از لشکرکشی روسیه به اوکراین را به نمایش می‌گذارد. بایدن بر خلاف دونالد ترامپ، همتای پیشین خود که به عنوان نخستین سفر خارجی پس از ورود به کاخ سفید به عربستان سعودی رفت، با گذشت یک سال به این کشور سفر نکرده است. روابط دولت بایدن با ریاض نیز به اندازه دوره دونالد ترامپ گرم نیست. باراک اوباما، همتای اسبق بایدن و از همفکران او در حزب دمکرات نیز بیش از هر رییس‌جمهور دیگری در آمریکا به عربستان سفر کرد.

این گزارش می‌گوید حمله روسیه به اوکراین بازتعریفی در اتحادهای جهان ایجاد کرده است و دولت بایدن را بر آن داشته تا در اولویت‌های خود تجدید نظر کند.

دولت بایدن همزمان در حال مذاکره با نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا است. نیویورک تایمز در گزارشی از احتمال جایگزینی نفت روسیه با نفت ونزوئلا خبر داده است.

اکسیوس در ادامه گزارش خود به برنامه سفرهای بهاری بایدن اشاره می‌کند و می‌گوید او احتمالا به ژاپن، اسپانیا، آلمان و اسراییل سفر خواهد کرد. اما سخنگوی کاخ سفید این برنامه سفر را تایید نکرده است.

اکسیوس همچنین به این نکته اشاره می‌کند که موضوع سفر بایدن به عربستان سعودی هنوز در مراحل اولیه بررسی است و نهایی نشده است.

بیشتر از جهان