دوازدهمین روز حمله روسیه به اوکراین؛ دور سوم مذاکرات آتش‌بس شروع شد

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین،‌ ۴۰۶ غیرنظامی در حملات ارتش روسیه کشته شده اند

شهروندان کی‌یف، پایتخت اوکراین، در حال ساخت سنگر با کیسه‌های شنی- REUTERS/Gleb Garanich

دوازده روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و تداوم این حملات باعث کشته، زخمی و آواره شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در این کشور شده است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در توییتی اعلام کرد که تلاش برای تخلیه غیرنظامیان از زیر حملات ارتش روسیه در شهر ماریوپل اوکراین به جایی نرسیده است. صلیب سرخ نوشت: «مردم ماریوپل در وحشت زندگی می‌کنند و نیاز مبرمی به جای امن دارند.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، دور سوم مذاکرات آتش‌بس میان روسیه و اوکراین بعدازظهر دوشنبه در بلاروس آغاز شد. میخائیلو پودولیاک، مذاکره‌کننده اوکراینی، دقایقی پیش از آغاز مذاکرات در توییتی از روسیه خواست حمله به غیرنظامیان اوکراینی را متوقف کند.

وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه گفت ۷۰ درصد از کمک ۳۵۰ میلیون دلاری آمریکا برای تقویت اوکراین در برابر تهاجم روسیه «هم‌اکنون در دست اوکراینی‌ها است و به شکل بسیار موثری علیه تهاجم روسیه به کار می‌رود.»

از سویی، یک گروه ناظر بر امور روسیه می‌گوید تنها در روز یکشنبه ۴۳۵۷ تظاهرکننده ضدجنگ در شهرهای مختلف روسیه بازداشت شده‌اند.

در همین حال، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه ده نفر که در «تهاجم غیرموجّه روسیه به اوکراین شریک جرم بوده‌اند» اعلام کرد.

بیشتر از جهان