«شرکت در جشن نوروز یعنی کفر»

طالبان تلاش دارند مهم‌ترین رویداد فرهنگی و تاریخی مردم افغانستان را از زندگی آنان حذف کنند

فروش بادکنک در ایان نوروزی، کابل پایتخت افغانستان-  WAKIL KOHSAR / AFP

روز یکشنبه، ۱۵ اسفند، محمد صادق عاکف، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان، در توییتی نوشت که هر کسی که در جشن نوروز شرکت کند، کافر می‌شود.

صادق عاکف با استناد به یک نقل‌ قول از ملاعلی قاری، مفسر و محدث هراتی که دیدگاه‌هایش برای طالبان قابل احترام است، افزود: «با توجه به این امر، مسلمان باید از هرگونه تجمعی که به مناسبت عید نوروز برگزار می‌شود، خودداری کند.»

سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در ادامه افزود که نوروز برای مجوسان روز خوشی است، و اگر مسلمانان در توافق با آنان کاری را به این مناسبت انجام دهند، موجب کفر می‌شود.

محمد صادق عاکف، مشخص نکرد که ممنوعیت برگزاری جشن نوروز را به گونه رسمی به مردم ابلاغ کرده است یا خیر، اما از محتوای توییت او چنین به نظر می‌رسد که امسال، طالبان مانع برگزاری این جشن باستانی می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تقویم رسمی افغانستان، سه روز به مناسبت سال نو و عید نوروز تعطیل است، اما با رویکرد طالبان نسبت به نوروز، بعید به نظر می‌رسد که این تعطیلی همچنان پابرجا بماند. در سال‌های گذشته، مردم و دولت‌های پیشین افغانستان، جشن نوروز را به گونه‌ای گسترده تجلیل می‌کردند، اما این کار در مناطق زیر سلطه طالبان انجام نمی‌شد. در مواردی، طالبان، افرادی را که جشن نوروز را تجلیل می‌کردند، بازداشت و شکنجه می‌کردند. حمله به تجمعات در سال نو نیز از جمله اقدامات همیشگی طالبان در ۲۰ سال گذشته بود که در مخالفت با برگزاری این جشن انجام می‌شد.

جشن نوروز به دلیل صبغه تاریخی و فرهنگی‌ آن، از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم افغانستان برخوردار است. بلخ، به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و تاریخی، از سال‌های دور، میزبان هزاران نفر به مناسبت تجلیل از نوروز بوده است. در ۲۰ سال گذشته، جشن نوروز به گونه رسمی از سوی دولت‌های پیشین افغانستان در شهر مزارشریف برگزار می‌شد و معمولاً وزرای خارجه دولت‌های ایران، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، و چند کشور دیگر، همراه با سفرا و دیپلمات‌های خارجی، به آن مراسم دعوت می‌شدند. در جشن نوروز، مردم توقع داشتند پیام‌های جدیدی از رئیس جمهوری، استانداران و مسئولان ارشد دولتی بشنوند و رهبران دولت نیز برنامه‌های خود را برای سال پیش ‌رو، در جشن نوروز اعلام می‌کردند.

از سوی دیگر، برگزاری جشن نوروز، برای ساکنان شهرهای بزرگی مانند مزارشریف، مزیت‌های اقتصادی نیز داشت، چون هزاران نفر به این مناسبت به آن نواحی مسافرت می‌کردند. اکنون به نظر می‌رسد که طالبان با حرام دانستن تجلیل از جشن نوروز، تلاش دارند یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و تاریخی مردم افغانستان را از زندگی آنان حذف کنند.