هجوم برای تهیه قرص یُد در بلژیک از ترس جنگ اتمی 

درصورت بروز انفجار اتمی، ید آلوده به رادیواکتیو آزاد می‌شود و از طریق هوا یا آلودگی مواد غذایی، وارد بدن می‌شود

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر درگیری‌ها در اطراف محوطه نیروگاه چرنوبیل اوکراین و خطر حملات اتمی از طرف روسیه، حدود ۳۰ هزار شهروند بلژیک برای دریافت قرص‌های یُد رایگان به داروخانه‌ها هجوم بردند. مقامات مسئول تاکید می‌کنند که این قرص‌ها «تحت هیچ عنوان» نباید سرخود برای جلوگیری از تاثیرات اتمی استفاده شود.

دولت بلژیک همراه با آغاز یک کارزار اطلاعاتی در مورد خطرات تشعشعات اتمی،  تنها در یک روز ۳۲ هزار و  ۴۸۳ بسته قرص ید را در داروخانه‌های آن کشور توزیع کرد. 

اما اداره فدرال کنترل اتمی (اف‌اِی‌ان‌سی) بلژیک تاکید کرده است که «اوضاع کنونی در اوکراین الزامی برای مصرف قرص‌های ید ایجاد نمی‌کند. این دارو رایگان در داروخانه‌ها موجود است، اما مصرف آن در این مورد خاص لازم نیست. قرص ید را تنها در صورت توصیه مسئولان مصرف کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس انجمن داروخانه‌داران بلژیک می‌گوید هجوم برای دریافت قرص‌های رایگان ید، با انتشار خبر درگیری در جنب نیروگاه اتمی چرنوبیل در روز پنجشنبه آغاز، و با اعلامیه پوتین مبنی بر آماده‌باش تسلیحات اتمی آن کشور، تشدید شد.

در صورت بروز انفجار اتمی، ید آلوده به رادیواکتیو آزاد می‌شود و از طریق هوا یا آلودگی مواد غذایی، وارد بدن می‌شود. غده تیروئید ید را جذب و در خود ذخیره می‌کند، تا جایی که اشباع شود و از داخل، بدن را در معرض تشعشعات رادیواکتیو قرار دهد.

با مصرف ید «با ثبات» یا غیر رادیواکتیو، مانند قرص‌هایی که در داروخانه‌ها توزیع شده است، غده تیروئيد پیش از آن که در معرض تشعشع قرار گیرد، اشباع می‌شود و نمی تواند تشعشعات رادیواکتیو را به خود جذب کند.

اداره فدرال کنترل اتمی بلژیک تکرار کرده است که «قرص‌های ید، دارو است و هرگز نباید سرخود مصرف شود. شهروندان باید منتظر توصیه دولت بمانند و مصرف آن را با رفتن به پناهگاه‌های ویژه همراه کنند». 

بیشتر از جهان