ترامپ سرمایه‌گذاری در ارتش چین را ممنوع کرد

جنگ اقتصادی آمریکا با چین ادامه دارد

دونالد ترامپ و معاون نخست وزیر چین، در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ توافق نامه تجاری بین ایالات متحده و چین را امضا کرده بودند - SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ با صدور یک فرمان اجرایی سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در شرکت‌هایی که متعلق به ارتش چین هستند و یا زیر نظر آن فعالیت می‌کنند را ممنوع کرد.

این دستور روی ۳۱ شرکت چینی که امکان توسعه و نوسازی ارتش چین را فراهم و مستقیماً امنیت آمریکا را تهدید می‌کنند، اعمال خواهد شد.

سی.‌ان‌.ان در این رابطه گزارش می‌دهد که شرکت سازنده تلفن‌های هوشمند هواوی و هایک ویژن که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات ارتباطی در جهان است نیز، در لیست سیاه قرار دارند. همچنین، برخی دیگر از شرکت‌ها از جمله چاینا تلکام و چاینا موبایل که در بورس اوراق بهادار نیویورک تجارت می‌کنند هم با محدودیت این فرمان اجرایی مواجه خواهند شد. پس از صدور این فرمان، ارزش سهام این شرکت‌ها با کاهش روبه‌رو شد.

در همین راستا هایک ویژن در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنها یک شرکت نظامی چینی نیستند و هایک ویژن به طور مستقل اداره می‌شود و به‌صورت عمومی تجارت می‌کند. در ادامه بیانیه تاکید شده که هایک ویژن هرگز در بخش تحقیق و توسعه برای کاربردهای نظامی شرکت نکرده است.

به جز هایک ویژن، هنوز سایر شرکت‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستور اخیر ترامپ سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها را برای خرید اوراق بهادار یا داشتن هرگونه تجارت با صندوق‌های بازنشستگی نیز منع کرده است. افرادی که پیش‌تر اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا نوامبر ۲۰۲۱ فرصت دارند تا آن را واگذار کنند.
این دستورالعمل که از ۱۱ ژانویه اجرایی می‌شود، در حالی صادر می‌شود که جنگ تجارت و فناوری بین دو اقتصاد بزرگ جهان در حال افزایش است و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های فناوری چینی در دوران دولت ترامپ تحت‌فشار قرار گرفته‌اند.
به نظر می‌رسد چین قصد دارد تا روی کار آمدن جو بایدن، عکس‌العملی نشان ندهد و در این مورد سکوت کند.

بیشتر از جهان