همه پناهندگان و آوارگان مستحق رفتار و حقوق برابر هستند

آنجلینا جولی از جامعه جهانی خواست همه آوارگان را به یک چشم ببینند

جولی منتقد وضعیتی است که در آن پناه‌جویان سایر درگیری‌های جهانی به‌اندازه اوکراینی‌ها دلسوزی و حمایت دریافت نمی‌کنند-REUTERS/Tom Brenner

آنجلینا جولی از جامعه جهانی خواست تا به وضعیت بی‌جا شدگان توجه کنند. جولی در شبکه اجتماعی اینستاگرام به اوکراینی‌هایی اشاره کرد که به دلیل تهاجم روسیه در روز مجبور به ترک خانه‌ها و کشور خود شده‌اند.

این بازیگر و فعال اجتماعی با اشاره به وضعیت اسفناک پناهندگان اوکراینی وضعیت آن‌ها را با سایر گروه‌های پناهنده در سراسر جهان مقایسه کرد.

او خطاب به ۱۲٫۴ میلیون دنبال کننده خود نوشت «صرف‌نظر از ملیت یا نژاد همه پناهندگان و آوارگان مستحق رفتار و حقوق برابر هستند.»

همراه با این نوشته، جولی تصاویری از پناه‌جویان کشورهای از جمله عکس یک دختر اوکراینی غمگین که از پنجره اتوبوس نگاه می‌کند را منتشر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نوشته خود را این‌گونه آغاز کرد: «اکنون یک‌میلیون پناهنده از اوکراین فرار کرده‌اند. قبل از اینکه اولین پناه‌جوی اوکراینی از مرز عبور کند، بیش از ۸۲ میلیون نفر در سراسر جهان مجبور به ترک خانه‌های خود شده بودند که بالاترین رقم ثبت‌شده است. آن‌ها شامل بیش از شش میلیون سوری - بزرگ‌ترین جمعیت پناه‌جوی جهان - هستند که بیش از یک دهه است که آواره شده‌اند.

او به سایر گروه‌های بی‌خانمان از جمله «بیش از یک میلیون روهینگیا از میانمار - که علاوه بر آواره شدن اجباری، بدون تابعیت نیز هستند.» اشاره کرد.

همچنین نزدیک به ۴۸میلیون نفر که به دلیل درگیری و خشونت مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌ و در داخل کشورشان آواره شده‌اند: در یمن، در سومالی، در افغانستان، در اتیوپی و در بسیاری از جاهای دیگر.»

از نوشته او می‌شود این‌طور برداشت کرد که جولی منتقد وضعیتی است که در آن پناه‌جویان سایر درگیری‌های جهانی به‌اندازه اوکراینی‌ها دلسوزی و حمایت دریافت نمی‌کنند.

او در پایان گفت: «همه پناهندگان و آوارگان مستحق رفتار و حقوق برابر هستند.»

در روزهای اخیر و پی از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین جولی که در سال ۲۰۱۲ به عنوان فرستاده ویژه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان منصوب شد، چندین بار در شبکه‌های اجتماعی مطالبی در حمایت از مردم این کشور منتشر کرد.

او همچنین بیانیه‌ای از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد را به اشتراک گذاشت که با همکاری سازمان ملل متحد، اوکراین و سایر کشورهای اروپایی برای ارائه حمایت‌های بشردوستانه در بحبوحه حمله روسیه ادامه دارد.

در این پیام آمده است: «ما به‌شدت نگران وضعیت رو به وخامت سریع و اقدام نظامی مداوم در اوکراین هستیم.»

آنجلینا جولی که در بیست سال گذشته علاوه بر فعالیت‌های هنری در زمینه حقوق بشر میز فعال است در تابستان امسال و در واکنش به وضعیت زنان افغانستان بعد از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در این کشور به انتشار مطلبی با عنوان «نامه‌ای از یک دختر افغان» به شبکه اجتماعی اینستاگرام پیوست.

بیشتر از جهان