هشدار: «خطر سوء‌استفاده قاچاقچیان انسان» از پناهندگان اوکراینی

«دارو‌دسته‌های تبهکار در کشورهای همسایه مترصد آماده بهره‌برداری از این بحران هستند»

تاکنون بیش از ۶۶۰ هزار اوکراینی از مرزهای این کشور  عبور کرده‌اند-Wojtek RADWANSKI / AFP

کنشگران هشدار داده‌اند شهروندان اوکراینی که از جنگ در کشورشان فرار می‌کنند در «خطر شدید سوء‌استفاده» قاچاقچیان انسان قرار دارند.

در حالی که صدها هزار نفر پس از حمله روسیه از جنگ در اوکراین فرار می‌کنند، کارشناسان می‌گویند «نگران‌اند» این پناهندگان اسیر دارو‌دسته‌های تبهکاران که «مترصد قاچاق انسان در سراسر اروپا و سپردن آن‌ها به دست صنایع بهره‌کشی هستند» شوند.

تاکنون بیش از ۶۶۰ هزار اوکراینی از مرزها عبور کرده‌اند -آماری که انتظار می‌رود به‌ زودی از مرز یک میلیون نفر بگذرد– و این در حالی است که به گفته اتحادیه اروپا احتمال می‌رود حدود هفت میلیون نفر درنتیجه این درگیری آواره شوند.

ایندیپندنت طوماری تنظیم کرده است که در آن از دولت بریتانیا خواسته شده تا در خط مقدم جامعه بین‌المللی برای ارائه کمک و حمایت از اوکراینی‌ها قرار گیرد. برای امضای طومار کلیک کنید.

اکثریت این پناهجویان‌ که خانه و بیشتر دارایی‌های خود را رها کرده‌اند، اکنون در کشورهای اطراف مانند لهستان، رومانی، مجارستان، مولداوی و اسلواکی به‌ سر می‌برند.

موسسه خیریه خط‌مشی‌های اجتماعی مراقبت (Care)  گفت: «افزایش نگران‌کننده موارد» آوارگی را در ماه‌های آتی پیش‌بینی می‌کند و هشدار داد دارو‌دسته‌های تبهکار در کشورهای همسایه «قوی» اند و «مترصد» و «آماده بهره‌برداری از این بحران هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لورن اگنیو، کارشناس خط‌مشی مقابله با قاچاق انسان در این موسسه خیریه می‌گوید جنگ در اوکراین برای کسانی که برای مبارزه با قاچاق انسان تلاش می‌کنند «بسیار نگران‌کننده» است و به دولت‌های سراسر اروپا هشدار داد «به خطرهای مضاعفی که اکنون با آن روبرو هستیم توجه داشته باشند».

او در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «با افراد بسیار آسیب‌پذیری مواجه هستیم و قاچاقچیان انسان به این بحران به چشم فرصتی تجاری برای قاچاق انسان در سراسر اروپا می‌نگرند.»

خانم اگنیو توضیح داد در برخی موارد قاچاقچیان ممکن است به پناهندگان اوکراینی پیشنهاد انتقال به آن سوی مرز یا سایر کشورهای اروپایی را بدهند و بعد از آن‌ها بابت این انتقال مبالغ هنگفتی درخواست کنند تا آن‌ها را مدیون و بدهکار دارو‌دسته‌های تبهکاری کنند.

خانم اگنیو از دولت‌های اروپا خواست تا با توجه به این وضعیت، برای شناسایی و پیشگیری از جرم و جنایت «بیشتر تلاش کنند» و از دولت بریتانیا خواست تا حمایت‌های داخلی خود از قربانیان این برده‌داری نوین را افزایش دهد و هشدار داد که احتمالا طی ماه‌های آینده تعداد قربانیان اوکراینی افزوده خواهد شد.

نشانه دیگر خطرات قاچاق انسان این است  که شاخه رومانی هیئت عدالت بین‌المللی  (IJM)، سازمانی غیردولتی برای مبارزه با قاچاق انسان اعلام کرد در حال آماده شدن برای مواجهه با «افزایش آسیب‌پذیری‌ها و خطر قاچاق انسان» در نتیجه این جنگ است.

این سازمان (۸ اسفند) با انتشار مطلبی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «شاخه رومانی آی‌جی‌ام با دقت مواظب وضعیت غم‌انگیز اوکراین است. ما از احتمال افزایش آسیب‌پذیری و خطر قاچاق انسان در آینده آگاه هستیم.»

«برای آن‌که آمادگی داشته باشیم فعالانه به زبان اوکراینی و رومانیایی در مورد محل‌های کمک‌رسانی به قربانیان پیام‌رسانی کرده‌ایم و برای انتشار این اطلاعات در روزهای آینده با شرکای محلی همکاری می‌کنیم.»

خانم کیت رابرتز، رئیس بخش خط‌مشی‌ها در موسسه خیریه تمرکز بر بهره‌کشی کاری (Focus on Labour Exploitation) می‌گوید: دولت بریتانیا باید برای تمامی پناه‌جویان و ازجمله اوکراینی‌ها، مسیرهای امنی فراهم کند تا در بریتانیا حفاظت شوند و تضمین شود وقتی از راه رسیدند مورد سوء‌استفاده قرار نگیرند.

او می‌گوید پناهندگانی که از مسیرهای غیرقانونی وارد بریتانیا شوند طبق بند ۱۱ قانون ملیت و مرزهای وزارت کشور مجازات می‌شوند و هشدار داد برای آن‌که خطر قاچاق افزایش نیابد این بند باید لغو شود.

 طبق بند ۱۱ این قانون، پناه‌جویانی که از طریق قایق‌های کوچک، مخفی شدن درون کامیون‌ها یا سایر مسیرهای غیرقانونی وارد بریتانیا می‌شوند مجرم به شمار می‌آیند و با تقاضای پناهندگی آن‌ها در بریتانیا موافقت نخواهد شد.

این افراد زندانی می‌شوند یا نوعی پناهندگی موقت به آن‌ها داده می‌شود که آن‌ها را از دسترسی به مزایای پناهندگی و حق آوردن خانواده محروم می‌کند و این وضعیت نیز مرتبا تحت ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد تا لغو شود.

سخنگوی وزارت کشور بریتانیا می‌گوید: دولت به مقابله با جرم شنیع قاچاق انسان متعهد است. به مقابله با متصدیان سوء‌استفاده از افراد آسیب‌پذیر و پشتیبانی سازمان‌یافته از قربانیان برای کمک به بهبود وضعیتشان ادامه می‌دهیم. همچنان وضعیت در اوکراین را بررسی می‌کنیم و با دولت اوکراین تماس تنگاتنگی داریم.

ایندیپندنت نیز برای مردم اوکراین کمک مالی جمع می‌کند در صورت تمایل به کمک کردن لطفا برای ورود به صفحه ما به نام گوفاندمی اینجا را کلیک کنید.

© The Independent

بیشتر از جهان