گروسی: انتظار نداریم مذاکرات برجام بی‌انتها ادامه یابد

گروسی در خصوص تحولات اوکراین گفت: «ایمنی و امنیت تاسیسات هسته‌ای و دیگر مواد رادیواکتیو در اوکراین، نباید تحت هیچ شرایطی به خطر افتد»

رافائل گروسی هشدار داد که هرگونه تهدید علیه تاسیسات و مواد هسته‌ای که منجر به بروز حادثه شود، پیامدهای شدیدی به دنبال خواهد داشت-ALEX HALADA / AFP

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه، ۲ مارس، با بیان این که گفت‌وگوها با ایران در وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به پیش می‌رود، درباره مسایلی که هنوز حل و فصل نشده‌اند، گفت، «انتظار نداریم این مذاکرات بی‌انتها ادامه یابد».

رافائل گروسی در سخنانی در نشست شورای حکام آژانس، همچنین درباره امکان رسیدن به نتیجه در مورد فعالیت‌های گذشته هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، بدون آن که متاثر از مذاکرات جاری احیای برجام در وین باشد، ابراز امیدواری کرد.

او درباره مسایل عمده پادمانی گفت، خوش‌بین است که آژانس بتواند در این زمینه با تهران به توافق برسد. گروسی در بخش دیگری از اظهارات خود در این مورد که آیا برنامه‌ای برای سفر به ایران دارد یا خیر، گفت: «هر چیزی امکان دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد که «اطمینان داریم روند کنونی مذاکرات با ایران از دیگر مسایل خارج از موضوع تاثیر نخواهد گرفت و آن مسایل باید در جای خود مورد بحث قرار گیرند و حل و فصل شوند.»

حمله روسیه به اوکراین و نگرانی‌های بین‌المللی از تامین امنیت و ایمنی تاسیسات هسته‌ای در آن کشور، بخش عمده سخنان رافائل گروسی تشکیل می‌داد و او با «بی‌سابقه» خواندن اوضاع، گفت که همچنان «نگرانی عمیقی» در آن زمینه دارد.

او تاکید کرد: «ایمنی و امنیت تاسیسات هسته‌ای، مواد هسته‌ای، و دیگر مواد رادیواکتیو در اوکراین، نباید تحت هیچ شرایطی به خطر افتد.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه از طرفین درگیری خواست خویشتن‌داری نشان دهند.

رافائل گروسی هشدار داد که هرگونه تهدید علیه تاسیسات و مواد هسته‌ای که منجر به بروز حادثه شود، پیامدهای شدیدی به دنبال خواهد داشت و نه تنها به مردم آسیب می‌زند، بلکه به محیط زیست هم خسارات جبران‌ناپذیری وارد خواهد کرد.

او با بیان این نکته که دولت روسیه روز سه‌شنبه به او اطلاع داده است که نیروهایش کنترل مناطق اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را در دست گرفته است، گفت که با این حال «انتظار نداریم روسیه به تأسیسات هسته‌ای در اوکراین حمله کند».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که نهاد تحت مدیریت او وضعیت در اطراف تأسیسات هسته‌ای اوکراین را رصد می‌کند، و گفت‌وگوها با هر دو طرف برای بررسی امکان ارائه کمک‌های احتمالی در جریان است.

او تاکید کرد که تنها راه پایان دادن به نگرانی‌ها از بروز هرگونه خطر تشعشعات هسته‌ای در اوکراین، پایان دادن به جنگ در آن کشور است.