نشست مشترک نمایندگان زنان افغانستان با نمایندگان کشورهای اروپایی برگزار شد

نمایندگان زنان افغانستان در این نشست از کشورهای جهان خواستند تا طالبان را بیش از این تلطیف و تطهیر نکنند و با واقعیت عینی طالبان روبه‌رو شوند

موضوع اصلی این نشست ایجاد شبکه همکاری میان کشورهای اروپایی برای پاسخگویی به نیازهای زنان افغان که تازه به اروپا رسیده‌اند و نیز زنان ساکن افغانستان بود‌ـ عکس از توییتر @MAECgob

وزارت خارجه اسپانیا روز دوشنبه ۹ اسفند، میزبان نشست مشترک نمایندگان زنان افغانستان، اتحادیه اروپا، نهادهای جامعه مدنی اروپا و سیاستمداران اسپانیایی با نام «به ما گوش دهید» بود. موضوع اصلی این نشست ایجاد شبکه همکاری میان کشورهای اروپایی برای پاسخگویی به نیازهای زنان افغان که تازه به اروپا رسیده‌اند و نیز زنان ساکن افغانستان بود. خوزه امانوئل آلبارس، وزیر خارجه اسپانیا، در این نشست خطاب به طالبان گفت: «بدون تامین حقوق و آزادی‌های زنان، هیچ مشروعیتی وجود نخواهد داشت.»

خوزه امانوئل در سخنرانی‌اش در افتتاحیه این نشست، مشارکت زنان در سطوح سیاسی، اقتصادی و سیاست‌گذاری در افغانستان را یک مولفه اساسی برای تشکیل یک دولت فراگیر عنوان و تاکید کرد بدون حضور زنان در بدنه سیاست، هیچ صلحی نخواهد بود. او تصریح کرد: «هدف از نشست امروز استفاده از نظرها و راهنمایی‌های زنان افغانستان برای کمک به کشورشان است. من بارها به مقام‌های نزدیک به طالبان نیز گفته‌ام بدون به رسمیت شناختن حقوق و مشارکت زنان، هرگونه پیشرفتی ناممکن است.»

یکی از محورهای اصلی نشست «به ما گوش دهید» فراهم‌سازی امکان ادغام زنان متخصص و تحصیل‌کرده افغانستان در کشورهای میزبان بود تا بتوانند با استفاده از ظرفیتشان در زمینه مسائل افغانستان، به کشورهای جهان مشاوره بدهند و کشورها را به پاسخگویی بیشتر در امور افغانستان وادار کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فوزیه کوفی، نماینده مجلس پیشین افغانستان، در این نشست گفت موضوع افغانستان نباید فقط بر بحران انسانی و کمک‌های بشردوستانه متمرکز باشد، زیرا افغانستان در کنار بحران انسانی با بحران شدید سیاسی نیز مواجه است. او خاطرنشان کرد وضعیت کنونی افغانستان به نفع گروه‌های افراط‌گرای مسلح است و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، خطر تروریسم تمام جهان را تهدید خواهد کرد، پس این وظیفه جهان است که برای جلوگیری از تکثیر تروریسم و تشکیل حکومتی فراگیر، به مردم افغانستان کمک کند. او گفت: «زنان افغان که اکنون کشورشان را ترک کرده‌اند و در کشورهای اروپایی پناه گرفته‌اند، افرادی مستعد و با ظرفیت‌اند؛ کشورها باید از ظرفیت‌های این زنان استفاده کنند. من تاکید می‌کنم، از ما بشنوید، با ما مشورت کنید و با ما در مورد افغانستان تصمیم بگیرید.»

سیما سمر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان، وضعیت فعلی افغانستان را ناشی از اشتباه مشترک مردم، دولت افغانستان و جامعه جهانی عنوان کرد و گفت اکنون کسانی را به قدرت نشانده‌ایم که دو دهه آن‌ها را رد کردیم و در برابرشان جنگیدیم. او گفت: «طالبان به هیچ‌یک از موازین و ارزش‌های حقوق بشری باور ندارد و از افراد تحصیل‌کرده می‌هراسد، به همین دلیل مانع آموزش زنان شده ‌است. آنان فقط سلطه مردان را می‌خواهند و خواهان حذف نیمی از اجتماع‌ هستند.»

 خانم سمر از جامعه جهانی به‌ویژه کشورهای اروپایی خواست در زمینه دسترسی زنان و کودکان به آموزش، امکانات بهداشتی و تقویت ارزش‌های دموکراسی در افغانستان تلاش کنند تا بستر رسیدن به برابری و عدالت در اجتماع فراهم شود و قربانیان خشونت و تبعیض تنها نمانند.

نمایندگان زنان افغانستان در این نشست از کشورهای جهان خواستند تا طالبان را بیش از این تلطیف و تطهیر نکنند و با واقعیت عینی طالبان روبه‌رو شوند. بازداشت، شکنجه و اعتراف‌های اجباری زنان معترض افغانستان از مواردی بود که در این نشست بارها به آن اشاره شد. این نمایندگان نیاز به گفت‌وگوی عمومی در مورد افغانستان با حضور طالبان را امری ضروری خواندند، اما تاکید کردند طالبان باید مانند یک واقعیت کوچک جامعه افغانستان در کنار واقعیت‌های بزرگی همچون زنان، ترکیب اقوام و اقلیت‌ها مورد بحث قرار گیرد.

نرگس نهان، وزیر پیشین معادن افغانستان، که در این نشست بود خطاب به کشورهای جهان گفت: «لطفا زیر پای طالبان فرش قرمز پهن نکنید. با طالبان گفت‌وگو کنید، اما آن‌ها را همچون قهرمان‌ها با تشریفات دیپلماتیک میزبانی نکنید.»  او با اشاره به وضعیت دشوار زندگی زنان در افغانستان، بازداشت‌ها، شکنجه‌ها و قتل‌های هدفمند زنان گفت جامعه جهانی نباید جنگ افغانستان را ساده‌انگاری کند. او تاکید کرد: «افراد زیادی در افغانستان با خطر جدی از سوی طالبان مواجه‌اند، پس فرصت و امکان تخلیه را بیشتر کنید. در کنار این، به کسانی که تخلیه شده‌اند اجازه دهید با شما در مورد افغانستان کار کنند و در تصمیم‌گیری‌ها شریک باشند.»

در همین حال، توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، نیز وضعیت زنان و حقوق بشر را در افغانستان هشداردهنده توصیف کرد و گفت: «در حال حاضر خشونت و تبعیض علیه زنان در افغانستان جریان دارد و حقوق اساسی زنان به گونه سازمان‌یافته نقض می‌شوند.» او با اشاره به نشست اسلو، گفت جایگاه زنان در حکومت طالبان در آن نشست مشخص بود، زیرا در صف نمایندگان جامعه مدنی افغانستان، شمار زنان بیشتر از مردان بود در حالی‌ که در صف طالبان حتی یک نماینده زن وجود نداشت.

هم‌زمان با تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱، بیشتر نیروهای فعال اجتماعی به دلیل ترس از انتقام‌جویی‌های طالبان کشور را ترک کردند. صدها خبرنگار، فعالان حقوق بشر، سیاستمداران و نخبگان علمی افغانستان به‌ویژه زنان به کشورهای دیگر پناه بردند و شماری از آنان همچنان در اقامتگاه‌های موقت در انتظار تعیین تکلیف‌اند. با این‌ حال، نرگس نهان در نشست «به ما گوش دهید» که به میزبانی وزارت خارجه اسپانیا برگزار شده بود، خطاب به جوامع میزبان که پناهجویان جدید افغان را پذیرفته‌اند گفت: «ما برای زندگی مرفه اینجا نیامده‌ایم بلکه فقط به قصد نجات جانمان از کشور فرار کرده‌ایم و در نخستین فرصتی که مطمئن باشیم کشته نمی‌شویم، به کشورمان بازمی‌گردیم.»

 او تاکید کرد ظرفیت‌های پراکنده‌شده از افغانستان نباید در کشورهای میزبان مجبور به ترک مسیر فکری‌شان شوند و برای گذران زندگی مجبور به انجام کارهای سخت باشند، بلکه باید زمینه استفاده از ظرفیت‌های این افراد و تقویت این ظرفیت‌ها فراهم شود تا در کنار کشورهای جهان برای بهبود وضعیت افغانستان کار کنند.

این چندمین نشست درباره وضعیت و آینده زنان افغانستان است که با حضور مقام‌های کشورهای اروپایی و زنان افغانستان برگزار می‌شود. پیش‌‌تر در اوایل فوریه نیز پارلمان اتحادیه اروپا با دعوت از شماری از زنان فعال افغان، نشستی برای بحث در مورد وضعیت زنان و حقوق بشر در افغانستان برگزار کرد.