تغییر موضع جمهوری اسلامی؛ خامنه‌ای می‌گوید مخالف جنگ در اوکراین است

رهبر جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسئول حمله نظامی روسیه به اوکراین دانست و با تکرار مواضع پوتین، توقف جنگ در اوکراین را مشروط خواند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در یک سخنرانی گفت که مخالف جنگ اوکراین است؛ ولی به جای شماتت روسیه، غرب را مسئول حمله روسیه به اوکراین معرفی کرد.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه، ۱۰ اسفندماه، در یک سخنرانی، بدون اشاره به حمله نظامی روسیه به اوکراین، آمریکا را مسئول وضعیت موجود در این کشور خواند و مدعی شد: «اوکراین قربانی سیاست‌ بحران‌سازی آمریکا شد.» او درعین‌ حال ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران طرفدار توقف جنگ در اوکراین است.
موضع جدید جمهوری اسلامی که از زبان علی خامنه‌ای اعلام شد، درحالی است که ابراهیم رئیسی در روز نخست تجاوز روسیه به اوکراین، در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آن کشور، حمله نظامی به اوکراین را «قابل‌درک» خوانده و آرزو کرده بود که جنگ اوکراین به نفع ملت‌ها تمام شود.

خامنه‌ای صبح سه‌شنبه در چرخشی آشکار گفت: «ما البته با جنگ و تخریب در هر جای دنیا مخالفیم، کشته شدن مردم و تخریب زیربناهای ملت‌ها اینها را تایید نمی کنیم و این حرف ثابت ماست.»

علی خامنه‌ای درمورد وضعیت اوکراین، آمریکا را متهم کرد که با «ورود به مسائل داخلی آن کشور»، «راه انداختن اجتماعات علیه دولت‌ها» و «کودتای رنگی» آن را به این نقطه کشانده است.

او در ادامه ادعاهای خود افزود: «حضور سناتورهای آمریکایی در اجتماعات معارض و این دولت را برداشتن و آن دولت را گذاشتن، طبعا به همین جاها منتهی می‌شود.»

در حالی‌ که بسیاری از کشورهای جهان حمله نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرده‌اند، علی خامنه‌ای بدون اشاره به تجاوز روسیه، در سخنان خود بار دیگر توپ را به زمین غربی‌ها انداخت و گفت: «ما مثل غربی‌ها نیستیم که چنانچه بمب سر کاروان عروسی در افغانستان بیندازیم و عروسی را به عزا تبدیل کنیم، این را مبارزه با تروریسم بدانیم و بگوییم جنایت نیست. این‌ها منطقشان این شکلی است. آمریکا در افغانستان، در عراق، در شرق سوریه، چه می‌کند؟ چرا نفت سوریه و پول ثروت ملی افغانستان را می‌دزدد و غصب می‌کند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با تکرار مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، توقف جنگ در اوکراین را مشروط خواند و گفت: «علاج هر بحرانی صرفا درصورتی ممکن است که ریشه بحران شناخته شود.» خامنه‌ای «سیاست‌های آمریکا و غربی‌ها» را ریشه بحران در اوکراین خواند و گفت: «این‌ها را باید شناخت و بر اساس این‌ها قضاوت و داوری کرد و اگر اهل اقدام بودند، اقدام کرد.»

علی خامنه‌ای با اشاره به وضعیت موجود در اوکراین و افغانستان، پشتیبانی دولت‌های غربی از «دولت‌های دست‌نشانده» آن‌ها را «سراب» خواند و گفت: «آن کسانی که به آمریکا متکی‌‌اند، از این درس عبرت بگیرند و این را بفهمند.»

در حالی‌ که گزارش‌های میدانی از اوکراین نشان می‌دهد بسیاری از مردم این کشور برای دفاع از کشور خود اعلام آمادگی کرده‌اند، رهبر جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که مردم این کشور دولتشان را قبول نداشتند و «اگر مردم وارد میدان می‌شدند، در اوکراین، وضع دولت و مردم این‌جوری نمی‌شد».

برخلاف ادعای او، آمارهای رسمی و بررسی رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که محبوبیت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در روزهای اخیر به دلیل ایستادگی در کنار مردم و دفاع از کشورش به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روسیه را «کشور دوست» می‌نامند و پیش‌تر از حمله نظامی این کشور علیه اوکراین به‌صراحت حمایت کرده‌اند.