ضرب‌وشتم خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی در تجمع همدردی با مردم اوکراین

لباس‌شخصی‌ها پدران و مادران برخی از جان‌باختگان را به‌شدت کتک زدند

تجمع خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی در حمایت از مردم اوکراین با حمله ماموران امنیتی و ضرب‌وشتم و بازداشت تعدادی از آنان به پایان رسید.

صبح روز دوشنبه، ۹ اسفند، شماری از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در خیابان قادری تهران، مقابل سفارت اوکراین، تجمع کردند تا ضمن محکوم کردن حمله نظامی روسیه به این کشور، حمایت خود را از مردم اوکراین اعلام کنند. آنان با سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر جنگ‌افروزان»، «مرگ بر پوتین و حامیانش»، «کشتار کودکان را متوقف کنید» و «ما صلح و آرامش می‌خواهیم» هرگونه جنگ‌ و درگیری را محکوم کردند؛ اما با ضرب‌وشتم شدید ماموران امنیتی لباس‌‌شخصی، پاسخ داده شدند.

انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی با اعلام این خبر در حساب کاربری خود در توییتر، تصاویری از اعضای خانواده‌ قربانیان منتشر کرد که نشان می‌داد برخی از آن‌ها به‌شدت زخمی شده‌اند. این انجمن عصر دوشنبه نیز در توییتی نوشت: «عوامل حکومت شعار علیه روسیه و پوتین را برنتافتند و پدران و مادران دادخواه را وحشیانه زدند و به داخل کلانتری کشاندند.»

 حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی، نیز ماموران لباس‌شخصی جمهوری اسلامی ایران را «اراذل‌ و اوباش» خواند و در توییتر نوشت: «آنان به تجمع آرام خانواده‌ها جلو سفارت اوکراین که برای همدردی با مردم اوکراین ترتیب داده شده بود، به وحشیانه‌ترین شکل ممکن با اسپری فلفل و ضرب‌وشتم حمله کردند.»

به گفته حامد اسماعیلیون، برخی از مادران و پدران در این حادثه آسیب دیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خسرو ملک، پدر مریم، از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، نیز در شرح این ماجرا به صدای آمریکا گفت هنگامی‌ که قصد داشت به یکی از مادران که ماموران به او حمله کرده بودند، کمک کند، با حمله پنج لباس‌شخصی روبه‌رو شد. او گفت که این پنج مامور او را به شدت کتک زدند و هم‌زمان اسپری فلفل را در چشم و بینی‌اش خالی کردند.

ملک همچنین گفت که لباس‌شخصی‌ها، همسرش را از مویش گرفتند و روی زمین کشیدند و این چنین او را تا کلانتری که در ۱۰۰ متری سفارت اوکراین است، بردند. به گفته او، هنگامی‌ که لباس‌شخصی‌ها اعضای خانواده‌ قربانیان را کتک می‌زدند، ماموران کلانتری کنار ایستادند و برای متوقف کردن آنان هیچ دخالتی نکردند.

پدر مریم ملک افزود که لباس‌شخصی‌ها همراه خانواده‌ قربانیان به کلانتری وارد شدند و یکی از آنان داخل کلانتری به‌صورت یکی از پدران سیلی زد.

انجمن قربانیان هواپیمای اوکراینی اعلام کرد که علاوه بر زخمی شدن خانواده‌ها به دلیل حمله ماموران، دو نفر نیز بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شدند.

خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی روز یکشنبه، ۸ اسفند، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که همچون میلیون‌ها انسان دیگر در دنیا که با جنگ و تعرض مخالف‌اند، در کنار مردم اوکراین می‌ایستند.

پرواز شماره ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین روز چهارشنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۸، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه تهران، با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران، در آسمان منهدم شد. در این فاجعه تمامی ۱۷۶ سرنشین هواپیما کشته شدند.