رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متهم به ناکامی شدند

سخنرانی تکان‌دهنده نوجوان مدافع «سیاره آبی»

گرتا تونبرگ.نیویورک سپتامبر ۲۰۱۹

TIMOTHY A. CLARY / AFP

«گرتا تونبرگ» روز گذشته در شهر نیویورک و در اجلاس اقلیمی سالانه سازمان ملل برای رهبران دنیا سخنرانی کرد. سخنرانی که برای جهانیان هم‌چون هشداری بزرگ و تاریخی تعبیر شد. 

گرتا تونبرگ در سخنانی پرحرارت خود رهبران جهان را به ناکامی در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی متهم کرد. او که با لحنی نگران سخن می‌گفت توجه بسیاری را جلب سخنرانی خود کرد. نزدیک به ۶۰ رهبر از سراسر جهان در این اجلاس شرکت کرده بودند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد این اجلاس را ترتیب داده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متن سخنرانی گرتا تونبرگ در اجلاس تغییرات اقلیمی:

«این تماما اشتباه است. من نباید الان اینجا باشم. باید در مدرسه‌ام در آن سوی اقیانوس باشم. هنوز شما برای امید به سوی ما جوانان می‌آیید. چقدر وقیح هستید!

شما کودکی و رویاهای من را دزدیده‌اید با کلمه‌های توخالی ‌تان و تا به اینجا من یکی از خوش‌شانس‌ترین‌ها هستم. مردم در حال رنج کشیدن هستند. مردم در حال مردن هستند. اکوسیتسم در حال نابودی است. ما در آستانه یک انقراض وسیع هستیم و تمام آن چیزی که شماها می‌توانید در موردش صحبت کنید پول و قصه پریان و رشد ابدی اقتصادی است. چقدر وقیح هستید!

برای بیشتر از سی سال علم همچون کریستال شفاف بوده است. چقدر وقیح هستید که به سوی دیگری نگاه می‌کنید تا به اینجا بیایید و بگویید که شما به اندازه کافی تلاشتان را کرده‌اید؟ زمانی که سیاست و راهکارهای مورد نیاز در هیچ کجایی از دورنمای ما نیستند. 

شما می‌گویید که صدای ما را شنیده‌اید و ضرورت را درک کرده‌اید اما مهم نیست که من تا چه اندازه غمگین و عصبانی هستم من نمی‌خواهم (حرف‌های‌) شما را باور کنم. به این دلیل که اگر واقعا شما موقعیت را می‌فهمیدید و همچنان نسبت به تلاش‌هایتان در حال شکست خوردن بودید در آن حالت است که شما یک شیطان هستید. بنابراین من باور (شما) را پس می زنم. 

تنها نیمی از ایده محبوب ما در مورد کاهش گازهای گلخانه‌ای این است که در ده سال آینده فقط ۵۰ درصد به ما این شانس این را می‌دهد که پایین‌تر از افزایش گرمای ۱.۵ درجه سانتیگراد باشیم که همین هم خطر ایجاد واکنش‌های زنجیره‌ای غیرقابل بازگشتی را می‌دهد که فراتر از کنترل انسان است.

پنچاه درصد ممکن است برای شما قابل قبول باشد اما این اعداد تنها شامل نقاط ضعف اکثر حلقه‌های بازخورد و گرم شدن مضاعفی است که در اثر آلودگی هوای سمی و جنبه‌های برابری و عدالت اقلیمی پنهان است. آن‌ها همچنین به نسل من برای بیرون راندن صدها بیلیون تن دی اکسید کربن از هوا متکی هستند در حالتی که تکنولوژی مرتبط به آن به سختی حتی وجود دارد. 

بنابراین پنچاه درصد به سادگی برای ما قابل قبول نیست – ما کسانی هستیم که با عواقبش باید زندگی کنیم. 

برای داشتن شانس ۶۷ درصدی ماندن در دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد در روند گرمایش زمین -  بهترین امتیاز از طرف [هیئت بین دول برای تغییرات اقلیمی] – جهان ۴۲۰ گیگاتن دی اکسید کربن است که تا اول ژانویه ۲۰۱۸ منتشر شده است. امروز این رقم به کمتر از ۳۵۰ گیگاتن رسیده است. 

چقدر وقیح تظاهر کردید که این مسیله ‌می‌تواند با نگاه « یه  کسب و کاری مثل همیشه» و «یک سری تکنولوژی» حل می‌شود؟ با سطح انتشار امروز ذخیره مونواکسیدکربن تماما تا هشت سال و نیم دیگر تمام خواهد شد. 

با این ‌ژست‌های امروز در اینجا هیچ راه‌حل و نقشه‌ای برای ارایه دادن وجود نخواهد داشت. برای اینکه این اعداد خیلی آزاردهنده هستند و شما هنوز آن‌قدر بالغ نشده‌اید تا همان‌طوری که هست به زبان بیاوردیش. 

شما در حال زمین زدن ما هستید اما جوانان شروع کردن به فهمیدن خیانت شما. چشم‌های نسل آیندگان شما را زیر نظر دارد و اگر شما انتخاب کنید که ما را زمین بزنید. ما هرگز شما را نخواهیم بخشید. 

ما به شما اجازه نمی‌دهیم که با این جریان کنار بیایید. درست همینجا در همین لحظه جایی است که خطی بین ما کشیده می‌شود. جهان در حال بیداریست. تغییر دارد می‌آید چه شما خوشتان بیاید چه نیاید. ممنون». 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه