«صیانت تصمیم حاکمیت است و قطعا اجرا می‌شود»

علی خامنه‌ای در سخنرانی خود در نخستین روز سال ۱۴۰۰ از «ول بودن فضای مجازی» در ایران انتقاد کرد

در حال حاضر ده‌ها تارنما و برنامک (اپلیکیشن) در فضای مجازی ایران مسدود است و دسترسی به پلتفرم‌های بین‌المللی نیز با مشکل فراوانی مواجه است- ATTA KENARE / AFP

نگرانی از اجرای طرح موسوم به صیانت و اعمال محدودیت‌های جدید بر اینترنت در ایران، واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است. با این حال، مهرداد ویس کرمی، دبیر اول کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت، در واکنش به انتقادها گفت: «در همه دنیا حاکمیت و نظام تصمیم‌های کلان برای مصلحت کشور می‌گیرند. هیچ وزیر یا نهادی نمی‌تواند در زمینه ادامه مذاکرات تصمیم‌گیری کند و این وظیفه حاکمیتی است. تصمیم‌گیری درباره فضای مجازی نیز یک تصمیم حاکمیتی است و چه بخواهیم چه نخواهیم، نیاز به تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی داریم.»

به گزارش ایلنا، او اجرای این طرح را خارج از دستان وزیر ارتباطات عنوان کرد و افزود: «برخی از مسائل ماهیت حاکمیتی دارند، و تصمیم‌گیری درباره آن‌ها در قالب یک وزارتخانه نمی‌گنجد، و از آنجایی که فضای مجازی اهمیت ویژه دارد، باید کل نظام درباره آن تصمیم‌گیری کند. وزارت ارتباطات یک وزارتخانه فنی است و به‌تنهایی توانایی ورود به مسائل سیاسی، امنیتی، و ملی را ندارد، و در زمینه محتوا نمی‌تواند ورود کند. از آنجایی که محتوا فراتر از قد و قواره این وزارتخانه است، یک نهاد بالاتر از وزارت ارتباطات باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.»

در حالی که ده‌ها تارنما و برنامک (اپلیکیشن) در فضای مجازی ایران مسدود است و دسترسی به منابع و پلتفرم‌های بین‌المللی با مشکل فراوانی مواجه است، کلیات طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» موسوم به «طرح صیانت»، با وجود هشدارها و مخالفت‌های متخصصان و قشرهای گوناگون مردم، روز سه‌شنبه سوم اسفند، با ۱۸ رای موافق در کمیسیون مشترک صیانت تصویب شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به وابستگی بسیاری از کسب‌وکارهای خصوصی به فضای مجازی، این اقدام بلافاصله با واکنش گسترده مردم مواجه شد و بسیاری در مورد ادامه کسب درآمد و معیشت خود نگران شدند.

در همین ارتباط، خبرگزاری مهر به نقل از صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نوشت که این اقدام «التهاب‌آفرین» است.

او در ادامه گفت: «در بدترین شرایط، عده‌ای از نمایندگان سعی کردند تا این طرح را دوباره در مجلس مورد بررسی قرار دهند، در حالی که در چنین شرایط سخت معیشتی مردم و ایام پایانی سال که مجلس درگیر تنظیم بودجه است، لزومی ندارد چنین طرح‌هایی مطرح شود.»

علی خامنه‌ای در سخنرانی خود در نخستین روز سال ۱۴۰۰ از «ول بودن فضای مجازی» در ایران انتقاد کرد و گفت: «همه کشورهای دنیا فضای مجازی‌شان را مدیریت می‌کنند، ولی ما افتخار می‌کنیم که آن را ول کردیم! از این فضا استفاده می‌کند دشمن، که با شیوه‌های روانی مشارکت مردم را در انتخابات کاهش دهد. فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد.»

از آن زمان، مسئولان جمهوری اسلامی ایران به تکاپو افتادند تا طرح‌های محدود کننده در فضای مجازی را تدوین و اجرایی کنند. کارشناسان معتقدند که هدف اصلی این طرح، محدودسازی «اینستاگرام» است.