خطیب‌زاده: طرف‌های غربی مذاکرات هنوز درمورد سه موضوع تصمیم نگرفته‌اند

پاسخ وزارت امور خارجه به ایرانیان مقیم اوکراین: باید زودتر خارج می‌شدید

سعید خطیب‌زاده: «انتظار قطعی داریم که طرف‌های مقابل مذاکرات را بیش از این طولانی نکنند» - ATTA KENARE/ AFP

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره مذاکرات هسته‌ای ایران در وین گفت که طرف‌های غربی و آمریکا در مورد سه موضوع اصلی «تصمیم سیاسی» خود را نگرفته‌اند. او با بیان اینکه درخصوص «خطوط قرمز» جمهوری اسلامی ایران برای اروپا و آمریکا ابهامی وجود ندارد، افزود: «انتظار قطعی داریم که طرف‌های مقابل مذاکرات را بیش از این طولانی نکنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره این خطوط قرمز و تصمیم‌های سیاسی غرب توضیح بیشتری نداد، اما علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در وین، که در روزهای گذشته برای مشورت‌های نهایی به تهران سفر کرده بود، در آخرین توییت خود به این موضوع اشاره کرده و نوشته است: «هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاما تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد.» او نیز تاکید کرد که طرف‌های غربی برای «اتمام کار» باید «تصمیم‌های مشخصی» بگیرند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون به‌طور شفاف اعلام نکرده‌اند که پیش‌شرط‌های ایران برای توافق هسته‌ای چه مواردی است؛ اما برخی رسانه‌ها و مقام‌های غربی به‌صراحت گفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران درخواست خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه علی خامنه‌ای را مطرح کرده است.

سخنان اخیر سعید خطیب‌زاده نیز این موضوع را اثبات می‌کند؛ زیرا به گفته او، ۹۸ درصد پیش‌نویس آماده و به‌صورت مشترک تنظیم شده است و دو درصد باقی‌مانده مواردی‌اند که از نظر جمهوری اسلامی ایران «باید مرتفع شوند».

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه، علی باقری کنی برای بررسی و مشورت درباره این پیش‌نویس به تهران سفر کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطیب‌زاده در ادامه مدعی شد که «راهبری» مذاکرات هسته‌ای ایران با شورای عالی امنیت ملی است و ریاست آن را هم رئیس‌ جمهوری بر عهده دارد. او این ادعا را در حالی مطرح کرد که شواهد نشان می‌دهد تصمیم‌گیری درباره مذاکرات هسته‌ای در سطوح کلان و زیر نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر احتمالی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، به وین گفت: «تا وقتی که در نقطه مشخصی قرار نگیریم، برای سفر آقای امیرعبداللهیان به وین برنامه‌ای وجود ندارد. برای اینکه ایالات متحده در نتیجه تصمیم‌های سیاسی بتواند به برجام بازگردد، قطعا مراحلی وجود دارد و به‌راحتی و فوریت نیست.»

حمایت تلویحی از روسیه به‌عنوان «کشور دوست»

در حالی‌ که برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند حمله نظامی روسیه به اوکراین ممکن است بر مذاکرات هسته‌ای ایران در وین تاثیر بگذارد، خطیب‌زاده این موضوع را رد کرد و گفت: « بین مذاکرات وین و جنگ اوکراین و روسیه ربطی وجود ندارد.»

هم‌زمان با حمله نظامی روسیه به اوکراین، ابراهیم رئیسی در تماس با ولادیمیر پوتین، تهاجم این کشور به اوکراین را «قابل درک» خواند و رسانه‌های حکومتی ایران هم آن را «عملیات ویژه نظامی» نامیدند. این رویکرد با انتقاد شدید ناظران و برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای روبه‌رو شد و حالا پس از حمایت‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از اقدام نظامی روسیه، سخنگوی وزارت امور خارجه ادعا کرد که برای مسئله اوکراین «راه‌حل سیاسی» وجود دارد.

او در عین حال با حمایت تلویحی از روسیه، رابطه تهران و مسکو را «ممتاز» خواند و افزود: «روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه روابطی چندلایه، چند بُعدی، کاملا طبیعی، برخاسته از حسن همسایگی و نیازهای طبیعی دو طرف است.» او گفت: «روابط طبیعی ایران با کشورهای دوست، فارغ از فشار طرف‌های ثالث، پیش خواهد رفت.»

آب پاکی بر دست ایرانیان مقیم اوکراین

سعید خطیب‌زاده در توجیه عملکرد ضعیف جمهوری اسلامی ایران در انتقال ایرانیان ساکن اوکراین نیز مدعی شد که برای آن‌ها «تلاش‌های لازم» انجام شده است.

او در ادامه توپ را در زمین ایرانیان ساکن اوکراین انداخت و گفت: «ما در هفته آخر بهمن اعلام وضعیت کردیم و اطلاعیه‌ای که در اوکراین صادر شد، مقدمه‌ای برای این بود که ما به ایرانیان و دانشجویان مقیم بگوییم اگر کار اضطراری ندارند، از اوکراین خارج شوند.»