ابراز نگرانی طالبان از وضعیت مهاجران و دانشجویان افغان در اوکراین

در جریان تخلیه نیروهای خارجی از افغانستان، شماری از افغان‌ها از کابل به کی‌یف منتقل شدند

روز یکشنبه، ۲۷ فوریه (۸اسفند)، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل، از وضعیت مهاجران و دانشجویان افغان در اوکراین ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که وزارت خارجه طالبان، برای حمایت از افغان‌های ساکن اوکراین، با سازمان ملل و وزارت خارجه اوکراین تماس گرفته است.

مجاهد گفت، طالبان از هیچ امکانی برای حمایت از افغان‌های ساکن اوکراین که در جنگ گرفتار شده‌اند، دریغ نمی‌کند. سخنگوی گروه طالبان توضیح نداد که آیا پاسخی از اوکراین یا سازمان ملل در این زمینه دریافت کرده است، یا خیر.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه‌ طالبان، نیز روز شنبه، ۲۶ فوریه (۷ اسفند)، در رشته تویتی نوشت: «امارت اسلامی (طالبان) نگران مصونیت افغان‌ها و دانشجویان مقیم اوکراین است و با استفاده از تمامی امکانات و ارتباطات موجود، تلاش می‌کند تا حیات اتباع خود را تضمین کند و آن‌ها را به جایی امن انتقال دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بلخی در ادامه تاکید کرد که وزارت خارجه طالبان برای نجات جان شهروندان افغانستان از جنگ کنونی اوکراین، با شماری از حکومت‌های منطقه و سازمان‌های بین‌المللی در ارتباط است.  

نگرانی طالبان از وضعیت افغان‌های مقیم اوکراین در حالی ابراز می‌شود که پس از تسلط آنان بر افغانستان و اعلام عفو عمومی از سوی ملاهیبت‌الله آخوندزاده، رهبر آن گروه، ده‌ها تن از کارکنان دولت پیشین افغانستان از سوی افراد این گروه بازداشت، شکنجه، ترور، و اعدام شدند. 

با این حال، پرسش اصلی این است که در حالی که طالبان را هیچ دولتی به رسمیت نشناخته است، این گروه چگونه می‌تواند افغان‌ها را در یک کشور خارجی درگیر جنگ، کمک کند؟

شماری از شهروندان افغانستان معتقدند که طالبان با این گونه اعلامیه‌ها ادعای دولت‌داری می‌کنند و می‌کوشند تا از حکومت خود، چهره‌ یک دولت مسئول را به نمایش بگذارند، در حالی که همین اکنون، عملیات بزرگ نظامی علیه اقوام خاص راه‌اندازی کرده‌اند و دست به اعمالی می‌زنند که به گفته سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان، مصداقی از جنایت به‌شمار می‌روند.

 مشخص نیست که چه تعداد افغان‌ در اوکراین زندگی می‌کنند، اما در شش ماه گذشته و در جریان روند تخلیه افراد در معرض خطر از افغانستان، صدها نفر از کابل به کی‌یف، پایتخت اوکراین، منتقل شدند. آنان که از زمان انتقال یافتن به کی‌یف در هتل‌ها اقامت داشته‌اند، به دلیل نداشتن گذرنامه و ویزا، تا کنون نتوانسته‌اند از اوکراین خارج شوند.